شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان گفت: حجم تخريب و آسيب به آثار باستاني و تاريخي برخي شهرهاي خوزستان در اثر سيلاب ، چندان زياد و عميق نبود.

عاطفه رشنو  اظهار كرد: در دزفول برخلاف تصور، در بسياري از آثار تاريخي و محوطه هاي باستاني آسيب چنداني وارد نشده بود. وي گفت: پل قديم دزفول در طول سال هاي متمادي سيلاب ها را از خود عبور داده بود و اين پل براي اين سيل ها ساخته شده است.

وي افزود: پل قديم دزفول همواره به مرمت سالانه خود نياز دارد اما در اين سيلاب آسيبي به آن وارد نشده است. رشنو همچنين در خصوص آسياب هاي دزفول در بستر رودخانه دز بيان كرد: اين آسياب ها در اثر سيلاب كاملا غرقاب شده بودند ولي ديواره ها و سازه هاي آن به گونه اي است كه در اثر آب و سيلاب آسيب نمي بينند.

وي درباره موزه آب دزفول نيز گفت: مسيرهاي دسترسي موزه آب در اثر اين سيلاب همراه با جريان آب تخريب شده كه امري طبيعي است و بايد دوباره احيا شود. وي ادامه داد: بافت تاريخي دزفول كه بيشتر در اختيار ساكنان و شهرداري است متاسفانه رسيدگي نمي شود و در اثر اين سيلاب نيز آسيب هايي به آسيب موجود در آن اضافه شد.

وي گفت: ترك خوردگي ها و تخريب در بافت هاي فرسوده بيشتر شد كه مرمت مستمر بافت هاي فرسوده وظيفه شهرداري است. رشنو افزود: در اين روند تنها مبلمان شهري و وسايل پارك ها در دزفول آسيب ديده اند كه جزو آثار تاريخي و باستاني نيست و متولي آن نيز شهرداري است.

معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان ادامه داد: در شوشتر نيز آثار تاريخي و محوطه هاي باستاني از گزند سيلاب در امان بودند و تنها با باز شدن دريچه هاي سد دز، زباله هاي بسياري در رودخانه به سمت سازه هاي آبي حركت و در سازه هاي آبي شوشتر باقي ماندند.

وي افزود: با هماهنگي سازمان آب و برق خوزستان قرار شد با نصب توري و پاكسازي محيط سازه هاي آبي، اين زباله ها جمع آوري و از محيط آب خارج شوند.

رشنو گفت: در محوطه باستاني شوش و چغازنبيل نيز خوشبختانه آسيبي به آثار باستاني وارد نشده و اين آثار به بلنداي تاريخ شاهد باران هاي سنگين و سيلاب بوده كه آسيبي به اين محوطه ها وارد نشد. طغيان رودخانه دز كه در 70 سال اخير بي سابقه بوده خسارات سنگيني بويژه به برخي روستاهاي شهرستان هاي دزفول، شوش و شوشتر و روستاهاي پايين دست اين رودخانه و نيز زير ساخت هاي شهري وارد كرد.

در خوزستان سه اثر ثبت شده در فهرست سازمان فرهنگي سازمان ملل يونسكو، و 839 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملي وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار