شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶

 

شنبه سوم تیرماه میلاد امام حسین و روز پاسدار است.

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا میلاد امام حسین(ع) روز پاسدار است؟

همه ساله با فرارسیدن ایام خجسته و نورانی ماه شعبان بویژه روزهای آغازین آن که میلاد سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) می باشد موجی از سرور و شادی سراسر میهن اسلامی را فرا می گیرد.

سالهاست که همزمان با بزرگداشت میلاد نور و رحمت و خامس آل عبا، امام حسین(ع)، یاد و خاطرة تاسیس نهال معطّر و درخت پربار سپاه پاسداران که یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی است با شکوه خاصی در جای جای وطن اسلامی جشن گرفته می شود.

همیشه برای پیوند دو موضوع باید صورت‌های تشابه را یافت تا بتوان به طور منطقی بین آنها ارتباط برقرار نمود.

بدیهی است چنانچه این موضوع با دقّت کافی مورد عنایت واقع نشود نه فقط ارتباطی بین دو موضوع حاصل نگردیده بلکه اهل خرد به سست بودن منطق این گونه تشابه‌ها اشکال وارد خواند نمود.

در این نوشتار به اختصار به چند مورد از صورت‌های تشابه بین این میلاد فرخنده و از سوی دیگر نامگذاری روز پاسدار خواهیم پرداخت.

1 ـ تولد امام حسین(ع) مبارک است.

فاطمة زهرا(س) می‌فرماید: هنگامی که او در رحم من بوده هرگز به چراغی برای روشن نمودن مسیر راه نیاز نداشته و خیلی از وقت‌هایی که تنها بودم او با من گفتگو می کرد. این را در زیارت مخصوص نیز می خوانیم که: أشهد أنک کنتَ نوراً فی الأصلابِ الشّامخه و الأرحام المطهرهً و پس از آن نامگذاری او توسط پیامبر و به دستور خداوند صورت گرفته است.

سپاه پاسداران نیز همزمان با روزهای انفجار نور یعنی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی رخ داده و امام راحل با الهام گرفتن از عوالم غیب و با درک موقعیت خطیر انقلاب اسلامی و حوادث پیش روی آن فرمان تشکیل سپاه را صادر و نام زیبای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر آن نهاد.

2 - دین اسلام با مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) حادث و با قیام حسین بن علی(ع) دوام و استمرار یافت. اگرچه تلاش و کوشش‌های پیامبر و یاران او در مکه و مدینه و وقوع جنگ‌های متعدد در گسترش اسلام نقش مهم و بسزایی داشته ولی خون پاک امام حسین(ع) و اهل بیت و یاران با وفایش باعث گردید که امروز این شعار مطرح گردد که دین اسلام، محمدی الحدوث و حسینی البقا است. بدین معنا و مفهوم که ماندگاری دین پیامبر(ص) به ایثار و شهادت امام حسین (ع) بستگی تام و تمام دارد.

انقلاب اسلامی نیز که حاصل تلاش مجاهدان و شهیدان بزرگواری است و با رهبری خردمندانة امام عزیزمان به پیروزی رسید ولی وجود نهاد ارزشمند سپاه و از خود گذشتگی پاسداران عزیز در مقاطع مختلف انقلاب و در پیش آمدهای داخلی و خارجی و بویژه هشت سال دفاع مقدس جای تردیدی را برای هیچ‌کس باقی نگذاشت و به تعبیر امام بزرگوارمان، جملة اگر سپاه نبود کشور هم نبود زیباترین جمله‌ای است که می توان در این مورد بیان داشت.

3 ـ یاد و نام ابا عبدالله الحسین(ع) همیشه ماندگار است. هرسال که از حادثة جانسوز عاشورا سپری می شود شور و عشق به امام حسین(ع) بیشتر و مراسم عزاداری سالار شهیدان با شکوه و عظمت بیشتری برگزار می گردد. این مطلب در گفتار معصومانة: إنّ للحسین(ع) حرارهً فی قلوب المؤمنین لن تبردَ ابداً، که هرگز این سوز و آه رو به خاموشی نمی گذارد کاملاً آشکار می گردد.

از سوی دیگر هرچه تبلیغات سوء دشمنان در سه دهة پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای کم رنگ جلوه دادن نقش سپاه در جامعه گسترش بیشتری پیدا کرد، نام و عظمت سپاه نیز جهان شمول‌تر گردیده و اقتدار و شوکت روز افزون آن در جبهه‌های داخل و خارج و در مقابلة با انواع ترفند‌های سخت و نرم دشمنان، ثبات و پایداری بیشتری از خود نشان داده و همان تعبیر امام راحل که فرمودند: ای کاش من هم یک پاسدار بودم زیبندة این افتخار عظیم است.

4 ـ سراسر وجود حسین بن علی(ع) سرشار از پاکی، صداقت و ایثار بوده است. بزرگ‌منشی و سخاوت و دارا بودن تمام صفات نیک از کودکی و جوانی تا بزرگسالی و حتی در آخرین لحظات عمر شریف و با برکت خود در میدان نبرد حق و باطل و در هنگامة رویارویی با سنگدلان در روز عاشورا، حکایتگر این حقیقت است. او در آن لحظات نیز از جوانمردی، فتوّت و مردانگی سخن می گفت و همواره وجدان‌های به خواب رفتة لشکریان باطل را مورد خطاب قرار داده و سعی در بیدار نمودن فطرت انسانی آنان می نمود.

سپاه پاسداران نیز همواره با عزّت، پاکی، صفا و سادگی در زندگی، به پیروی از امام خویش در یک دست قرآن و در دست دیگر سلاح برداشته و به دفاع از حریم انسانیت و ترویج خوبی‌ها و فضیلت‌های اخلاقی پرداخته و لحظه‌ای از مسیر حق و حقیقت منحرف نگردیده است.

5 ـ امام حسین(ع) همواره از ظلم و ستم بیزاری می جست و هرگز حاضر نبود برای لحظه‌ای زیر بار ستم رفته و حکومت باطل را بپذیرد. امام(ع) جهاد در راه خدا را بر زندگی راحت در سایة ظالمان ترجیح داده و یاران و تربیت شدگان مکتب او نیز که لباس سبز و پر افتخار پاسداری را برتن نموده‌اند، جان پاک خویش را در راه اهداف مقدس مکتب تقدیم نموده اما حاضر نشدند زیر بار ذلّت بروند.

بنابراین با نامگذاری این روز با شکوه به نام روز پاسدار و با گرامیداشت آن می توانیم گوشه ای از این ایثار و از خود گذشتگی پاسداران عزیز و شهدای سپاه و جانبازان صبور و خانواده‌های گرامی آنان را پاس داشته و قدردان زحمت‌های خالصانة آنان بوده و برای عزّت بیش از پیش آنان و سربلندی کشور و سلامتی رهبر معظّم انقلاب، دعا کنیم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار