اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
قائم مقام و معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در سی سال اخیر بسیار تلاش شده است که طب سنتی جایگاه خودش را پیدا کند گفت: سوال کلیدی این است که چرا در این سال ها طب سنتی نتوانسته است نقش واقعی خود را پیدا کند.

 ایرج حریرچی گفت: طب سنتی همانطور که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود دارد مبتنی بر طب پیشگیری، اصلاح سبک زندگی است.

قائم مقام و معاون وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اهدافی که قرار بود در طب سنتی حاصل شود، اتفاق نیفتاد گفت: شاید یکی از مهمترین مشکلات این است که طب سنتی خواسته است پا در راه طب مدرن گذارد.

حریرچی با ابراز خرسندی از اینکه یکی از بندهای سیاست های کلی سلامت، طب سنتی است افزود: به همین دلیل وزارت بهداشت 11 راهبرد و 34 سیاست اجرایی برای گسترش این طب مبتنی بر شاخص های دقیق تدوین کرده و در چشم انداز هم پیش بینی شده است.

وی گفت: بر اساس این چشم انداز 20 درصد سهم بازار دارویی شامل داروی انسانی و دامپزشکی، 4 درصد بازار درمان و 10 درصد بازار بهداشت را به خدمات مرتبط با طب سنتی اختصاص داده ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تبدیل معاونت طب سنتی به اداره کل افزود:  دکتر خدادوست و همکارانشان بسیار فعال و دلسوز بودند اما یک معاونت با تشکیلات بروکراتیک به همراه متناظرین در دانشگاه ها در این ساختار چندان کارا نبود.  

حریرچی در خصوص اینکه پدر طب سنتی ما ابوعلی سینا و رازی و حتی کسانی قبل از میلاد مسیح هستند  گفت: به دنبال چالاکی بیشتر در این طب هستیم و می خواهیم طب سنتی را در اجتماع و داخل زندگی مردم ببریم. 

حریرچی با بیان اینکه وزیر بهداشت سال ها طب سنتی کار کرده و از معتقدین به این طب است افزود: امیدواریم نتایج راهکارها و سیاست های اجرایی که مجموع وزارت خانه در این زمینه دارد، بسیار درخشان باشد. 

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که در سیاست های ابلاغی آمده است استاندارد سازی  و روزآمد کردن روش های تشخیصی و درمانی طب سنتی است گفت: متاسفانه شاهد تقلب هایی در این طب بوده ایم مثلا در بعضی موارد مواد مخدر و محرک را با داروهای گیاهی مخلوط و به عنوان داروی طب سنتی عرضه می کردند.

حریرچی با تاکید بر اینکه برقراری و تعامل بین طب سنتی و مدرن از برنامه های وزارت بهداشت است افزود: طب سنتی اگر بر پیشگیری و سبک زندگی ایرانی باشد می تواند نقشی حتی همسنگ طب مدرن پیدا کند.

وی گفت: پیش بینی کرده ایم که در شبکه های بهداشت و درمان بتوانیم طب سنتی توسط بهورزها  به طور فراگیر در سطح روستا و شهر و نیز در قالب پزشک خانواده اجرایی کنیم.

حریرچی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال 95 نگاه ویژه‌ای به بودجه پژوهشی دارید افزود: بودجه پژوهشی بیش از 6 برابر سال 93 شده است.

وی گفت: خصوصا با سیاست های درستی که در تحقیق مبتنی بر نیاز مردم و مبتنی بر نو اوری برای ایجاد اشتغال و پاسخ گویی به مشکلات مردم است امیدواریم تحول بسیار عظیمی را در این حوزه شاهد باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار