اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
در مصاحبه مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با شوشان مطرح شد:
در شرايط تحريم شرکت فولاد اکسين نه تنها توليد خود را کاهش نداد بلکه توليد اين شرکت ۶ درصد افزايش داشت،

شوشان: مهندس عزیز قنواتی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در نشست خبری که با اصحاب رسانه به مناسبت گراميداشت روز كارگر در سالن جلسات اين شركت برگزار شد با اشاره به چشم انداز تولیدی این شرکت در سال جاری گفت: فولاد اکسین با توجه به تولید ورق های ضخیم برای ساخت لوله های نفتی، می تواند نیاز شرکت های نفت و گاز از جمله لوله را براورده کند و نیازی به واردات ورق های عریض نیست، از این رو اين شرکت برنامه توليد را با رشد يکصد هزار تني در سياست هاي خود قرار داده است.

وي بیان داشت: رشد ۶ درصدي توليدات شرکت با وجود مشکلات حاکم بر صنايع فولادي، رشد ۱۸ درصدي محصولات با ارزش افزوده بيشتر، توليد ۱۰ نوع محصول جديد و قطع وابستگي براي اجراي اقتصاد مقاومتي از دستاوردهاي مهم اين شرکت در سال گذشته است و امسال برنامه های خود را روی افزایش 20 درصدی تنظیم کرده ایم و فکر می کنم تمام صنایع باید به فکر باشند تا بتوانند شعار مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانند، زیرا یکی از راههای ورود به بازارهای جهانی همین موضوع است.

قنواتی رسالت اصلي تاسيس فولاد اکسين را حمايت از صنعت داخل برشمرد و افزود: تاکنون مواد اوليه براي توليد ورق هاي عريض (API) در کشور وجود نداشت اما با تفاهم نامه اي که با فولاد مبارکه و ساير فولادسازان منعقد کرديم اين مواد تهيه و بومي سازي مي شود.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بيان اينکه توليد اين نوع ورق به منظور تحقق سياست اقتصاد مقاومتي است، اظهار کرد: مشتري اصلي ما براي خريد ورق هاي (API) شرکت ملي نفت و شرکت ملي گاز و شرکت هاي زيرمجموعه است اما توليد اين ورق ها از آنجا که از نظر ضخامت، آناليز و نياز هر طرح با يکديگر متفاوت است، نيازمند سفارش اوليه هستيم.

وي اعلام کرد: شرکت هاي بزرگ نفت و گاز کشور نبايد با توجه به توان داخلي از خارج کشور ورق يا لوله وارد کنند و بايد به توليد داخل اعتماد کنند در غير اين صورت تمام تلاش ما براي حمايت از توليد داخل و اجراي هرچه بهتر سياست اقتصاد مقاومتي بي ثمر خواهد بود.

قنواتی افزود: شرکت ملي نفت کالاهاي مورد نياز خود را از هر جايي نمي توانست تهيه کند و محصولات مورد نياز خود را از شرکت هايي که در فهرست خريدش به ثبت رسيده اند تهيه مي کند اما فولاد اکسين در بيش از ۱۳ فهرست تامين کنندگان ارزيابي شده (وندورليست) شرکت هاي نفت و زيرمجموعه آن پذيرفته شده که مهم ترين آنها شرکت ملي نفت و شرکت ملي گاز ايران است.

مديرعامل شرکت فولاد اکسين خوزستان نبود منابع براي طرح هاي نفتي و تمايل نداشتن برخي از پيمانکاران براي استفاده از مصارف داخلي را از مواردي دانست که موجب شده شرکت ملي نفت و شرکت هاي زيرمجموعه آن تاکنون براي خريد از فولاد اکسين رغبت نداشته باشند.

وي کيفيت محصولات اين شرکت را مشابه محصولات خارجي دانست و گفت: شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب نخستين واحدي بود که اين سد را شکست و يک قرارداد ۲۸۰ کيلومتري بين فولاد اکسين و اين شرکت منعقد شد. به اين منظور ۴۰ هزار تن از اين قرارداد قطعي و قرار است امسال توليد و تحويل داده شود، همچنین لازم به ذکر است که با ورود این شرکت به بازار خارجی قرارداد فروش 20 هزار تن ورق براي پروژه هاي نفت و‌گاز كشورهاي اروپايي، آسياي ميانه و حاشيه خليج فارس در حال نهايي شدن است.

قنواتي با بيان اينکه واردات بي رويه ورق عريض از هند کار ما را براي فروش محصولات دشوار کرد، افزود: اگر شرکت هاي بزرگ داخلي به دليل طلب از کشورهاي خارجي بايد کالاهاي خارجي وارد کنند نبايد محصولات نهايي آنها را خريداري کنند، بلکه براي حمايت از صنعت داخلي و ايجاد اشتغال حداقل مواد خام و محصولي که در کشور توليد نمي شود را وارد کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: نبايد حمايت از صنايع داخلي را تنها روي کاغذ آوريم بلکه بايد در عمل اقتصاد مقاومتي را با حمايت از صنايع داخلي محقق کنيم و اگر ضعف هايي نيز وجود دارد بايد براي رفع آنها تلاش کنيم.

وي با بيان اينکه در شرايط تحريم شرکت فولاد اکسين نه تنها توليد خود را کاهش نداد بلکه توليد اين شرکت ۶ درصد افزايش داشت، افزود: شرايط تحريم هيچ خللي در توليد ما ايجاد نکرد و باتوجه به اقتصاد مقاومتي در تهيه قطعات و مواد اوليه با فولادسازان داخلي تعامل خوبي برقرار کرديم، از این رو باید عنوان کنم که صنعت فولاد اكسين يك صنعت خاص بوده كه مشابه داخلي ندارد و در سخت ترين شرايط توانستيم آمادگي توليد خود را از 79 درصد در سال 93 به 89 درصد در سال 94 ارتقا دهيم كه در شرايط تحريم خود يك حماسه ملي به شمار مي رود .

قنواتی تصریح کرد: در شرايط پساتحريم نيز اگر تدبير نداشته باشيم صنايع داخلي ما با چالش جدي روبه رو شده و برخي از واحدهاي توليدي داخلي رو به تعطيلي خواهند رفت.



مديرعامل شرکت فولاد اکسين به انعقاد تفاهم نامه با کشورهاي ترکمنستان و عراق براي مشارکت در خط لوله انتقال نفت و گاز اشاره کرد و گفت: در اين خصوص مذاکراتي با اين دو کشور انجام شده و به همين منظور شرکت نفت ميسان عراق بازديدهايي از شرکت فولاد اکسين داشته و توانمندي ما را نيز مورد تاييد قرار داده است.

وي به اشتغال يک هزار نفر در شرکت فولاد اکسين به صورت مستقيم اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۴ يکسري تجهيزات شرکت راه اندازي شد که به دنبال آن يکصد نفر به صورت مستقيم مشغول به کار شدند. قنواتي گفت: فولاد اکسين در سال گذشته بستري را براي توليد و فروش محصولات خود بر اساس برنامه هاي استراتژيک ايجاد کرد و با اتخاذ تدابير مناسب در تغيير شرايط فروش درمقابل بحران ها کمترين آسيب را ديد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان افزود: اين شرکت با همکاري مستمر و مستقيم با طرح ها و ايجاد تعامل بين آنها توانست هم چرخه توليد خود را بچرخاند و هم ساير صنايعي را که به دلايل مختلف نيمه تعطيل يا تعطيل بودند راه اندازي مجدد کند.

وی گفت: توليد کردن و نفروختن هنر نيست اما اين شرکت با تعاملي که با فولادسازان و مشتريان ايجاد کرد به خوبي موفق شد بيشتر محصولات خود را فروخته و سال گذشته را با کمترين تنش سپري کند.

قنواتی ادامه داد: شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکميل حلقه گمشده زنجيره تامين صنايع نيازمند ورق هاي عريض فولادي و عمليات حرارتي همچون نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع دريايي و ماشين سازي و رفع نياز محصولات استراتژيک صنعت کشور در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسيد.اين شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره گيري از جديدترين فناوري روز دنيا، توليد انبوه خود را آغاز کرد و اکنون با توليد محصولات خاص در زمينه ابعاد (ورق عريض) و خواص مورد نظر مشتريان، در مسير رشد و تعالي قدم برمي دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: در سال گذشته تمامی شرکت های بزرگ فولادی بدترین سال خود را سپری کردند، چرا که رکود در بازار جهانی، عدم اختصاص بودجه به پروژه های عمرانی و کاهش قیمت نفت شرایط دشواری را در این عرصه برای ما ایجاد کرده بود، به همین دلیل در سال گذشته و با توجه به اینکه حدود سه میلیون تن از محصولات شرکت های فولادی در انبارها انباشته شده بود توانستیم با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ترمیم تعرفه ها از زیان دهی بیشتر این شرکتها جلوگیری به عمل آوریم.

وي بيان كرد: پارسال حدود 400 ميليارد ريال صرفه جويي ارزي در بخش واردات قطعات مورد نياز به دليل بومي سازي آن ها انجام داديم كه اين حركت نيز در شرايط تهديد يكي ديگر از دستاوردهاي بزرگ متخصصان داخلي به شمار مي رود.

قنواتي بيان كرد: در زمينه بازرگاني نيز از 837 هزار تن توليد در سال 94 بيش از 780 هزارتن آن به فروش رفت و اين ميزان فروش براي يك شركت فولادي آن هم در دوران تحريم يك كارنامه خوب است.
مديرعامل شركت فولاد اكسين خوزستان با اشاره به اينكه يكي از دلايل اصلي بهبود وضعيت فروش سهولت در شرايط واگذاري محصولات به مشتريان بود گفت: تاريخ تحويل، شرايط فروش و جلب اعتماد مشتري براي خريد كالاي با كيفيت ازجمله مواردي بود كه باعث شد در سال 94 با وجود مشكلات اقتصادي و مالي بازهم بتوانيم فروش خوبي داشته باشيم.

وي بيان كرد: در سال گذشته تمامي مواد اوليه محصولات خود را از داخل خريداري كرده و امسال نيز باتوجه به قراردادهاي جديد داخلي سعي مي كنيم تمامي نيازهاي خود را از داخل تامين كنيم.
قنواتي بيان كرد: باتوجه به ظرفيت خوبي كه در توليد در اين شركت وجود دارد اين توانايي وجود دارد كه تمامي ورق هاي مورد نياز ساخت لوله براي شركت هاي بزرگ نفت و گاز را با نرخ مناسب و كيفيت بالا توليد كنيم.

وي همچنين به روند اجراي طرح توسعه فولادسازي اشاره كرد و افزود: در سال 94 تمامي اقدامات در اين راستا انجام شده و پيش نويس قرارداد ها و فاينانس آن نيز اماده شده است و با رفع كامل تحريم ها و بازگشايي سوئيفت مي توانيم بهتر اين طرح را اجرا كرده و حدود يك هزار فرصت شغلي مستقيم ايجاد كنيم.

وي به كاهش زيان عملياتي اين شركت در دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: تا سال 91 اين شركت با زيان عملياتي بالايي مواجه بود اما از سال 92 تاكنون باتوجه به استفاده از قابليت ها و فناوري هاي اين شركت، علاوه بر اينكه زيان را از بين برده ايم آن را نيز به سود عملياتي تبديل كرده ايم.
قنواتي افزود: يكي ديگر از مشكلاتي كه باعث ايجاد ركود در صنعت فولاد و بخصوص فروش ورق عريض شد نبود تعرفه مناسب و وارد شدن بيش از يك ميليون تن ورق به داخل بود كه نياز است از اين پس در راستاي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي ، از اين واردات بي رويه جلوگيري شده و به توليد داخل بيشتر اعتماد شود.

وي به قرارداد جديد با شركت ملي نفت اشاره كرد و گفت: در زمان حاضر توليد 40 ميليون تن ورق عريض براي ساخت لوله هاي مورد نياز نفت نهايي شده است. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: براي سال جاري حدود 500 هزار تن از 950 هزارتن ورق API درنظر گرفته شده و باقي آن نيز به صورت ورق معمولي توليد خواهد شد تا بتوانيم به 70 درصد ايجاد ارزش افزوده مد نظرمان دست يابيم.

وي با بيان اين كه تاكنون 21 قلم كالاي جديد را به مرحله توليد رسانده و هشت قلم ديگر نيز در دستور كار است گفت: در حال حاضر ضمن اين كه به افزايش ميزان توليد توجه داريم به دنبال توسعه از طريق صنايع پايين دست و بالا دست نيز هستيم و به دنبال محصولي هستيم كه ايجاد اشتغال بيشتري دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار