شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
از زمان آغاز خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کالا به اروپا، دیگر از خدمات خطوط خارجی برای حمل محمولات به سمت اروپا استفاده نکرده‌ایم.
از اواخر سال گذشته همزمان با رفع تحریم کشتی‏رانی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام، صادرات اولین محموله های پتروشیمی ایران به اروپا از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی  پس از چند سال از سر گرفته شد.

در همین ارتباط محمد حسن باقرین مدیر خدمات بازرگانی "شرکت اس پی آی آی" در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران در مورد این محموله ها گفت: اروپا بعد از چین دومین بازار عمده صادرات پتروشیمی این شرکت در سال گذشته بوده است. قبل از امضای سند برجام صادرات به اورپا به دلیل محدودیتها و تحریمهای موجود صرفا از طریق خطوط خارجی صورت می‌گرفت اما بعد از توافق هسته‌ای صادرات محموله‌ها به اروپا از طریق خط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران (ایریسل) نیز ممکن شد.

وی ادامه داد: شرکت اس پی آی آی که از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری ساتا می باشد، در امر صادرات محصولات پتروشیمی و نیز تامین مالی پروژه های مرتبط با آن فعال می باشد. این شرکت دارای شعبات و دفاتری در آفریقای جنوبی، چین، عمان و آلمان می باشد.

باقرین خاطر نشان کرد: در بدو استفاده از خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات کالا به اروپا نگرانی‌هایی برای ارسال اولین محموله مانند تاخیر قابل توجه در حرکت به سمت اروپا و یا کارشکنی‌های طرفهای درگیر خارجی و اینکه کشتی نتواند در بنادر اروپایی به موقع پهلو بگیرد، وجود داشت. اما خوشبختانه با حمایت قاطع مدیریت عالی شرکت اس پی آی آی، اولین محموله ارسالی به بهترین نحو ممکن در اختیار خریداران محصول قرار گرفت.

مدیر خدمات بازرگانی "شرکت اس پی آی آی" گفت: از زمان راه اندازی خط اروپای کشتی‏رانی جمهوری اسلامی، این شرکت تاکنون قریب به 100 کانتینر محصول پتروشیمی به اروپا صادر نموده وان شاء ا... از این پس نیز این امر با حجم بیشتری ادامه پیدا خواهد نمود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه از زمان آغاز خدمات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کالا به اروپا، دیگر از خدمات خطوط خارجی برای حمل محمولات به سمت اروپا استفاده نکرده ایم.

باقرین در مورد مقصد صادرات پتروشیمی ایران در اروپا گفت: در حال حاضر بنادر آنتورپ در بلژیک، هامبورگ در آلمان، جنوا در ایتالیا، و بارسلونا در اسپانیا عمده بنادری هستند که کشتی‌های ایران در آنجا پهلو می‌گیرند. اکثر محمولات صادراتی ما نیز از طریق بندر آنتورپ در کشورهای آلمان، بلژیک، لهستان، هلند، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی هم بصورت عمده و هم بصورت مویرگی توزیع می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این که پس از کشور چین، بلژیک دومین مقصد صادرات دریایی این شرکت در سال گذشته بوده است، ولی  به لحاظ وزنی صادرات به اروپا تنها حدود 10 درصد کل صادرات شرکت در سال 94 بوده و اختلاف بسیار فاحشی با تناژ صادراتی به بازار چین دارد. این اختلاف نشان می‌دهد که ما باید فعالیت‌های خود را جهت تقویت حضور در سایر بازارها با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

مدیر خدمات بازرگانی "شرکت ای پی سی" گفت: در حال حاضر رقابت در بازار نفت و پتروشیمی هر روز در حال افزایش است. از گوشه کنار جهان همواره اخباری در خصوص توسعه محصولات تولیدکنندگان فعلی و نیز راه‏اندازی مجتمعهای جدید به گوش می‏رسد. در این شرایط می بایست خود را برای حضور در بازارهای جدید و بکر مانند آفریقا آماده کنیم و بتوانیم به حیات خود در بازار و بیشینه کردن سود ادامه دهیم.

باقرین در پایان خاطر نشان کرد: عربستان مهمترین رقیب ایران در صنعت پتروشیمی است و پیشرفت کشور در این صنعت بستگی به این مسئله دارد که تا چه اندازه و با چه میزان هزینه‏ای، بتوانیم روی مواد خام خود ارزش افزوده ایجاد کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار