شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴

در پی انتشار خبر برگزاري مراسم موسوم به "جشن خودكفايي صنعت سدسازي" با اجرای سمفونی کارون توسط استاد «مجید انتظامی» هنرمند برجسته ی کشور،‌ انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست شهرستان ایذه و دهدز که یکی از سه انجمن غیر دولتی فعال و برتر استان خوزستان با بیش از ده سال سابقه فعاليت محيط زيستي است، در نامه ای به خطاب به استاد مجید انتظامی خواستار لغو اجراي سمفونی کارون از طرف وي تا زمان ارائه تضمين هاي محيط زيستي لازم از سوي شركت آب و نيرو شد.

به نقل از خبرگزاري فضاي سبز و محيط زيست ايران (سبزپرس)، متن کامل اين نامه به اين شرح است:

به نام خداوند جان و خرد

هنرمند گرامی و ارزشمند؛ جناب آقای مجید انتظامی

با سلام و عرض ادب

هنر و هنرمندان همواره با الهام گرفتن از مزامین بکر و ناب روحانی طبیعت و عناصر آن، زیباترین آثار هنری را در پاسداشت کرامت و حرمت انسان و سپاسگذاری از خالق مهربان پدید آورده اند و چه بسيارند زیبایی های خلق شده توسط هنرمندان متعهدي كه به اقتضای زمان، در خدمت به تعالی نوع بشر و البته دفاع از حقوق انسان ها بوجود آمده اند.

ایران عزیز و مردم شرافتمند و نوع دوست آن و همچنین طبیعت خداداد آن فرصت های کم نظیری را برای بروز و بلوغ خلاقیت ها و اندیشه های انسان دوستانه در اختیار داشته و خواهد داشت؛ بی شک هنر هنرمندان ایرانی، در طول تاريخ، همانند یک نغمه موسیقیایی بر سخت ترین صخره ها خودآرایی و خودنمايي نموده است و بر خود می بالیم که با الهام گرفتن از بیت معروف «چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار»، ايرانيان در جای جای این کره خاکی مدافع و منادی حقوق انسان ها و طبیعت پاك و روحنواز بوده اند.

در نيم قرن اخير، سدهاي زيادي بر رودخانه حيات بخش و تمدن ساز «کارون» در زاگرس میانی ساخته شده اند و پروژه هاي فراوان ديگري از طرف وزارت نیرو و شرکت انحصاری «آب و نیرو» به عنوان مجری بی رقیب سدسازی در ایران در حال اجرا يا در دست مطالعه است؛ اين پروژه ها به رغم انباشت میلیاردها دلار سود سرشار در حساب سهامداران این شرکت و حاميان آن، عواقب محيط زيستي ناگوار و آسيب هاي انسانی فرهنگی اجتماعی جبران ناپذیری را در زاگرس مياني در پی داشته است.

نيم قرن است دلخراش ترين صداها كه همانا صداي خراشيدن قلب طبيعت و انسان هاي زاگرس مياني است، به گوش مي رسد ولي شركت آب و نيرو با تبليغات گرانقيمت خود و با ساز كردن «سمفوني سدسازي» و كوبيدن بر طبل افتخاري موهوم و ضدانساني، سعي دارد تراژدی های خلق شده در اين خطه از ايران عزيز را از ساير هموطنان پنهان كند. بر آنچه مي گذرد،‌ باید گریست و بدون شک خودداری شرکت آب و نیرو از جبران خسارات وارده به طبيعت و انسانها بذر ناشادي و ناخشنودي را در دل دوستداران طبيعت و انسانها كاشته است؛ و اكنون به جاي تجديدنظر در روش و راه غيرعلمي و غيرانساني خود، كوشيده است تا تحت عنوان سفارس خلق «سمفوني كارون» و با دستاویز قرار دادن «هنر»، بر خسارات وارده و معضلات ایجاد شده سرپوش نهد.

پيامدهاي تلخ سدسازي بررودخانه حيات بخش و تمدن ساز كارون نظير نابودي محيط زيست طبيعي و انساني زاگرسي مياني و آوارگي دهها و صدها هزار نفر روستائيان و عشاير بختياري، حرف جدید و تازه ای نیست و ذهن انسان های منصف و کارشناسان بی طرف و مردم نجیب و با فرهنگ و هنردوست ايران بي شك ستمي كه بر همسايگان کارون رفته را فراموش نمي كنند.

بدین وسیله ضمن تعظيم به ساحت هنر موسيقي و نام آوران اين هنر در ايران،‌ از جمله جنابعالی و همه اعضاي محترم اركستر سمفونيك تهران،‌ که مي دانيم همسو با تمام ايرانيان، دل در گرو کرامت انسان داريد، از جنابعالی و گروه نوازندگان اين سمفوني انتظار داريم، در اعتراض به رويه غيرعلمي، ضدطبيعت و غير انساني وزارت نیرو و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، شجاعانه اعلام نماييد تا اطلاع ثانوي از اجراي اين سمفوني خودداري مي كنيد؛ بدون شک اقدام شجاعانه و بشردوستانه شما برگ زريني در كارنامه وطن دوستي شما و تمامي اعضاي اركستر بزرگ سمفونيك تهران خواهد بود؛ باشد كه خودداري شما از اجراي اين سمفوني باعث شود تا وزارت نيرو و شركت آب و نيرو، نسبت به عملكرد خود در تخريب محيط زيست طبيعي و انساني زاگرس مياني تجديدنظر كنند و براي بند هفتم بيانيه توسعه هزاره مصوب مجمع عمومي سازمان ملل متحد، تضمين هاي لازم براي «پايداري محيط زيست در پروژه هاي توسعه» و «توانمندسازي مردم بومي و جوامع محلي» را ارائه كنند.

اكنون شما بر سر يك دوراهي تاريخي هستيد و انتخاب شما و تك تك اعضاي محترم اركستر سمفونيك تهران در حافظه ايرانيان ثبت مي شود و فرزندان ما و شما، براي انتخاب امروز ما، از ما بازخواست خواهند كرد. اميد كه با انتخاب خود لبخند شادي را بر لبان طبيعت بكر و زيباي زاگرس مياني بنشانيد؛‌ و نور اميدي در دل كودكاني بتابانيد كه پدرانشان جرو صدها هزار نفر روستائيان و عشاير بختياري بودند كه در جريان پروژه هاي سدسازي بر رودخانه كارون، به ناچار مجبور به وداع با سرزمين آباء و اجدادي خود شدند و در حاشيه شهرها به فقر و شرايط زيست غيرانساني تن دادند.

از شما و تك تك اعضاي اركستر سمفونيك تهران مي خواهيم از اجراي اين پروژه در تاريخ ۱۶ و ۱۷ تير ۱۳۹۱ انصراف دهيد و ساحت مقدس هنر موسيقي را به دامن ناپاك تخريبگران طبيعت و آواره كنندگان انسان ها آلوده نسازيد. آيا مي دانيد در جريان آبگيري سد كارون ۳ در ايذه و دهدز 5000 هكتار از بكرترين جنگلهاي بلوط براي هميشه نابود شد؟ آيا مي دانيد در جريان ساخت سد كارون ۴ در دهدز و لردگان‌ 3200 هكتار جنگل بلوط و تعداد حداقل دويست هزار اصله درخت بلوط به زير آب رفت؟ اگر از حال «بلوط هاي زاگرس» بپرسيد، به شما خواهند گفت: حال همه ما خوب است؛ اما تو باور نكن!‌

با سپاس و آرزوی تندرستی شما

انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست شهرستان ایذه و دهدز


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار