شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۲۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

شوشان - امید حلالی :

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خوزستان نیز مانند سایر مناطق کشور شاهد حضور نیروهای سیاسی هر دو جناح برای تبلیغ کاندیداهای متبوع است لذا ضمن آرزوی توفیق برای همه شهروندانی که عزم خود را برای حضور پای صندوق ها در روز جمعه جزم کرده اند و به امید آنکه انشاالله به بهترین انتخاب برسند، نکته قابل تاملی درباره سفر انتخاباتی دکتر عارف به خوزستان می تواند به شرح ذیل مورد تحلیل و ارزبیابی قرار بگیرد :

نیک می دانیم که فصل مشترک مطالبات همه نیروها و طبقات و تفکرات خوزی، اساسی ترین و اصیل ترین خواسته ها "تعیین تکلیف و حفظ منابع آب در سرشاخه های خوزستان" است که آهنگ زندگی اعم از معیشت و سلامت و کشت و زرع و دامپروری با آن همنواست که پس از تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت خوزستان متاسفانه توسط نسخه نویسان توسعه نامتوازن حق آبه محیط زیست و تالاب ها در رده آخر برآورده می شود که این نگاه غلط باعث گردیده تالاب ها و هورها رو به خشکی رفته و سپر یونی و رطوبتی آنها در مقابل ریزگردهایی با منشا خارجی ضعیف شده و جخ خود به عامل داخلی تولید ریزگرد تبدیل شدند که مبین این رخداد شوم اعلام اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان ظرف چهار سال گذشته و از مدار طبیعی خارج شدن محیط زیست خوزستان و سرطان طبیعت با سونامی رشد 500 درصدی بیماری های صعب العلاج است.

اما بعد ؛

با تعیین تکلیف تعداد زیادی از کرسی های مجلس شورای اسلامی در دور اول و محول شدن ترکیب کلی و تعیین تکلیف کرسی های باقیمانده به دور دوم رقابت هر دو جناح سیاسی برای کسب سایر کرسی ها بسیار حساس و تنگاتنگ شده و تاکنون 2 رییس بالقوه برای مجلس در مرکز گمانه زنی ها قرار گرفته اند آقایان :

1. دکتر لاریجانی

2. دکتر عارف

صرفنظر از اینکه چه کسی و کسانی و از چه جریانی از کرسی های باقی مانده خوزستان در دور دوم به بهارستان صعود می کنند اما در نگاهی کلی و از بالا به پایین تعیین تکلیف ریاست مجلس برای خوزستان و شهروندان آن در جهت دهی به تصمیمات کلان از جمله مساله آب بسیار حایز اهمیت است.

لیکن در میان 2 کاندیدای مطرح و بالقوه ریاست دکتر لاریجانی که از خطه شمال کشور است تضاد منافعی در این امر حیاتی با خوزستان ندارد اما جناب دکتر عارف در این بین و این موضوع فاقد سابقه خوبی ست. ایشان اهل استان یزد است که در میانه چرخه انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان به فلات مرکزی و پس از استان پهناور اصفهان قرار دارد. در دوره دولت اصلاحات نیز که ایشان معاون اول رییس جمهور و همچنین رییس شورای عالی منابع آب کشور بوده اند (همزمان با مجلس ششم) آگاهان معتقدند که بیشترین پروژه های انتقال آب بین دو حوضه آبریز کارون به سوی حوضه آبریز زاینده رود کلید خورده و تامین منابع شده است و این پروژه ها در سال های اخیر به نتیجه رسیده یا خواهند رسید!

بدین ترتیب ریاست دکتر عارف که طبیعتا منافع کویرنشینان را در وهله اول نمایندگی خواهند کرد خواسته یا ناخواسته در تضاد با منافع حیاتی - آبی خوزستان قرار خواهد گرفت و شرط احتیاط است که خوزستانی ها به جریانی که به دنبال ریاست آقای عارف است تمایل چندانی نداشته باشند هر چند کاندیداهای بسیار محترم و مطرحی در جریان امید است لیکن گفتیم که زاویه دید ما در این تحلیل از سطح ملی به خوزستان است نه از خوزستان به سطح ملی و قضاوتی در مورد کاندیداهای محترم لیست امید نداریم. 

در هر صورت شاید بتوان خبر عدم تعهد دادن حزبی یکی از کاندیداهای لیست امید را در این راستا ارزیابی کرد و تصمیم گیرندگان جریان اصلاح طلبی خوزستان و شورای سیاست گزاری می بایست کاملا منافع و مواضع آبی خوزستان را از خط مشی سیاسی نمایندگان آتی تفکیک نمایند و تعهد و التزامی برای آنان بوجود نیاورند و اینکه شنیده شده یکی از کاندیداهای لیست امید اهواز با زیرکی زیر بار امضای مرام نامه آنان نرفته است که در صورت صحت قابل تامل و تقدیر است.

در حال حاضر دکتر عارف در حال سفرهای فشرده به استان های مختلف کشور برای حمایت از نمایندگان لیست امید و در حقیقت ریاست خود بر مجلس از رهگذار پیروزی جریان متبوع است که برای خوزستانی ها باب طبع نخواهد بود و نکته قابل تذکار و تامل برای فعالان سیاسی و ستادی آن می باشد که بهتر است منافع آتی و حیاتی خوزستان را ناخواسته فدای رقابتی زودگذر ننماییم و در یک کلام ریاست دکتر عارف بر مجلس با ادله متقن به نفع  خوزستان نیست.

باقی بقایتان و به امید ایران و خوزستانی آباد

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
فریدونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
comment
0
0
comment جناب اقای حلالی ضمن عرض ادب و احترام ؛
ً
لازم دیدم یاد آوری دوباره ایی پیرامون این بحث داشته باشم.
ریاست جناب اقای عارف برای مجلس ؛ تصمیمی نیست كه امروز و یا بر اساس نتایج انتخابات گرفته شده باشد ؛
جناب عالی كه از اهالی آگاه عرصه خبر میباشید لازم است بهتر از هر شخص دیگری این مسئله را تحلیل كنید.

بحث ریاست مجلس معامله ایی سیاسی میباشد كه در روند انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به آن پرداخته شد.

حتما از یاد عزیزان نرفته است ؛. كه تصمیم مبنی بر كنار كشیدن جناب اقای عارف از مبارزات انتخابی ؛ با توجه به اينكه امید زیادی میرفت كه ایشون به عنوان ریاست جمهوری پیروز انتخابات باشند ؛ تصمیمی نبود كه دلخواه ایشون باشد و با ورود آقای خاتمی به این كنار كشیدن رضایت دادند ؛ لذا حتما می‌بایست به این نتیجه رسید كه معامله ایی در این باب صورت گرفته كه در ازای كنار كشیدن ایشون از انتخابات ریاست جمهوری ؛ لازم است حمایت های لازم مبنی بر ریاست ایشون بر مجلس از طرف مسیولین امر صورت پذیرد.
بر همین اساس نباید با ساده انگاری به این موضوع پرداخت كه این تصمیم ؛ تصمیمیست كه در غالب انتخابات مجلس به آن رسیده باشند.

نیاز است تكرار شود كه این تصمیم از قبل گرفته شده وبا توجه به اینکه افراد با نفوذ زیادی به عنوان نمایندگان مردم به مجلس راه پیدا كردند دور از ذهن نیست كه به راحتی لابی كنند تا به برای این مسند انتخاب شوند.

اما چه تصمیمی باید گرفت و یا اندیشید برای جلو گیری از تصمیماتی كه احیانا إمكان دارد گرفته شود برای انتقال بین حوزه ایی رودخانه كارون ؛ در صورت انتخاب شدن ایشون به‌عنوان ریاست مجلس؟؟

اما بهترین تصمیمی كه میشود گرفت به زعم اینجانب ؛
اجماع و لابی بزرگان اصلاحات كه زاده این خطه هستند در كنار نمایندگان مجلس راه یافته به مجلس از حوزه تهران كه خوزستانی هستند.
مانند خانم سلحشور ؛ خانم حسینی و...

لابی بزرگان اصلاحات همچون ؛ پروفسور قبادیان ؛ دكتر كیانوش راد ؛ دكتر شجاع پوریان ؛ و.. با نمایندگان راه یافته به مجلس از حوزه های خوزستان از هر دوجناح و افراد قدرتمند و با نفوذی كه احتمال راه یافتنشان به مجلس دور از ذهن نیست ؛ افرادی همچون مهندس خادمی در كنار نمایندگان خوزستانی راه یافته به مجلس از حوزه تهران ؛ كه در بالا نام این عزیزان برده شد ؛ میتواند نتایج فوق العاده موثری به همراه داشته باشد.

لذا اگر خواهان پرداختن به موضوعاتی كه ارتباط مستقیم دارند با منافع كلان استان ؛ نیاز است افرادی همچون شما برادر گرامی جناب اقای حلالی با اجماع و همراهی چند تن دیگر از بزرگان عرصه خبر ؛ بزرگانی همچون جناب نيك سرشت ؛ آقای قنواتی از كارون و.. به صورت هماهنگ و یك پارچه به ترغیب لابی كردن افرادی كه در بالا نام این عزیزان ذكر شد بپردازید.
این عمل و سیاستی كه اینجانب از آن نام بردم قطعا میتواند در روند عدم انتقال آب موثر شود.

تنها باید روحیه ایی عمل گرا داشت و به سیاست فوق به صورت كاملا حرفه ایی پرداخت.

با سپاس و تشكر فراوان.
comment
مهاجر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
comment
0
0
comment انتقال اب کارون با یزدی بودن اقای عارف .چه سنخیتی دارد..ما که متوجه نشدیم...
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار