شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز: به دلیل خاموش بودن دیابت، لازم و ضروری است که اطلاعات و آگاهی بیشتری در خصوص این بیماری به مردم داده شود که با این وسعت همه اعضای بدن را درگیر می کند

روز یکشنبه 29 فروردین ماه 95 نشست خبری هفته سلامت با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت، مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمع کثیری از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
 
دکتر ایرج نظری در این نشست با اشاره به اینکه دیابت تمامی اعضای بدن را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر می کند اما در این میان ارگان هایی که حیاتی تر هستند بیشتر درگیر می شوند، گفت: دیابت در مجموع کل اعضای بدن را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر می کند و نهایتا" کسی که دچار یک بیماری می شود به خاطر مسایل مختلف مرتبا" مراجعات زیادی را به پزشکان متعدد خواهد داشت، بنابراین برای رفع این مشکل پیشگیری و کنترل بیماری قند می تواند بسیار مفید و موثر باشد. به عنوان مثال در ارتباط با مسایل کلیوی بسیاری از بیمارانی که مشکلات یا نارسایی کلیه پیدا می کنند شاید نزدیک به 40 درصد این نارسائی ناشی از مشکلات دیابت باشد.
 
معاون درمان دانشگاه افزود: کسی که نارسایی کلیه پیدا می کند حداقل باید هفته ای 3 مرتبه و هر دفعه به مدت 4 ساعت دیالیز شود و این امکان نیز وجود ندارد که در تمامی شهرستانها دیالیز انجام شود، زیرا انجام دیالیز نیازمند ایجاد مراکزی است که نیروی انسانی متخصص، دستگاهها و وسایل خاصی داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه وقتی یک عضو بیمار شود چه عواقب و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت گفت: تا آنجایی که می توانیم باید سعی کنیم از ایجاد دیابت جلوگیری کنیم و از عوارضی که این بیماری برای افراد به وجود می آورد بکاهیم و در نهایت پیش از اینکه بیماری به سراغمان بیاید تا جایی که ممکن است آن را کنترل کنیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: به دلیل خاموش بودن دیابت، لازم و ضروری است که اطلاعات و آگاهی بیشتری در خصوص این بیماری به مردم داده شود که با این وسعت همه اعضای بدن را درگیر می کند. افرادی که شاخص های ایجاد این بیماری را دارند بایستی در مراجعات خود برای تشخیص دیابت حتما بیشتر دقت کنند و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه اطلاعات عمومی و فرهنگ سازی در این زمینه ایجاد شود که اصحاب رسانه می توانند در این زمینه نقش کلیدی در مطلوب بودن سلامت و جلوگیری از صرف هزینه های متعدد سالانه داشته باشند.
 
نظری اظهار داشت: در حال حاضر دو مرکز درمانی در اهواز برای افراد دیابتی که معرفی می شوند وجود دارد، مرکزی در بیمارستان گلستان و دیگری در بیمارستان امام خمینی(ره) که ارجاعات را می پذیرند. تمام کسانی که از طریق شبکه و سیستم ارجاع مراجعه می کنند به صورت رایگان ویزیت می شوند. آنهایی که خودشان مراجعه می کنند و از طریق سیستم سطح 1 معرفی نمی شوند، باز هم تخفیف 30 درصدی برای ویزیتشان درنظر گرفته می شود. همچنین تمامی ویزیت هایی که ممکن است بعدا" مورد نیاز باشد یعنی بعد از شناسایی اولیه بیماران و ورود آنها به سیستم درمان، به صورت رایگان و در درمانگاه انجام می شود.
 
معاون درمان دانشگاه خاطرنشان ساخت: برای بیماران دیابتی، مشاوره های تغذیه نیز به صورت رایگان و یا با حداکثر تخفیفات انجام می شود و بسیاری از آزمایش های اولیه نیز رایگان است و گاها" در درمان های بعدی که نیاز به کارهای بیشتر و بزرگتری دارد نیز تخفیفات ویژه ای برای آنها لحاظ می شود، به عنوان مثال کسانی که از طریق این زنجیره وارد می شوند اگر به آنژیوگرافی نیاز پیدا کردند فرانشیز آنها 50 درصد خواهد بود و همه اینها کمک هایی است که برای حل مسایل و مشکلات مادی مردم صورت می گیرد و از آنجایی که این بیماری باعث از کار افتادگی و متعاقبا ایجاد مشکلات مالی برای خانواده می شود، این خدمات برای کمک به بیماران دیابتی درنظر گرفته شده و در حال افزایش نیز می باشد و برنامه ما این است که در آینده نزدیک یک درمانگاه دیابت در بیمارستان سینا راه اندازی شود.
 
معاون درمان دانشگاه بیان نمود: در حال حاضر در استان خوزستان 1500 بیمار نیازمند دیالیز وجود دارد  که 1000 نفر از آنها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد. برای هر 4 بیمار دیالیزی یک دستگاه دیالیز لازم است، بنابراین در حیطه دانشگاه علوم پزشکی اهواز که حدود 1000 بیمار دیالیزی دارد، 250 دستگاه دیالیز لازم است که در حال حاضر فقط تعداد 200 دستگاه موجود می باشد که از مجموع این دستگاهها 40درصد آنها نیز رسوده است که نیازمند بازسازی می باشد که البته در اواخر سال گذشته وعلیرغم همه مشکلات مالی دانشگاه با حمایت آقای دکتر ایدنی مبلغی برای خرید 30 دستگاه دیالیز جدید اختصاص یافت.
 
وی با بیان اینکه هر چند که یکسری از این بیماران بخاطر فوت یا مسایل دیگر از چرخه دریافت خدمات خارج می شوند و یا تعدادی که پیوند می شوند وارد سیستم های دیگر حمایتی می شوند و باید به شکل دیگر حمایت شوند، افزود: متاسفانه در استان خوزستان ماهانه حدود 70 نفر دیالیزی بعنوان مورد جدید معرفی می شوند که نیازمند خدمات هستند.
 
نظری در پایان گفت: دانشگاه هر چقدر هم که بخواهد هزینه ها را به دوش بکشد و وزارتخانه هم آن را کمک کند، اما باز هم به خاطر افزایش تعداد بیماران و هزینه های درمان آنان، توانایی پوشش کامل را ندارد و تا جایی که می شود باید به این مجموعه کمک کرد که دراین میان نقش خیرین و افرادی که توانایی حمایت مالی از بیماران را دارند نقشی کلیدی و تاثیر گذار است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار