اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
مجموعه‌ شعرهای محمد الماغوط، شاعر سوری، با ترجمه سعید خجسته‌نام و سماهر صادقیان‌نژاد با دو زبان عربی و فارسی چاپ شد. 

کتاب "دیوان شعر محمد الماغوط" که در سوریه چاپ شده بود را سعید خجسته‌نام و سماهر صادقیان نژاد ترجمه کرده‌اند. 

مجموعه اشعار محمد الماغوط در انتشارات کلک سیمین و در 455 صفحه چاپ شده است. این مجموعه شعر اوایل سال 95 منتشر شد. 

این مجموعه شعر در 1000 نسخه و با قیمت 20500 منتشر شد. در ابتدای این کتاب مقدمه‌ای از دکتر اسدالله معظمی‌گودرزی، مدیر انتشارات "کلک سیمین"، نگاشته شده است. 

مجموعه شعرهای محمد الماغوط دارای سه دفتر شعر است که در هر کدام چند قصیده به دو زبان عربی و فارسی دیده می‌شود. دفتر اول "غم در نور مهتاب"، دفتر دوم "اتاقی با میلیون‌ها دیوار" و دفتر سوم "شادی حرفه من نیست" نام دارند. 

محمد الماغوط بنیان‌گذار شعر سپید عربی در ادبیات عرب است. او در سال ۱۹۳۴ در سلمیه از توابع استان حماة سوریه متولد شد. از ماغوط سه مجموعه شعر و تعدادی نمایش‌نامه طنز انتقادی بر جای مانده است. صاحب‌نظران عرب او را پدر شعر سپید و بزرگترین طنزنویس معاصر عرب به شمار می‌آورند. 

در سال ۱۹۵۹ اولین مجموعه شعر وی به نام «حزن في ضوء القمر» (غم در نور مهتاب) منتشر شد. او در این اثر سبک جدیدی برای بیان حزن و اندوه ابداع کرد؛ سبکی که در نوع خود بی‌نظیر بود. 

در سال ۱۹۶۰ زمانی که مخفیانه در اتاقی کوچک زندگی می‌کرد دومین مجموعه شعر خود را با نام «غرفة بملایین الجدران» (اتاقی با میلیون‌ها دیوار) نوشت. سومین دیوان وی با نام «الفرح لیس مهنتی» (شادی حرفه من نیست) در سال ۱۹۷۰منتشر شد. پس از آن دست از شعرسرایی برداشت و فعالیت ادبی خود را روی نمایشنامه‌نویسی متمرکز کرد. 

ماغوط در نثر نیز سبکی ویژه دارد. در هر صفحه از صفحات مجموعه شعر ماغوط حزن فی ضوء القمر، غرفة بملایین جدران و الفرح لیس مهنتی تصاویری دیده می‌شود که حالت‌های احساسی فراوانی را نشان می‌دهد ولی در این میان حزن بیشتر حضور دارد. این همان چیزی است که به شعر ماغوط رایحه ویژه و متمایزی بخشیده است. ماغوط در نوشته‌هایش همچون سفیری جهانی برای کشورهای دنیا است که به اندیشه‌های افراد در تمام جهان سفر می‌کند. 

محمد ماغوط بعد از بیماری طولانی در سن ۷۲ سالگی در سال ۲۰۰۶ (۱۴ فروردین ۱۳۸۵) درگذشت. با مرگ او محافل فرهنگی و ادبی سوریه و جهان عرب یکی از بزرگان و پیشکسوتان شعر عرب را از دست دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار