شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۵

مهدی چمران گفت: نشانه‌های اوليه بيداری اسلامی و مقاومت اسلامی در لبنان و به بركت وجود امام موسی صدر، شهيد چمران و ديگر مبارزان و علمای لبنانی پايه‌گذاری شد و بی‌شك دكتر چمران يكی از پايه‌گذاران اصلی بيداری اسلامی در خاورميانه است.

مهدی چمران در مراسم سالگرد شهادت دكتر مصطفی چمران كه شامگاه گذشته در يادمان دهلاويه برگزار شد با اشاره به حضور مردم شهيدپرور استان خوزستان در يادمان دهلاويه در اين فصل از سال عنوان كرد: اين حضور در بزرگداشت شهادت است؛ موضوع، بزرگداشت يك شهيد نيست بلكه بزرگداشت اصل شهادت است، شهادتی كه هم انقلاب اسلامی و هم بيداری اسلامی از نتايج آن بوده است.

وی بخش اول صحبت‌های خود را به بيداری اسلامی اختصاص داد و افزود: بی‌شك دكتر چمران يكی از پايه‌گذاران اصلی بيداری اسلامی در منطقه خاورميانه اسلامی است.

چمران ادامه داد: در دهه 40 دكتر چمران از دانشگاه بركلی كاليفرنيا فارغ‌التحصيل می‌شود و تز بی‌نظير خود را در رشته فيزيك پلاسما يا گداخت هسته‌ای ارائه می‌كند كه بنا به گفته متخصصان اولين فرد ايرانی بود كه در اين زمينه كار كرد و از بزرگترين دانشمندان آن رشته بوده است.

وی افزود: علی‌رغم تمام اين‌ها دكتر چمران تصميم می‌گيرد به جنوب لبنان بيايد، با اسرائيل بجنگد و در راه آزادی قدس به شهادت برسد؛ وی ميان شيعيان لبنان كه در آن زمان محروم‌ترين قشر اين سرزمين بودند، در مرز اسرائيل و خطرناكترين نقطه اين كشور مستقر شد.

چمران ادامه داد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ايران فردی پس از 14 سال اقامت در آمريكا يك دست‌نوشته را برای شيعيان لبنانی می‌خواند و بعد به اجرا درمی‌آورد كه همانا اين حركت اولين دانه‌های بيداری اسلامی و مقاومت اسلامی را در لبنان می‌نشاند و امروز حركت حزب‌الله و مقاومت در مقابل اسرائيل از سوی مسلمانان و حتی مسيحيان لبنان ميوه‌های آن است.

رییس شورای عالی استان ها با بيان اينكه در فضای آن زمان لبنان شيعيان محروم‌ترين قشر آن كشور بودند و نه گروه نظامی و نه گروه‌های فرهنگی داشتند گفت: اولين كلام شخصي كه پس از سال‌ها اقامت در آمريكا به لبنان آمده با مردم لبنان اين است: «ای شيعيان حسين من برای شما بشارتی عظيم به ارمغان آورد‌ه‌ام، بشارتی كه حلال همه مشكلات است، بشارتی كه مسير تاريخ را در برابر اراده آهنين ما تسليم می‌كند، بشارتی كه راه بسته ما را به سوی آسمان‌ها می‌گشايد، بشارتی كه خورشيدوار طوفان ظلمت را محو و نابود می‌كند، بشارتی كه طاغوت‌ها را سرنگون می‌نمايد، بشارتی كه فرشتگان سرود پيروزی سرمی‌‌دهند كه معراج ما به آسمانهاست، بشارتی كه ما را از خاك تيره سعود می‌دهد و به اعلی‌عليين می‌رساند، بشارت خير، بشارت پيروزی،‌ بشارت وصل به معشوق و اين بشارت شهادت است، دوستان من پيشاپيش شما پرچم شهادت را به دوش می‌كشم و هر كس كه به راه حسين معتقد است می‌تواند كه مرا دنبال كند من تصميم گرفتم كه در برابر اسرائيل بايستم حتی با مشت عليه تانك و توپ او بجنگم، من تصميم گرفته‌ام كه با نثار خون خود راه نجات شيعيان را بر صحنه تاريخ ترسيم كنم، من آمده‌ام كه به اسرائيل بفهمانم كه برای هميشه در تاريخ روسياهش خواهيم كرد، من در بی‌راهه كوه‌ها در كنار كوچه‌ها، درته دره‌ها، در قله كوه‌ها، در دامن صحراها، در هر كجا كه امكان بيابم با گلوله به اسرائيل پاسخ خواهم داد و آنقدر خواهم جنگيد تا به افتخار شهادت نائل آيم، من راه خود را يافته‌ام و اين بشارت بزرگ را به ارمغان آورده‌ام و مطمئنم كه پيروزی و نجات شما نيز در پيروزی راه حسين است و بس.»

بردار شهيد چمران تصريح كرد: شيعيان لبنان اين راه را انتخاب كردند، آموزش‌های نظامی،‌ عقيدتی، مذهبی شروع شد و رشد كرد و همه لبنان را فراگرفت، شيعيان جنوب لبنان مسلح شدند و در مقابل اسرائيل ايستادند، اسرائيل نيز با مشاهده اين امر تانك‌هايش را بر فراز كوه بنت‌جبير مستقر كرد و همه جنوب لبنان را زير نفوذ خود گرفت.

وی ادامه داد: شهيد چمران به همراه 45 نفر از نيروهای ورزيده و با اعتقاد به الله، مكتب اسلام راستين، امام حسين(ع) و شهادت‌طلبی نقشه‌ای طراحی و با حمله به نيروهای اسرائيلی برای اولين بار در تاريخ آنها را مجبور به عقب‌نشينی كرد.

چمران با بيان اينكه شهادت پايه مقاومت اسلامی براساس اعتقادات اسلامی است گفت: اين همان بشارتی بود كه شهيد چمران به ارمغان آورده بود؛ يعنی همان راه امام حسين(ع)، شيعيان لبنان راه امام حسين(ع) را در پيش گرفتند و موفق شدند.

وی با بيان اينكه در ايران نيز شهادت در راه حسين(ع) عامل پيروزی انقلاب اسلامی شد نه جنگ مسلحانه، افزود: در دفاع مقدس نيز برنده‌ترين سلاح‌ها شهادت بود چرا كه از نظر تسليحات نظامی عراق بسيار پيشرفته‌تر از ما بود اما ايران با سلاح بران شهادت و به بركت خون شهيدان به پيروزی رسيد.

رییس شورای عالی استان ها با اشاره به اينكه در فلسطين نيز مبارزات مسلحانه بر مبنای مكتب اسلام شكل گرفت و نتيجه آن پيروزی غزه بود، ادامه داد: در ديگر كشورهای عربی نيز اگرچه دير اما بيداری اسلامی شكل گرفت و به اميد خدا نتيجه آن پيروزی اسلامی خواهد بود.

چمران تصريح كرد: اين يك واقعيت ملموس تاريخی است كه دانه‌های اوليه بيداری اسلامی و مقاومت اسلامی در آن سال‌ها در لبنان و به بركت وجود امام موسی صدر، شهيد چمران و ديگر مبارزان و علمای لبنانی پايه‌گذاری شد.

وی در بخش دوم صحبت‌های خود به جنگ نرم در جبهه‌های علمی اشاره كرد و گفت: ما همان‌‌طور كه آماده شهادت در جبهه‌های جنگ هستيم به گونه‌ای ديگر نيز بايستی بجنگيم و جنگ امروز ما نبرد علمی است؛ چه در دانش هسته‌ای،‌ چه پزشكی و چه ساير رشته‌ها ما به اين باور رسيده‌ايم كه می‌توانيم و راه خود را در راه جهاد علمی ادامه می‌دهيم، امروز دشمن با دانشمندان ما به جنگ پرداخته و جهاد علمی راهی است كه در آن شهيد داده‌ايم.

چمران ادامه داد: شهيد چمران نه تنها در آن جهاد مقدس و پايه‌گذاری بيداری اسلامی پيشتاز بود بلكه او يك دانشمند بزرگ فيزيك الكترونيك و هسته‌ای نيز بود.

وی گفت: در زمانی كه به دكتر چمران خبر دادم كه آمريكا ما را محاصره سياسی و اقتصادی كرده، او فكری كرد و گفت: الهی شكر چرا كه تاكنون هر چه به دوستان در وزارت و صنايع دفاع می‌گفتم قطعات هواپيماهای جنگی، هلی‌كوپتر، سلاح، مهمات و... را در داخل توليد كنيم می‌گفتند كه داريم و از خارج می‌گيريم، ولی اكنون مجبور به توليد می‌شوند، اين اتفاق افتاد و در كشور ساختيم. امروز ارتش جمهوری اسلامی، سپاه، وزارت دفاع، دانشگاه‌ها و ... در مسير اين ساختن هستند.

وی در ادامه به بيان خاطراتی از دفاع مقدس، محدوديت‌ها و ابتكارات دكتر چمران در رفع آن پرداخت و ادامه داد: در آن زمانی كه در شهر اهواز نان به سختی پيدا می‌شد، توليد خمپاره‌انداز 60 و گلوله‌اش، ساخت موشك‌هايی برای انهدام خاكريزهای دشمن، ساخت و تجهيز كارگاه مهندسی در آبادان با استفاده از وسايل و تجهيزات انرژی اتمی دارخوين،‌ ساخت زيردريايی كوچك در سال 59 با امكانات محدود، موشك، پل چريكی از جمله كارهای صورت گرفته توسط شهيد دكتر چمران در آن سال‌ها بود.

چمران با بيان اينكه اين‌ها نتيجه توليد ملی و حمايت از سرمايه و فكر ايرانی است، گفت: همه اين حركت‌هاي به وجود آمده در آن زمان افتخارات ما است كه ما در بيان آن برای نسل جوان قصور كرده‌ايم و آنها از دانستن حماسه‌ها و شجاعت‌های خلق شده و كارهای عظيم انجام شده در آن دوران محروم كرده‌ايم.

وی در پايان آخرين نوشته های شهيد چمران پیش از شهادت را برای حاضران قرائت کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار