اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
حسن نسیمی

 شمارش معکوس برای بستن چمدان مسافران بهارستان آغاز شده است. روزهایی پر از هیجان برای طرفداران کاندیداهای راه یافته به دور دوم مجلس شورای اسلامی. بی شک تنور این رقابت با توجه به ویژگی خاص خوزستان از هرجای دیگر گرم تر است. اما این رقابت بزرگ از زوایای مختلف قابل تحلیل است. ضمن اینکه آرزومندیم کسی پای در کاخ بهارستان بگذارد که فارغ از تمایلات قومی٬ قبیله ای٬ حزبی و فامیلی با نگاهی فرا منطقه ای ، مصالح استانی را در نظر گرفته  و دغدغه  اصلاح وضعیت نابسامان استان را داشته باشد. 

در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی آنچه که در انتخاب اغلب مردم دخیل بود سوای آرایی که رنگ و بوی قوم گرایی داشت و از  اهمیت بسیاری برخوردار بود ، نه بزرگ‌ مردم به جریان تندرو بود.  با نگاهی به لیست امید در خوزستان حضور و رای آوردن چهره هایی کاملا ناشناخته در این دوره یک پیام بسیار بزرگ داشت.  کاندیداهای حاضر در لیستی که به واسطه همراهی چهره محبوب اصلاحات ، توانستند بدون داشتن عقبه و جایگاه ویژه مردمی در مقابل نام های بزرگ قد علم کنند و به دور دوم راه یابند. 

اطمینان دارم این افراد که اتفاقا نیروهای خوب و ارزشمند استان هم هستند فقط به دلیل مخالفت مردم با تفکر افراطی و نیز ترس از بازگشت تفکر احمدی نژادیسم و سنگ اندازی نمایندگان افراطی و تندرو در مقابل سیاست های دولت روحانی به دور دوم راه یافتند.

البته در کنار این نام ها حضور افراد سرشناس مانند سید شکرخدا موسوی  و جویجری با شعار اصولگرایی و همچنین سید شریف حسینی که در دور اول به صورت مستقل خودشان را در بوته ی آزمایش مردم قرار دادند نشان از  رقابتی پرشور داشت. 

گرچه متأسفانه باز هم شاهد این بودیم که برخی عزیزان کاندیدا سوار بر موج قوم گرایی شدند و از این گذار توانستند تعداد قابل توجهی رای کسب کنند.  به اعتقاد بنده این انتخاب ها که در دور اول شاهد بودیم اگر در سطح کلان مقایسه کنیم شاهد یک مجلس منفعل کاملا سیاسی هستیم. 

در این دوره تنها چیزی که از سوی کاندیداهای عزیز مطرح نشد ارائه برنامه های مدون و کارشناسی شده برای برون رفت استان از معضلات و چالش های موجود بود.   متأسفانه ظاهرا داشتن برنامه برای دوستان کاندیدا هیچ جایگاهی نداشته و این عزیزان  سعی دارند تا  خود را به احزاب و جریانات سیاسی  وام دار کنند. 

بر همین اساس  آنچه بدیهی به نظر می رسد  مجلس آینده مجلسی کاملا سیاسی خواهد بود و  کمیسیون های مجلس تهی از افراد کار بلد و متخصص . متاسفانه شواهد و قرائن اینگونه به نظر می رسد انتخابات این دوره علیرغم تمام تبلیغاتی که روی آن ‌شده است٬ شاید نتواند آنگونه که به نظر می رسد موفقیتی حاصل کند و باز هم باید شاهد یک مجلس ناکار آمد بود حالا چه طیف اصول گرایان برنده انتخابات شوند یا جماعت اصلاح طلب پیروز میدان برای کسب سهمیه کرسی های بهارستان شود.  

با کمال تاسف در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی٬ تخصص ٬ تجربه و کارآمدی افراد تحت شعاع جنجال های سیاسی قرار گرفته است و ظاهرأ تنها مسئله ای که مد نظر کاندیداهای محترم و هوادارانشان قرار نگرفته ارائه برنامه های مدون برای آینده استان است. 

انتخابات این دوره بین دو جناح اصلی سیاسی برای از میدان به در کردن رقیب بر اساس جذب رای همفکرانشان شده و کاملا سیاسی گشته است فارغ از مطالبات مردمی. و این خطرناک ترین نوع انتخاب است. انتخابی بر اساس علقه های حزبی و سیاسی.  و آنچه که در شعارهای عزیزان کاندیدا نادیده انگاشته شده مشکلات عدیده استان است. 

 مشکلاتی از قبیل گرد و خاک ، بحران بیکاری ، معضل اشتغال غیر بومی ها ، مسائل زیست محیطی، مهاجرت نیروهای نخبه از استان ، انتقال آب کارون و معضل سدها و....  سهم کلانشهر اهواز از کرسی های بهارستان سه سهمیه است  مهمترین مسئله ‌و ‌چالشی هم که امروزه استان خوزستان با آن روبرو است اشتغال ٬ بحران کم آبی٬ وپیگیری دو درصد سهمیه استان از فروش نفت است.

پس بهتر است بجای دعواهای حزبی و جناحی از بین کاندیداهای موجود ٬  کسانی را به مجلس فرستاد که بر اساس تخصص و تجربه در این حوزه ها در  کمیسیون های تخصصی فعال بوده و از منافع  استان خوزستان دفاع کنند.

گرچه شدیدا معتقدم همراهی نماینده مجلس شورای اسلامی  با دولت محترم نیز یکی دیگر از معیارهای انتخاب است. امیدوارم فارغ از هیجانات سیاسی با رصد کاندیداها بهترین انتخاب را برای استان داشته باشیم زیرا انتخاب امروزمان فردای فرزندانمان را میسازد. کاری نکنیم که سال ها بعد شرمنده پرسش فرزندانمان شویم. 
 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
comment
0
0
comment درود بر تو
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار