شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
سید موسی بلادیان

از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات آیت اله جوادی آملی آمده است که: امام صادق فرموده است که اگر فردی یهودی یا تو همنشین شد با وی به نیکی همنشینی کن. حضرت امیرالمومنین نقل می کند که پیامبر از یک بیمار یهودی عیادت کرد.

همچنین رسول گرامی اسلام به اصحاب خود فرمودند که بی اجازه از میوه های اهل کتاب استفاده نکنید . در جلد اول کتاب جامع الصغیر آمده است که حضرت امیرمومنان در دوران خلافت خود در کوفه روزی با مردی غیر مسلمان همسفر بود و به هنگام جدا شدن از او، وی را بدرقه کرد.
این کار سبب شگفتی و پرسش فرد غیر مسلمان شد. پاسخ امام این بود که پیامبر خدا این گونه به ما فرمان داده است و این رفتار کریمانه موجب شد فرد غیر مسلمان اسلام آورد و بالاخره محمدبن مسلم از امام باقر درباره مردی که پزشکی نصرانی یا یهودی وی را مدارا کرد، و برایش دارو تهیه کرده است پرسید و امام پاسخ فرمودند که اشکالی ندارد، همانا شفا به دست خدای متعال است. 

مطلب را به فرمایش حضرت امیرمومنان علی علیه السلام زینت می دهیم که فرمود به من خبر رسید که مردی از لشکر شام به خانه زنی مسلمان و زنی غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلامی بود وارد شده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره های آنان را  غارت کرده است این حادثه برای من بسیار تلخ است و اگر مسلمانی از این رخداد تلخ از روی تاسف بمیرد بر او سرزنشی نیست بلکه نزد من ستوده است بلکه اسلام مسلمانان را به دلبستگی به اهل کتاب غیرمسلمان نهی کرده است.

آیه 82 سوره مائده می فرماید: سرسخت ترین مردم را در دشمنی با مسلمانان یهودیان و مشرکان خواهی یافت . گرچه ممکن است برخی از اهل کتاب واقعا مومن باشند لیکن نباید هوشیاری را از دست داد و ضرورت هست که برخورد با آنان محتاطانه باشد .

حضرت علی علیه السلام فرمود که در دیدار با اهل کتاب آغاز به سلام نکنید و هرگاه آنان به شما سلام کردند در پاسخ بگوئید وعلیکم ( اصول کافی جلد 2 ص 649 . 

بی شک این نهی به جهت پیشگیری از تاثیر فرهنگ و اعتقادات آنان بر مسلمانان است. رسول خدا می فرماید: اگر مومنی مرا به غذای خود فراخواند اجابت می کنم و این کار جز دین خداست ولی خدا مرا در استفاده از ره توشه و غذای مشرکان و منافقان منع کرده است. 

در روایات ما بسیار تاکید شده است که از پذیرش هدایای مشرکان و دشمنان اسلام پرهیز داشته باشید. با توجه به نکات مطرح شده می توان نتیجه گرفت که مسلمانان حق ندارند که به حقوق غیر مسلمانان تجاوز نمایند و در برخورد با غیر پیروان اسلام کرامت اسلامی را لحاظ کنند در عین حال باید ساده اندیشی نیز نداشته باشند و کاملا متوجه این مساله باید بود که انقلاب 22 بهمن سیلی محکمی بر فرق استعمار پیر انگلیس ، اسرائیل و شیطان بزرگ آمریکا وارد کرده و سیاست های مزورانه آنان را رسوا نموده است و به همین دلیل آنها مترصد فرصت هستند که ضربه کاری را بر ما وارد نمایند و امروز تمامی تلاش و توان آنها مصروف تهاجم فرهنگی است که نمونه آن ماهواره های متعدد است تا بلکه بتوانند اکنون که در نبرد سخت نتیجه ای نگرفته اند از طریق جنگ نرم تاثیرگذار باشند و اینجاست که هر مسلمان پاکدامن و آگاه باید به شدت مراقبت نماید تا دشمنان خدا به سرزمین اسلامی ما رخنه و نفوذی نداشته باشند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
comment
0
0
comment جناب حاج آقا بلادیان عزیزم بادداشت شما موارد زیادی را در بر دارد که قابل گفت و گوست.ارزیابی آن در چند جمله امکان پذیر نیست. بطور خلاصه بگویم که مباحث علوم سیاسی و ارتباطات امروزه فراتر از آنچه نوشته اید رفته است و ساده تر بگویم که مطالب شما روشن است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار