شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
 معاون امور آب و آبفاي وزير نيرو، ترك برداشتن سد دز را تكذيب و تاكيد كرد كه تاكنون هيچ اتفاق مشكوكي در بدنه اين سد گزارش نشده است.

رحيم ميداني عصر شنبه با اشاره به شايعه ترك برداشتن سد دز در استان خوزستان اظهار داشت: سدهاي ساخته شده در كشور به طور مستمر از نظر كنترل پايداري، رفتارسنجي و پايش مي شوند. به گفته اين مقام مسئول، ابزارهاي دقيقي در بدنه سدها تعبيه شده كه حتي مي توان هرگونه بازشدگي درزهاي سد را مشخص كنند و دوربين هاي نقشه برداري و شبكه هاي موجود كه همواره توسط متخصصان و كارشناسان رصد مي شود، مي تواند هرگونه اتفاق مشكوك در بدنه سدها را بررسي كند.

وي افزود: تراز آب اين سد در شرايط نرمال 353.5 متر از سطح درياست اما تاكنون فقط به 352 متر رسيده است. ميداني يادآورشد: ساعت پنج صبح پنجشنبه گذشته سيل آغاز شد اما از ساعت هشت صبح همان روز و با باز كردن دريچه ها، تخليه آب از سر ريز سد به چهار هزار و 500 مترمكعب در ثانيه افزايش يافت تا سيلاب مديريت و مهار شود.

همچنين محمد حاج رسوليها مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران در اين زمينه به ايرنا گفت: سيلابي كه از سرريز سد تخليه مي شد، زلال و داراي رنگ روشني بود، اما در اين روز تصميم گرفتيم با استفاده از فرصت پيش آمده دريچه هاي تحتاني اين سد كه عمدتا براي تخليه رسوب از آنها استفاده مي شود را باز كنيم.

به گفته وي، نزديك به 13 سال بود كه اين دريچه ها باز نشده بودند و همزمان با باز كردن آنها و تخليه رسوب، به دليل تخليه گل و لاي موجود در پايين درياچه سد، رنگ آب خروجي از سد تغيير كرد و به تيرگي گراييد. 

حاج رسوليها افزود: به طور قطع انتشار تصاوير مربوط به تخليه آب سرريز سد كه در اين حالت از رنگي كدر برخوردار بود، به شائبه سوراخ شدن سد و شايعه ايجاد حفره و ترك خوردگي در آن دامن زد.
وي ادامه داد: بازگشايي هر سه خروجي آب كشاورزي، علاوه بر كمك به تنظيم آب خروجي و مهار سيلاب، بخشي از رسوب مخزن درياچه را نيز به‌صورت مديريت شده رهاسازي كرد كه كمك قابل توجهي در ذخيره آب و توليد انرژي خواهد داشت.

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران خاطرنشان كرد: بررسي ها نشان مي دهد سيلاب اخير در رود دز با دبي 10 هزار و 400 مترمكعب بر ثانيه، از سيلاب ميانگين 100 ساله اين رودخانه با دبي هشت هزار و 250 مترمكعب بيشتر بوده و به نوعي بي نظير بود.

دبي رودخانه دز كه در شرايط عادي 300 متر مكعب برثانيه است، پنجشنبه گذشته به چهار هزار و 540 مترمكعب بر ثانيه رسيد. سد دز در 23 كيلومتري شمال شرقي شهرستان انديمشك در شمال خوزستان واقع است.

برچسب ها: دريچه زيرين ، سد دز
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار