شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱

خوزستان منبع سرشار انرژي خورشيدي، گرماي بي‌پايان و خاك‌هاي حاصلخيز است؛ از سوي ديگر از يك‌سوم آب‌هاي شيرين و جاري كشور بهره‌مند مي‌باشد، ولي با وجود همه اين ظريفت‌‌ها تاكنون به اهداف چشم‌اندازهاي ارائه شده در برنامه‌ريزي‌ها نرسيده است.

وجود مجتمع‌هاي توليدي ناتمام و راكد يا در حال كار با ظرفيتي كمتر از ظرفيت اسمي در بخش‌هاي مختلف كشاورزي، دامپروري و شيلات استان نشان بارزي بر اين مدعا است؛ دليل وجود همه اين مشكلات نيز كمبود اعتبار يا سرمايه عنوان مي‌شود.

بخش كشاورزي يكي از مهمترين بخش‌هاي اقتصادي كشور است كه سهم عمده‌اي در صادرات غيرنفتي، ايجاد اشتغال، ايجاد امنيت غذايي و توليد ناخالص كشور دارد؛ اهميت ديگر بخش كشاورزي در تامين بيش از 85 درصد مواد اوليه مورد نياز صنايع وابسته به خود است. همچنين فراهم بودن همه شرايط از جمله وجود تنوع اقليمي، آب فراوان، خاك حاصلخيز از ديگر توانمندي‌هاي خوزستان براي توسعه كشاورزي كشور است.

به جز مشكلات بخش كشاورزي و فعال‌سازي قابليت‌هاي توليدي راكد، يكي از مشكلات اصلي در استان و كشور، بيكاري است؛ ايجاد اشتغال را نيز مي‌توان يكي‌ديگر از قابليت‌هاي اين طرح عنوان‌كرد؛ به‌طوري‌كه اولويت اول براي برخوداري از تسهيلات طرح توسعه كشاورزي مهر بيكار بودن است. به‌طور كلي اين طرح به نوعي با هدف ايجاد اشتغال بيكاران، به خصوص فارق‌التحصيلان بيكار بخش كشاورزي، از سوي دولت طراحي شده و در حال اجرا است.

در حال حاضر طرح توسعه كشاورزي در كشور در حال اجرا است و كارگروه كشوري آن به رياست رييس‌جمهور و دبيري وزارت جهاد كشاورزي، كارگروه استاني آن نيز به رياست استاندار و دبيري سازمان جهاد كشاورزي استان و عضويت سازمان‌هاي مربوطه و در شهرستان‌ها به رياست فرماندار و دبير ادارات جهاد كشاورزي شهرستان‌ها و عضويت سازمان‌ها مربوط تشكيل مي‌شود. طرح‌ها در جلسات كارگروه‌هاي شهرستاني تاييد و در كارگروه استاني مطرح و در نتيجه به تصويب مي‌رسند و بعد از جمع‌آوري كل طرح‌هاي استان به وزارت كشور ارائه خواهد شد.

در اين طرح تسهيلات ارزان قيمت با بازپرداخت 7 تا 10 ساله و سود 7 درصد نيز به متقاضيان پرداخت مي‌شود. در فاز اول اجراي اين طرح اعتباري معادل 6 هزار و 600 ميليارد تومان در كل كشور اختصاص يافت و سهم خوزستان از اين رقم 473 ميليارد تومان و حدود 7 درصد مجموع اعتبارات كشوري است؛ به‌طوري‌كه بيشترين اعتبار در سطح كشور به خوزستان اختصاص يافته است.

"اجراي طرح توسعه كشاورزي مهر فرصتي استثنايي براي خوزستان است" اين گفته سيدجعفر حجازي، استاندار خوزستان است كه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهاركرد: اجراي اين طرح بايد با همكاري سه جانبه سازمان‌ها، مردم و بانك‌ها به صورت يك تعاوني انجام شود و هزينه اجرايي طرح‌هاي تصويب شده با نظارت سازمان‌ها به حداقل برسد؛ به‌طوري‌كه اين طرح‌ها بايد هرچه سريع‌تر به مرحله اجرايي و به بهره‌برداري برسند و در نهايت موجب اشتغال بيكاران شوند.

وي افزود: قرار است در قالب طرح توسعه كشاورزي 2 ميليون هكتار اراضي كشت آبي به 18 ميليون هكتار برسد؛ به‌طوري‌كه در اين طرح هم ظرفيت جديد ايجاد شود و هم ظرفيت‌هاي ايجاد شده گذشته در بخش كشاورزي افزايش يابد.

استاندار خوزستان تصريح‌كرد: انتظار مي‌رود متقاضيان در شاخص‌هاي بخش كشاورزي كه عملكرد توليدي پاييني دارند، بيشتر از ساير بخش‌ها باشد تا اين شاخص در استان توسعه يابد. به همين منظور لازم است كه ميزان عملكرد توليد در هر هكتار افزايش يابد، زيرا خوزستان در اين زمينه از بعضي شاخص‌هاي كشوري در سطح پايين‌تري قرار دارد.

كي‌خسرو چنگلوايي، رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نيز طرح توسعه كشاورزي را كليدي‌ترين طرح در دستور كار وزارتخانه براي انجام پروژه‌هاي كشاورزي عنوان‌كرد و گفت: اجراي اين طرح از ابتداي امسال ‌در كشور آغاز شده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه خوزستان مقام اول را در تعداد ثبت‌نام متقاضيان اين طرح دارد، ادامه‌داد: از سوي دولت مقرر شده اعتبارات تخصيص يافته به اين طرح براي خوزستان به دو برابر افزايش يابد. همچنين هر استاني كه بتواند زودتر تسهيلات خود را جذب كند، سهميه ديگري را دريافت خواهد كرد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با بيان اين‌كه طرح توسعه كشاورزي فرصتي طلايي و بي‌سابقه است، خاطرنشان‌كرد: اجراي اين طرح مي‌تواند كشاورزي استان را متحول كند، زيرا طرح‌هاي تصويب شده در زمينه‌هاي توسعه، تكميل و احداث مجمتع‌هاي گلخانه‌اي، دامداري و واحدهاي آبزي‌پروري، طرح‌هاي امور توليدات گياهي، توليدات دامي، آب و خاك و صنايع، طرح‌هاي شيلاتي، دامپزشكي، جنگل، مرتع و آبخيزداري، طرح‌هاي ترويج و بهره‌برداري است.

چنگلوايي به ويژگي‌ و مزاياي مثبت طرح توسعه كشاورزي اشاره‌كرد و اظهارداشت: توسعه كشاورزي به صورت همه جانبه، اجراي طرح به صورت كلي و در برگيرنده طرح‌هاي موردي، اشتغال تعداد زيادي از فارغ‌التحصيلان كشاورزي، تخصيص منابع اعتباري با نرخ بهره هفت درصد و بازپرداخت طولاني‌مدت، به‌طوري‌كه براي برخي از طرح‌ها تا 15 سال هم مدت زمان تعيين شده و بانك‌ها نيز در اجراي طرح و تسهيلات‌دهي بايد مساعدت لازم را داشته باشند، از مواردي است كه قطعا با اجرايي شدن اين طرح شاهد خواهيم بود.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر در خوزستان بيش از 5 هزار فارغ‌التحصيل بيكار در رشته كشاورزي در مقاطع ليسانس، فوق‌ليسانس و دكترا داريم، تصريح‌كرد: اجراي طرح توسعه كشاورزي در استان كه با اولويت فارغ‌التحصيلان بيكار رشته كشاورزي است و مي‌تواند نقش مهم و اساسي در توليد شغل و به‌كارگيري فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي كشاورزي داشته باشد.

عليرضا رضانيا، مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان نبز با تاكيد بر لزوم اجراي طرح توسعه كشاورزي مهر، عنوان‌كرد: اين طرح نقش بسيار مهمي در رونق اقتصادي توسعه و اشتغال‌زايي است و جلوگيري از مهاجرت دارد.

وي افزود: مساله تامين آب يكي از وظايف اصلي سازمان آب و برق خوزستان و مجموعه‌ وزارت نيرو در طرح توسعه كشاورزي است و ما با تمام توان خود اقدامات لازم براي تامين آب مورد نياز طرح توسعه كشاورزي را تا آنجايي كه از نظر قانوني و حقوقي مجوز داده شده، پيگيري مي‌كنيم.

تاكنون 7 هزار و 49 طرح كشاورزي مهر با اعتبار بيش از چهار هزار و 916 ميليارد و 747 ميليون ريال و ايجاد اشتغال براي 13 هزار و 617 نفر در خوزستان مصوب شده است. ارائه اين طرح كه در سال‌جاري به‌ شكل ويژه‌اي در حال اجرا است، مي‌تواند نقش موثري در اقتصاد خوزستان و نيز ايران داشته باشد. حال آغاز اجراي طرح توسعه كشاورزي موسوم به كشاورزي مهر، نويد دهنده رفع مشكلات موجود و شكوفايي بيش از پيش كشاورزي خوزستان از طريق تامين تسهيلات بانكي كم‌بهره و داراي مدت زمان بازپرداخت طولاني اين طرح است.

گزارش از صالحه خاك‌جسته/ ايسنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار