شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: مرمت پل ساسانی با توجه به توانمندی‌های گردشگری دزفول و ارزش تاریخی 1700 ساله این اثردر دستور کار این اداره کل قرار دارد.

به گزارش فارس ، پرویز‌پور فرخی اظهار داشت: عملیات مسدود کردن پل با همکاری مسئولان شهرستان و تشکیل نخستین شوراهای فنی در محل و به صورت میدانی انجام گردید.

وی افزود: در این پروژه بهسازی ورودی‌ها، حذف بخشی از پیاده روی الحاقی به پل، مرمت بخش‌های حذف شده در مداخلات پل، مرمت و مقاوم سازی بخش عمده‌ای از موج شکن‌های دهانه های شرقی، مرمت طاق نما‌ها، بدنه‌ها، پشت بند‌ها، حذف لایه‌های آسفالت و کف سازی‌های غیر متعارف در محدوده مذکور از جمله اقداماتی است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در مرمت این پل تاریخی انجام داده است.

غلام رضا سلمان‌پور کار‌شناس ناظر این پروژه نیز توضیح داد: با انجام مطالعات اولیه، رویکرد کلی حفاظت پل تاریخی دزفول تدوین و عملیات اجرایی مرمت آن آغاز شد که تاکنون با مبلغ حدود 150 میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی ادامه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: پل تاریخی دزفول با قدمت بیش از یک‌هزار و 700 سال به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی معماری کشور به شمار می‌رود که به شماره 84 در تاریخ 15/10/1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سلمان‌پور ادامه داد: این پل بر روی رودخانه دز واقع است و سمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل می‌سازد. پل تاریخی دزفول به دستور شاپور اول ساخته شده و در حقیقت رابط راه دزفول و اندیمشک بوده و در دوره‌های مختلف دستخوش حوادث و مرمت هایی بوده است. این پل در حال حاضر دارای 17 دهانه کوچک و بزرگ است که سه دهانه بتنی آن در دوره پهلوی اول بازسازی شده است و اکنون پل 14 دهانه دارد که در شرایط آبرو رودخانه نیست. در بین هر دو دهانه بزرگ یک طاق نمای کوچک بر سطح رودخانه راه دارد.

این کار‌شناس در پایان گفت: ساختار کنگلومرایی بستر رودخانه دز جزء سخت ترین ساختارهای کنگلومرایی در منطقه است و از نظر استحکام مانند بتن مسلح عمل می‌کند که این ویژگی یکی از دلایل احداث پل در آن نقطه است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار