شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹

روح الله پورطالب : حسنی مبارک، فرعون مصر، که این روزها خبر از فوت او در رسانه های جهان درج شده، در واقع یک عملیات روانی است برای اینکه این دیکتاتور را از زندان خارج نمایند.

روح الله پورطالب، رسانه‌های مختلف با انتشار خبر وخیم شدن حال دیکتاتور مصر و انتقالش به بیمارستان به شایعات مختلف درباره مرگ او دامن زدند و برخی منابع نیز اعلام کردند که شورای نظامی درحال بررسی نحوه تشییع دیکتاتور در صورت مرگش است. محمد حسنی سید مبارک در سال 1928 در کفر المصیلح در استان مونوفیا مصر به دنیا آمد وی پس از پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده نظامی رفت و در سال 1949 با درجه ستوان دوم فارغ‌التحصیل شد. مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات تکمیلی خو را در آکادمی نظامی شوروی سابق گذراند. وی پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام نایب رئیس جمهور بالا رفت و پس از ترور انور سادات در 6 اکتبر 1981 به ریاست‌جمهوری رسید. حسنی مبارک چهارمین رئیس‌جمهور مصر می‌باشد و از جمله پست‌های مهم وی نخست‌وزیری این کشور است، همچنین وی در حزب دموکراتیک ملی فعالیت داشته است. طبق قانون سال 1971 مصر، مبارک تا ژانویه سال 2011 کنترل کامل کشور را بر عهده داشت و پیش از قیام مردم مصر به عنوان رئیس جمهور این کشور از قدرتمندترین حاکمان منطقه به شمار می‌رفت.

در 11 فوریه سال 2011 و در پی اعتراضات مردم به حکومت حسنی مبارک، عمر سلیمان معاون وی، اعلام کرد که حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر کناره ‌گیری و نیروهای مسلح را مامور اداره کشور کرد. حسنی مبارک و چند نفر دیگر از نزدیکانش اوائل ژوئن 2012 به اتهام صدور دستور کشتن معترضان در حین ناآرامی‌های این کشور مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد. وی پس از صدور این حکم، چندین بار دچار "بحران قلبی" شد و به بیمارستان زندان انتقال یافت.

حسنی مبارک، پس از یک سکته مغزی به کُما فرورفت. بر اساس اطلاعات محافل امنیتی مصر، از وی در بخش ویژه بیمارستان نگهداری می‌شود و وضعیت او "بسیار وخیم" است. سایت اینترنتی روزنامه مصری "الشروق" در شامگاه سه‌شنبه (19 ژوئن/30 خرداد) به نقل از ژنرال محسن الفنجری، عضو شورای عالی نظامی مصر نوشت که حسنی مبارک هنوز نمرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار