شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

اداره‌کل دامپزشکی خوزستان پیرو خبری با عنوان "تلفات سنگین دامی در خوزستان بر اثر شیوع تب برفکی" توضیحاتی ارایه کرد.

در این توضیح آمده است: «در اوایل سال 1394 که بحث کمبود واکسن تب برفکی به علت پایین آمدن تولید مطرح شد، موضوع تامین واکسن مورد نیاز کشور بخصوص برای دامداری‌های صنعتی از خارج از کشور توسط سازمان دامپزشکی مطرح و اطلاع رسانی موضوع به تشکل‌های دامپروری استان‌ها به ادارات کل دامپزشکی ابلاغ شد. اداره کل دامپزشکی استان خوزستان نیز به محض دریافت ابلاغیه همزمان چند اقدام فوری را در دستور کار خویش قرارداد که از مهمترین آن‌ها به موارد ذیل اشاره می‌شود:
 
1. مکاتبه و برگزاری جلسات توجیهی با تشکلات دامپروری استان در رابطه با خطر شیوع تب برفکی و ضرورت واکسینه نمودن دام‌ها. اگرچه علیرغم ناچیز بودن هزینه واکسن نسبت به کل سرمایه دامی دامدار، مورد استقبال دامداران قرار نگرفت. مستندات به تعداد زیاد موجود و در صورت لزوم ارایه خواهد شد.
 
2. هماهنگی با شرکت‌های توزیع کننده واکسن‌های دامی در استان و ترغیب آن‌ها برای تامین واکسن مورد نیاز. متاسفانه واکسن‌های واردشده به استان عمدتا به علت عدم استقبال دامداران به مرکز عودت داده شد و یا تاریخ مصرف آن‌ها منقضی شد. فی المثل کافی است به تعداد دام سنگین موجود در دامداری‌های صنعتی  شهرستان بهبهان و میزان واکسن خریداری‌شده توسط تشکل‌های دامپروری شهرستان توجه شود تا صحت ادعای مطرح شده مشخص شود.
 
3. ملاقات و مکاتبات مکرر با مقامات سیاسی، امنیتی و مالی استان و تشریح خطرات احتمالی شیوع بیماری در استان و ضررهای هنگفتی که در صورت عدم برخورد به موقع سرمایه دامی استان را ممکن است تهدید کند که خوشبختانه این موضوع با عکس‌العمل به موقع استانداری، مدیریت بحران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و... مواجه شد و حمایت مالی لازم در این رابطه صورت گرفت. اقدامی که در کل کشور تا آنجایی که بررسی شده بی‌نظیر بوده و نشان دهنده دوراندیشی و بصیرت دست‌اندرکاران استان و برگ زرینی در سابقه خدماتی این مسئولین خواهد بود.
 
4. با توجه به حساس بودن دام‌ها در مقابل بیماری و پیش بینی آسیب پذیری آن‌ها، دپوی استراتژیک واکسن استان تحت مدیریت کمیته‌ای فنی در وهله نخست در دام‌های سنگین متراکم در دامداری‌های صنعتی استان و مابقی آن در ایمن نمودن بخشی از دام‌های سبک و سنگین شهرستان‌هایی که همه ساله پذیرای دام‌های عشایر کوچ رو دیگر استان‌ها می‌باشند، نسبت به ایجاد پوشش ایمنی اقدام شد.
 
5. تلاش مضاعف برای تامین واکسن مورد نیاز دام‌های استان.
 
6. علیرغم همه پیش بینی‌ها، اقدامات موثر و حمایت‌های به عمل‌آمده از طرف مسئولین، دام‌های استان خوزستان به علت ورود قریب به دو میلیون راس دام عشایر کوچ رو به استان درگیر بیماری و تلفات شدند ولی بررسی کانون‌های بیماری و تلفات موجود نشان می‌دهد که مدیریت دپوی واکسن موجود در استان و ایمن نمودن دام‌های سنگین حساس در کاهش خسارات وارده بسیار موثر بوده است. یکی از بهترین شواهد برای اثبات این ادعا، شهرستان بهبهان می‌باشد و اطلاعات تاییدشده موجود نشان می‌دهد این شهرستان با داشتن سه شهرک دامداری و قریب 17000 راس دام سنگین نسبت به دیگر شهرستان‌های استان و حتی کشور دارای حداقل کانون و تلفات ثبت‌شده بیماری تب برفکی بوده است. اداره دامپزشکی شهرستان یادشده با پرسنل کمی که در اختیار دارد فقط در دو ماهه پایانی سال 1394 اقدام به واکسینه نمودن تعداد 8716 راس دام سنگین و 54761 راس دام سبک کرده است و لیست دامدارانی که خدمات دریافت نموده‌اند با ذکر تاریخ و زمان دریافت خدمات موجود است.
 
7. از تعداد 60 کانون تاییدشده بیماری در استان تعداد 21 نمونه  به آزمایشگاه‌های رفرانس سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است که ویروس جداشده از این نمونه‌ها تماما از نوع o بوده و تاکنون حضور سویه جدیدی از ویروس در استان تایید نشده است.
 
در پایان ای کاش تقوا را پیشه و در همه موارد نصب‌العین خود قرار می‌دادیم تا به خود اجازه ندهیم با رفتار و کلام خویش زحمات قشر زحمتکشی که تمام این ایام حتی تعطیلات بدون هیچ چشمداشتی صبح و بعد از ظهر یا بدنبال تامین واکسن یا تلقیح آن بوده‌اند، ظالمانه بی ارزش جلوه داده شود و به جای ذکر خدا قوتی طوری رفتار کنیم تا خستگی به تن این خادمان کشور و حافظان سرمایه دامی استان بماند».

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار