اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۱۴۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
گفت و گوی شوشان با دکتر ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز / اتمام کلینیک های 5 گانه مشکلات عمده ای از حوزه سلامت و درمان خوزستان را مرتفع می کند
یکی از مهمترین دستاوردهای طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم بود که برای شهرهای بالای 20 هزار نفر ...


شوشان : دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگوی اختصاصی و نوروزی خود با پایگاه خبری شوشان که در دفتر وی برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن نوروز 95 به فعالیت های این دانشگاه در سال 94 اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی در سال 94 معطوف به طرح تحول سلامت می باشد و این فعالیت ها در راستای استمرار بخشیدن و تداوم فعالیت هایي بود که در حوزه درمان و ارائه بسته های خدماتی که در قالب طرح تحول سلامت مطرح می شدند تعریف شد.

کاهش پرداختی از جیب مردم
به گزارش شوشان ، وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم بود که برای شهرهای بالای 20 هزار نفر در بیمارستان های دولتی 6 درصد و زیر 20 هزار نفر و روستائیان 3 درصد بود که خوشبختانه نتایج خوبی در زمینه ارائه خدمات و همچنین کاهش پرداخت از جیب مردم حاصل شد.

توسعه فضاهای درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان داشت: از دیگر اقدامات صورت گرفته در طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی بود، همچنین در زمینه توسعه فضاهای درمانی با توجه به اینکه کمبودها به چشم می آمد، پیشرفت های خوبی حاصل شد، در مسجدسلیمان یک بیمارستان کامل راه اندازي و در رامهرمز یک بیمارستان را تجهیز و تکمیل کردیم كه در هفته سلامت امسال به صورت رسمی افتتاح می شود و خوشبختانه اورژانس، سی سی یو، آي سی یو، بخش زایمان و چتد بخش ديگر بيمارستان راه اندازی شده است.

توسعه خدمات سرپایی در کلینیک ها 
ایدنی گفت: یکی دیگر از برنامه های هدف گذاری شده برای کاهش پرداختی از جیب مردم این است که خدمات سرپایی را توسعه دهیم و برای این کار باید فضای فیزیکی را برای نوع خدمات افزایش دهیم که بدين منظور توسعه کلینیک های ویژه را در دستور کار داریم و ان شاء الله در نیمه اول سال آینده این ظرفیت را به طور کامل به نتیجه خواهیم رساند، همچنین پروژه احداث و توسعه فضاهای اورژانس که به هیچ وجه تناسبی با تعداد افراد مراجعه کننده نداشت در دستور کار قرار گرفته است.

احداث کلینیک های ویژه
وی گفت: در حوزه درمان بسیاری از فعالیت ها نیاز به اصلاح ساختار فیزیکی برای رضایت مردم دارد و قطعا این مهم زمان بر است و امیدواریم با احداث کلینیک های ویژه و به خصوص در اورژانس و بلوک های زایمانی به نتیجه برسیم، همچنین برای بخش هاي مراقبت های ویژه 100 تخت اضافه شده  که 56 تخت مورد بهره برداری قرار گرفته است و در 6 ماه اول سال جاری مابقی تختها هم فعال خواهند شد.

توسعه فضاهای درمانی مورد نياز بيماران سرطاني
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز تصریح کرد: یکی از اهداف ديگر، توسعه فضاهای درمانی مورد نياز بيماران سرطاني است كه شامل مراكز سرپایی شیمی درمانی، مراكز تشخيصي درماني بستري و مراكز پيشرفته درمان سرطان است.

کاهش مرگ و میر مادران
ايدني اضافه کرد: 2  مركز اورژانس هوایی را در استان داريم که در کاهش مرگ و میر مادران و اتفاقات دیگر بسيار مؤثر بودند و توسعه  اورژانس جاده ای و درون شهری از برنامه هاي سال جاري ميباشد.

نبود دانش آموختگان رشته پرستاری، کارشناسان اتاق عمل، بیهوشی و بهیاری
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کمبودها در حوزه سلامت گفت: یکی از مهمترین کمبودها در حوزه سلامت نبود دانش آموختگان رشته پرستاری، کارشناسان اتاق عمل، بیهوشی و بهیاری است که فرصت شغلی خوبی در استان برای آنها وجود دارد.اکنون شاخص پرستار به تخت در خوزستان ٧/. است، این در حالی است که باید به ازای هر تخت حداقل بين1/3تا2/5 پرستار وجود داشته باشد و متاسفانه علیرغم 3 بار فراخوان جذب پرستار،  هنوز پرستاران مورد نياز جهت استخدام مراجعه نكرده اند و در این زمینه هنوز كمبود داريم.

کسب رتبه های خوب دانشگاه علوم پزشکی اهواز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز گفت: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی اهواز موفق به کسب رتبه های خوبی در سال گذشته بین سایر دانشگاه های علوم پزشكي کشور شده است، مثلا در زمينه مديريت بحران و فوریت هاي پزشكي رتبه اول کشور را با توجه به تمام محدودیت ها کسب کردیم، در زمينه غذا و دارو  رتبه اول كشور و همچنين در زمينه پرداختی به پرسنل بیمارستان جزء دانشگاه های برتر بوده ایم، ضمنأ در حوزه  تكريم ارباب رجوع  در بين دستگاه های ارائه دهنده خدمات سلامت اکنون رتبه اول را دارا هستیم .

زیرمیزی و دريافت وجه غيرمتعارف به صفر نزديك شده 
ایدنی بیان داشت: در زمینه نظارت بر خدمات سلامت اتفاقات خوبی رخ داد و امروز موضوع زیرمیزی و دريافت وجه غيرمتعارف به صفر نزديك شده است، کما اینکه در سال گذشته 100 مورد شکایت در اين خصوص صورت گرفته كه قطعأ متخلفین برخورد قاطع صورت پذيرفته و می پذيرد و در حال حاضر تمامی پرداختی ها در صندوق بیمارستان صورت ميگیرد.

احداث 94 خانه بهداشت
وی گفت: در حوزه بهداشت، عملکرد دانشگاه به گونه ای بود که جزء دانشگاه های برتر و پيشرو قرار گرفت و دربهداشت مناطق روستايي کارهای فراوانی انجام شده است. احداث 94 خانه بهداشت با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان،  تعمير و تجهيز 114 مرکز بهداشتي و درماني روستایی با اعتباری بالغ بر 5/5 میلیارد تومان و 70 مرکز بهداشت و درماني شهري -روستايي با اعتباری بالغ بر 8/3 میلیارد تومان از اهم  اقدامات انجام شده مي باشد.

راه اندازي ٧١ مركز جامع سلامت
رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور افزود: اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت كه شامل حاشيه شهرها و شهرهاي ٢٠ تا پنجاه هزار نفر و ٥٠ تا ٥٠٠ هزار نفر وكلان شهر اهواز  مي شود، با ايجاد 1298 فرصت شغلی و راه اندازي ٧١ مركز جامع سلامت و ١٢٠ پايگاه سلامت در سراسر حوزه هاي تابعه دانشگاه عملياتي شد.

معضلات پیش روی دانشگاه علوم پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز گفت: یکی از معضلات پیش روی ما در  سال گذشته شيوع بيماريهايي مثل آنفلوآنزا بعد از مراسم اربعین حسيني(ع) و يا خطر ابتلا به عفونت ويروس كرونا در مراسم حج  تمتع و شيوع بیماریهاي روده اي و اسهال بود كه خوشبختانه بخوبي كنترل شدند. همچنين آزمایشگاه مرجع منطقه ای سل و ایدز براي اولين بار در دانشگاه راه اندازی شد. علاوه بر اين، برای کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه طرح مگادوز ویتامین دی را انجام داده ایم.

افتتاح بيمارستان جديدالاحداث مسجدسلیمان 
ایدنی اضافه کرد: در سال گذشته بيمارستان جديدالاحداث مسجدسلیمان افتتاح شد و بيمارستان مادر رامهرمز نيز تكميل و تجهيز شد و دو دستگاه سي تي اسكن براي رامهرمز و ايذه خريداري و نصب شد و دو دستگاه MRI نيز براي رامهرمز و مسجدسليمان خريداري شد و براي دشت ازادگان و اميديه نيز در حال خريد دستگاه سي تي اسكن هستيم. وی گفت: آي سی یو ویژه بخش سوختگی در بیمارستان آيت الله طالقانی با 9 تخت افتتاح شده و امكان انجام پیوند کبد را در دانشگاه ايجاد کرده ایم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور اهواز گفت: در توسعه آموزش عالی، رشته فوق تخصصی ریه و روماتولوژی و جراحی عروق راه اندازی شد.

درخواست از خیرین 
ایدنی به دیگر چالش های پیش روی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: کمبود 2000 تخت بیمارستانی از عمده مشکلات ما در سال 94 بود كه تلاش فراوانی صورت گرفت و وزیر بهداشت هم تاکید بر افزایش ظرفیت تخت در استان دارد، زیرا در حال حاضر برای هر 100000 تنها 119 تخت وجود دارد كه با استاندارد فاصله دارد و عمده ترين مشکل  كمبود فضای فیزیکی است و از این رو از خیرین می خواهیم به کمک ما بیایند و یا اینکه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و صنایع استان از ما حمایت کنند تا بتوانيم كمبود فضای هاي درماني و بهداشتی خود را جبران كنیم. 

راه اندازی مجتمع های عالی سلامت
ايدني گفت: در 2 بخش تخصصی و پشتیبانی و کادر پزشکی و پرستاری نیازمند نیروی مناسب هستیم، از این رو با راه اندازی مجتمع های عالی سلامت در رامهرمز و مسجدسلیمان و در آینده در شهرهای بالای 100 هزار نفر، نیروهای مورد نیاز بومي را تقویت و جذب می کنیم و این یکی از اولویت های سال جاری ما می باشد.

اولویت های سال جاری
رئیس شوراي عالي نظام پزشكي كشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اولویت های سال جاری گفت: تكميل و بهره برداري از  پروژه هاي 5 گانه یعنی اورژانس، بخش های مراقبت هاي ویژه، بلوک هاي زایمان،  كلينيك هاي ويژه و مراكز درمان سرطان، تكميل و راه اندازي  مركز پيوند مغز استخوان، تكميل  و تجهيز مركز جامع قلب در بيمارستان گلستان، تكميل و تجهيز بيمارستانهاي در حال ساخت سوسنگرد، باغملك، ولي عصر (عج) بهبهان، ابوذر و سوانح سوختگی اهواز  در اولويت امسال هستند.

استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی
ایدنی گفت: اگر بیمارستان های بهبهان، باغملک، دشت آزادگان، ابوذر جدید و سوانح و سوختگی به ظرفيت درماني استان اضافه شوند تا حدود زیادی از مشکلات ما در زمينه كمبود فضاهاي درماني و تخت هاي بيمارستاني كاسته می شود  ولی در دراز مدت باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم که در اين راستا توافق ساخت یک بیمارستان 2000 تختخوابی در انجام است كه تمام رشته های تخصصی و فوق تخصصی پیشرفته در آن متمرکز خواهند شد.

وی در پایان گفت: ان شاء الله بتوانیم با تكميل و راه اندازي بیمارستان های مدنظر و کلینیک های 5 گانه و البته تجهیز آنها که نیاز به اعتباري بالغ بر 100 میلیارد تومان دارند، وضعیت سلامت استان را دگرگون کنیم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۶
comment
comment
خدا دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
comment
0
1
comment علیرغم اینکه خود آقای دکتر ایدنی زحمت می کشند و انسان فعال و خوش فکری است ولی بعضی معاونت ها نظیر معاونت آ و بعضی روسای دانشکده ها و زیر مجموعه هایشان خیلی ضعیف هستند.
comment
مسجدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
comment
0
0
comment متاسفانه رتبه حوزه معاونت [...]دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت در سال 1394 همچون سال گذشته بسیار ضعیف اعلام شده است. رتبه کلی 18 بعد از دانشگاه هایی نظیر همدان ، کرمانشاه ، گلستان ، مازندران ، کرمان و ... . چرا هیچ تحولی و تغییراتی در این معاونت و زیر مجموعه هایش صورت نمی دهید ؟
comment
[...]
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
comment
0
0
comment ایا چون با معاونت [...] دانشگاه را بطه فامیلی و قومیتی و همشهری دارید ، صحیح است چنین نیروی بسیار ضعیفی را در این پست نگه دارید و اقدام به تعویض او نکنید؟
comment
بابازاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
comment
0
0
comment در ارزشیابی بعمل آمده توسط وزارت بهداشت رتبه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه همچون سال گذشته بسیار ضعیف اعلام شد . چرا وضعیت اینچنین شده است و چرا این معاونت پاسخگوی چنین عملکرد ضعیفی نیست ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
comment
0
1
comment شوشان لطفا ارزشیابی رتبه بندی دانشگاهها که بوسیله وزارت بهداشت بصورت یک کتاب چاپ شده و در سایت وزارت بهداشت موجود است ، نشر دهید که چرا یابد وضعیت رتبه آموزشی این دانشگاه برای دومین سال باید ضعیف اعلام شود و متاسفانه این معاونت نیز حاضر به کناره گیری و پذیرفتن این وضع نیست .
comment
منتظر المهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
comment
0
0
comment متاسفانه رتبه کلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور حتی از یزد ، گیلان ، مازندران ، همدان ، کرمانشاه و ... نیز ضعیف تر اعلام شده است . آیا رتبه کلی در حوزه آموزشی به میزان هیجده در شان این دانشگاه بزرگ و قدیمی است ؟ نباید فکری کرد ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار