اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۴۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
شهردار اهواز در نشست مشترک با مدیران شهرسازی و نظام مهندسی:
سید خلف موسوی اظهار داشت: باید سیاست های مشخص و شفاف شهرسازی، مشترکاً از سوی شهرداری و نظام مهندسی به سازندگان ابلاغ شود و به گونه ای نباشد که هر کس آن چه در فکر دارد را به شکل ناپخته ای به مرحله اجرا درآورد.

نشست بررسی زمینه های همکاری مشترک شهرداری اهواز، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و هیات مدیره دوره ششم نظام مهندسی خوزستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، کوروش لطفی رئیس سازمان نظام مهندسی استان و جمعی از مدیران شهرداری، راه و شهر سازی، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز و هیات مدیره نظام مهندسی حضور داشتند، سید خلف موسوی شهردار اهواز با تبریک دوره جدید فعالیت نظام مهندسی خوزستان و تقدیر از مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان به جهت برگزاری این جلسه گفت: از تغییرات بوجود آمده و ترکیب جدید استقبال می کنیم و در عین حال از زحمات هیات مدیره سابق تقدیر و تشکر می نماییم.

موسوی تاکید کرد: نمی توانیم بگوییم گذشته های ما و شما در آبادانی و عدم توسعه شهر اهواز نقش نداشته اند چرا که این مساله در مورد ما هم صادق و مسئولیت سنگینی متوجه ما خواهد کرد.

شهردار اهواز افزود: به طور طبیعی انتظار از تغییرات، اصلاح و بهبود وضع موجود است و اگر امروز نسبت به بسیاری از اقداماتی که در گذشته صورت گرفته و نابسامانی هایی را در عرصه شهر اهواز چه در معماری، نما و کیفیت ساخت و سازها بوجود آورده انتقادات جدی بیان می شود بدانیم که در آینده نیز ما مورد قضاوت دیگران قرار خواهیم بود و بایستی از این پس، سنجیده، با دوراندیشی و مطالعه عمل نماییم.

سید خلف موسوی تصریح کرد: شهر اهواز شرایط پیچیده ای دارد، بیش از سی درصد جمعیت شهر در حاشیه زندگی می کنند، شبکه فاضلاب شهر وضعیت بحرانی دارد، وسعت و پیش روی شهر در افق منطقی نیست، اصول معماری در سیما، منظر و ساخت و سازها رعایت نشده و عدم رعایت این مولفه ها در چند دهه گذشته و تراکم جمعیت در برخی نقاط باعث نارضایتی شهروندان از گره های ترافیکی، نبود آمایش و توزیع ناعادلانه امکانات شده است و اگر امروز شهرداری اهواز تلاش مضاعفی برای احداث چندین روگذر و زیرگذر صورت داده و علاوه بر تعریض پل سوم، عملیات اجرایی روگذر جوادالائمه و زیرگذر شریعتی و ادامه مسیر پل ولایت با سرعت خوبی پیش می رود و مجوز ساخت 5 روزگذر و زیرگذر دیگر از شورای شهر اخذ شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود در واقع پاسخی است به نیازهای شهروندان اهوازی که در گذشته می بایست رفع می شد.

شهردار اهواز با بیان این مطلب که تهیه طرح های جامع بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و در این زمینه باید نقطه نظرات نظام مهندسی استان مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: در سال، حدود 6 تا 5 هزار پروانه در شهر اهواز صادر می شود که ساخت و سازی قریب دو میلیون و ششصد هزار متر را شکل می دهد در حالی که هنوز طرح تفصیلی آماده نشده و کمتر از ده درصد طرح جامع اجرایی شده است، پس اولین اولویت این جمع یعنی شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و نظام مهندسی استان با کمک و هدایت استانداری باید تکمیل و ابلاغ طرح تفصیلی شهر اهواز باشد.

موسوی با انتقاد شدید نسبت به نبود نگاه جامع و آینده نگرانه شهرسازی در دهه های گذشته در شهر اهواز، ادامه داد: در دو سال گذشته دستور العمل هایی برای جلوگیری از هجوم نماهای غربی به شهر صادر کردیم، یعنی سخت گیری هایی برای تعیین نوع و کیفیت نما و منظر شهری انجام داده ایم که البته این کارها پراکنده و موضعی است اما متاسفانه باید بگویم که در ایجاد یک معماری شهری متناسب با آموزه های فرهنگی و اجتماعی در شهر اهواز موفق نبوده ایم و در این زمینه که یک حرکت بین بخشی است باید تلاش های بیشتری نماییم.

شهردار اهواز با بیان این مطلب که کالبد شهر باید با روح انسان ارتباط برقرار کند و زمینه آرامش، آسایش و نشاط و اعتلای او باشد، خاطرنشان ساخت: معماری شهر باید انعکاس دهنده هویت دینی و مذهبی و جلوه ای از اعتقادات غنی، تمدنی و تاریخی یک جامعه باشد و اگر وضعیت موجود معماری در شهر اهواز چنین تصاویری را در اذهان شهروندان ایجاد نمی کند به طور قطع نشان دهنده غلط بودن راهی است که تا کنون در حوزه سیاستگذاری ها در عرصه معماری و ایجاد منظر و نمای شهری، طی شده است. 

موسوی تاکید کرد: باید جهت گیری برنامه ریزی ها به سمت و سویی باشد که معماری در شهر اهواز، هویت دینی و مذهبی پیدا کند.

سید خلف موسوی اظهار داشت: یکی از زمینه های نفوذ فرهنگی دشمن که می تواند سبک زندگی نامنطبق بر آموزه های اسلامی ـ ایرانی را بر جامعه ما تحمیل کند، معماری شهرهای ماست که باید مبتنی بر سنت های فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و البته ارزش های حاکم در جامعه ما باشد و البته ما با معماری مدرن مخالفتی نداریم به شرطی که اغواگر و تقلید صرف از معماری غربی نباشد.

شهردار اهواز با انتقاد شدید از وضعیت ساخت و سازها در اهواز گفت: مجموعه تصمیم گیرندگان در حوزه شهرسازی در استان باید با وفاق، همدلی و کار جمعی سیاست های روشن، جامع و ثابتی برای معماری منطقه ای در سطح شهر تعیین و ابلاغ کنند تا به طور مثال معماری شهری در محلاتی مانند گلستان، کوی ملت، زیتون، پاداد، کیانپارس و باهنر اصطلاحاً با ما حرف بزند، هویت داشته باشد و نمایانگر یک فکر و اندیشه و فلسفه باشد و این مساله زمانی رخ خواهد داد که هماهنگی و هارمونی لازم بر اساس اقتضائات بومی و آیتم های مهندسی و فنی در نوع نما، کیفیت ساخت و سازها و ارتفاع وجود داشته باشد.

سید خلف موسوی اظهار داشت: باید سیاست های مشخص و شفاف شهرسازی، مشترکاً از سوی شهرداری و نظام مهندسی به سازندگان ابلاغ شود و به گونه ای نباشد که هر کس آن چه در فکر دارد را به شکل ناپخته ای به مرحله اجرا درآورد.

شهردار اهواز گفت: این ایراد به مجموعه ما وارد است که تا کنون در تدوین، تبیین و ابلاغ سیاستگذاری ها در بخش مسکن ضعیف عمل کرده است، بالاخره این شهر را چه کسی می سازد؛ آیا غیر از جامعه مهندسی و سازندگان مسکن در شهر اهواز، کسان دیگری در شکل گیری سیما، نما و منظر شهری نقش دارند یا این سوال مطرح است که ساخت و سازهای اصولی یا غیر اصولی چگونه رقم می خورد؟
موسوی اعضای هیات مدیره نظام مهندسی خوزستان را خطاب قرار داد و با اشاره به این قسمت از آیه 9 سوره مبارکه زمر که؛ «هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَا یعْلَمُونَ»، گفت: در این قسمت از آیه شریف، خداوند می فرماید: «آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند، مساوی هستند»، بنابراین شما در قبال آن چه در شهرهای ما می گذرد بیشتر مسئول هستید چون از فهم و دانش بیشتری برخوردارید، البته من نمی گویم منافع خود را تامین نکنید، ولی معتقدم بین رعایت منافع و تعهد به شهر و شهروندان و آینده ای که شهرمان دارد، تزاحمی وجود ندارد.

شهردار اهواز اظهار داشت: یکی از برنامه های راهبردی ما در سال آینده برون سپاری مکانیزم صدور و اخذ پروانه است که باید تحت وب و بدون مراجعه حضوری با کمک دفاتر فنی مهندسی صورت گیرد، که البته ممکن است این اقدام اصلاحی با مقاومت هایی درون سیستم مواجه شود اما من مصمم به اجرای آن هستم چرا که به افزایش سرعت کار و کاهش فساد منجر خواهد شد.
سید خلف موسوی با بیان این مطلب که علاقمندم نظام مهندسی خوزستان به جایگاه واقعی خود برسد، ادامه داد: پیشنهاد می کنم کارگروه مشترک بین شهرداری، نظام مهندسی با هدایت اداره کل راه و شهرسازی تشکیل و اقدامات مشترکی برای ساماندهی وضعیت موجود صورت دهد و این کمیته به این سوال ها پاسخ دهد که آینده شهر اهواز و خدمات و توزیع امکانات به چه صورتی باید باشد؟

وی با انتقاد از تمرکز سرمایه گذاری ها در یک یا دو نقطه شهر اهواز گفت: خواهان توزیع امکانات و سرمایه در همه مناطق اهواز هستیم و در عین حال معتقدم بخش اعظم عوارضی که از مناطق اخذ می شود باید در همان منطقه به ارزش افزوده تبدیل شود.

شهردار اهواز در ادامه این نشست، حاشیه نشینی و بافت های تاریخی و فرسوده را از مهم ترین مشکلات شهر اهواز برشمرد و افزود: باید زمینه های احیاء و حفظ بافت تاریخی موجود در شهر اهواز که یک گنجینه ارزشمند است را با همکاری نهادهایی چون میراث فرهنگی فراهم آوریم.
سید خلف موسوی در پایان گفت: آمادگی داریم با اخد مصوبات قانونی از شورای شهر با همکاری نظام مهندسی و راه و شهرسازی یکی از مناطق شهر اهواز مانند محلات اطراف علی بن مهزیار را به عنوان نمونه و پایلوت؛ دوباره طراحی، بازسازی و اجرای عملیات تجاری سازی نماییم تا به یک مجموعه زیارتی، سیاحتی و تجاری نمونه در شهر اهواز مبدل شود.

در ادامه نشست بررسی زمینه های همکاری مشترک شهرداری اهواز، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان و هیات مدیره دوره ششم نظام مهندسی، کوروش لطفی رئیس نظام مهندسی استان خوزستان نیز ضمن تقدیر از تلاش های موسوی شهردار و رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان؛ گفت: عمده ترین مشکل شهرهای ما نبود مدیریت واحد شهری است که به دلیل حاکمیت بخشی نگری ایجاد شده و باعث شده است شهرداری در اداره شهر از اختیارات لازم برخوردار نباشد.

وی به موفقیت هایی که شهر قزوین در سال های اخیر کسب کرده است اشاره کرد و ثبات مدیریت 7 ساله شهردار قزوین را عامل اصلی این موفقیت ها برشمرد و افزود: وقتی از مسئولان شهری قزوین می پرسیم که رمز موفقیت شما چیست؟ می گویند، در شهر ما بین اداره راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شورا و شهرداری دوستی و همراهی وجود دارد، بنابراین انتظار ما این است که در شهر اهواز هم شاهد چنین تعاملی باشیم.

رئیس نظام مهندسی استان خوزستان ادامه داد: اگر شیوه زیست، کیفیت و نوع ساخت و سازهای شهر اهواز را در دهه های گذشته تحلیل کنیم می بینیم که به سمت روستا شدن حرکت کرده و نه مدرنیزاسیون شهری که علتش مهاجرت ها و پدیدار شدن سکونت های غیر رسمی و 400 هزار نفر حاشیه نشین می باشد و واقعیت این است که می گوییم کلانشهر ولی در حقیقت با کلان روستای اهواز روبرو هستیم.

لطفی در پایان خاطرنشان ساخت: به نمایندگی از بزرگ ترین تشکّل فنی استان با 16 هزار عضو در هفت رشته برای همکاری و کمک به مجموعه شهرداری اهواز اعلام آمادگی می کنیم و در همین راستا جلسات منظم ماهانه ای نیز با معاونت شهرسازی شهرداری آغاز شده است که امیدوارم؛ پایبندی به اصول شهرسازی و دستیابی به شهری زیبا، قابل زیست و نمونه با ساختمان های مستحکم، محصول همکاری مشترک نظام مهندسی استان و شهرداری اهواز باشد.

در ادامه این نشست، منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: هدف از برگزاری چنین نشست هایی؛ هماهنگی بین بخشی، جلوگیری از بخشی نگری و ایجاد همدلی میان مسئولان و وحدت رویه است.

وی افزود: نکات مهمی در سخنان شهردار اهواز مانند تاکید بر پایان طرح تفصیلی، ایجاد اتوماسیون و الکترونیک شدن فرآیندهای اداری اخذ و صدور مجوزها، نداشتن حرف در معماری و عدم استحکام بنا بود که باید به طور جدی مورد رسیدگی مشترک قرار گیرد.

رحمانی تصریح کرد: اختلاف نظر و سلیقه به طور طبیعی وجود دارد، تدبیر این است که اختلاف نظرها را کم کنیم و روی نقاط مثبت و مشترک کار کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با استقبال از پیشنهاد شهردار اهواز مبنی بر تشکیل کارگروه مشترک، تصریح کرد: اینکه می گوییم اهواز کلانشهر نیست و یک کلان روستاست نتیجه اجرای سیاست های غلط معماری و شهرسازی در چند دهه گذشته است و نباید انتظار داشت این وضعیت طی یکی دو سال بهبود پیدا کند، تنها باید در مسیر اصلاح وضعیت موجود حرکت کرد.

وی با ذکر مثالی، اجرای سیاست های اصولی در بخش مسکن را بدون همکاری و خواست مردم غیر ممکن دانست و گفت: به عنوان مثال اگر در بخش حمل و نقل شاهد کاهش کشته ها از 27 هزار نفر به 16 هزار نفر هستیم بدون خواست مردم امکانپذیر نبود و در بخش مسکن هم باید از این مدل پیروی کنیم.

وی در پایان، از تشکیل جلسه ای مشترک با استاندار خوزستان که رئیس کمیسون ماده پنج می باشد در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: با اراده ای که در جمع حاضر می بینم به آینده امیدوارم.
در ادامه این جلسه جانعلی خورشیدی عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: برگزاری نشست های مشترک کاری میان مسئولان شهر یکی از آرزوهای بنده بود که امروز می بینم محقق شده چرا که یکی از دلایل عقب ماندگی شهر ما عدم هماهنگی و بخشی عمل کردن است.

خورشیدی اظهار داشت: باید نگاه همه ما به اهواز از یک روستای بزرگِ محروم به یک کلانشهر در حال توسعه تغییر یابد؛ گرچه متاسفانه باید بگویم که امکانات و نوع ساخت و سازها در اهواز روستایی است.

وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم آموزش علمی انبوه سازان، خواستار مشارکت نظام مهندسی خوزستان در جریان تدوین چشم انداز بلند مدت شهر اهواز شد که توسط دانشگاه شهید چمران اهواز در حال تهیه است.

حجت مظفری عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در ادامه این جلسه گفت: با توجه به افزایش حقوق کارگران در سال آینده و تغییراتی که در قانون و بودجه 95 برای نحوه اخذ ارزش افزوده و عوارض آلایندگی پیش بینی شده است، سال آینده سال سخت مالی برای شهرداری است.

این عضو شورای شهر اهواز، استمرار رکود حاکم بر بخش مسکن را در سال 95 محتمل دانست و افزود: شهرداری با همکاری نظام مهندسی و انبوه سازان می تواند پروژه های مبتکرانه و نوینی را طراحی و اجرایی کند تا هم درآمدزایی نماید و هم نقش خود در توسعه شهر را ایفا کند.

مظفری در پایان، استفاده از تجارب و ظرفیت های پیمانکاران؛ تجاری سازی برخی خیابان ها و مشارکت بخش خصوصی را لازمه عبور از بحران رکود مسکن و ساخت و سازها دانست.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳
comment
comment
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
comment
1
1
comment با سلام جناب شهردار وقت کردید یه سری به منطقه پردیس اهواز فلکه بهزیستی بزنید انگار نه انگار که این منطقه در اهواز است
comment
هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
comment
1
1
comment سلام وقت کردید در حد 5 دقیقه در منطقه پردیس اهواز فلکه بهزیستی یه دوری بزنید بعد از عملکرد شهرداران و مدیران شهرداری تعریف وتمجید کنید
comment
اسماعیل
|
United States
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
comment
0
0
comment و همچنان وضعیت مهدیس نامشخص است. نمیدانیم با اهوازیم یا کارون !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار