اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۹۸۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
یک فعال محیط زیست عنوان کرد:کارون همچنان بدهکار اظهارنظرهای حماسی مسئولان فلات مرکزی
اظهارات استاندار یزد مصداق توهین به شعور و نوع‌دوستی مردم خوزستان و چهار محال و بختیاری است.
یک فعال محیط زیست گفت: امروزه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و حماسی زیادی در خصوص آب کارون گفته می‌شود؛ این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که اساسا کارون هنوز بدهکار حق‌آبه طبیعی دشت تفتیده خوزستان و تالاب‌های خشک آن است.
 
امین کعبی‌نیا با اشاره به اظهارنظر استاندار یزد در خصوص انتقال آب کارون، اظهار کرد: اظهارات استاندار یزد مصداق توهین به شعور و نوع‌دوستی مردم خوزستان و چهار محال و بختیاری است. ایشان گفته‌اند که انتقال آب ربطی به دیگر استان‌ها ندارد و هیچکس اجازه ندارد مانع انتقال آب برای مردم شود؛ باید به ایشان گفت که مردم خوزستان همچنان از پدیده ریزگردها که عمدتا از کانون‌های داخلی بر می‌خیزد رنج می‌برند، تالاب‌های این استان به دلیل عدم دریافت حق‌آبه، خود به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند و 600 هزار هکتار از دشت‌های حاصلخیز خوزستان به دلیل نبود آب، زیر کشت نرفته است.
 
وی تصریح کرد: امروزه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و حماسی زیادی در خصوص انتقال آب کارون گفته می‌شود؛ این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که اساسا کارون هنوز بدهکار حق‌آبه طبیعی دشت تفتیده خوزستان و تالاب‌های خشک آن است.
 
این فعال محیط زیست خوزستان با اشاره به روند نابودی نخل‌های آبادان در پی بحران بی‌آبی ادامه داد: یک میلیون اصل از مرغوب‌ترین نخل‌های آبادان به دلیل کم شدن دبی رودخانه کارون و افزایش سطح شوری در حال نابودی است. میلیون‌ها نفر از ساکنان شهرهای حوضه رودخانه کارون نیز به دلیل کمی آب کارون و عدم خودپالایی، آب آشامیدنی را پس از شش مرحله تصفیه کردن استفاده می‌کنند.
 
کعبی‌نیا افزود: با این همه کمبود آب در استان خوزستان، هیچ‌گاه هیچ خوزستانی‌، اعم از کارشناسان، متخصصان امر، مسئولان و عامه مردم مانع انتقال آب شرب به استان‌های مجاور نشده است. ولی شعور و منش و نوع‌دوستی خوزستانی، این‌گونه اظهارنظرهای ناپخته را قابل پذیرش نمی‌داند و آن را مصداق اهانت و تعدی به حقوق ذاتی و طبیعی خود قلمداد می‌کند.
 
وی با بیان این‌که رهاسازی آب سد دز و به وجود آمدن سیلاب اخیر، در واقع مقدمه‌ای جهت استارت مجدد پروژه‌های انتقال آب بوده است، گفت: اظهارات استاندار یزد در خصوص کارون بی‌ربط با سیلاب بی‌تدبیری دز نیست و خود موید سناریوی بهانه‌تراشی عاملان انتقال آب به شمار می‌آید.
 
این فعال محیط زیست تصریح کرد: کارون تاکنون چند برابر حق‌آبه آب شرب شهرهای فلات مرکزی را به حوزه زاینده‌رود پرداخت کرده است؛ پرسش این است این حجم آب منتقل‌شده برای تامین آب شرب شهرهای فلات مرکزی کافی نبوده است؟ یا سهم آب شرب را به مصارف دیگر اختصاص داده‌اند؟
 
وی افزود: آیا کارون همچنان بدهکار تامین آب شربی است که توسط زاینده‌رود و صنایع آب‌بر و کشاورزی سنتی به غصب برده شده است؟
 
کعبی‌نیا اظهار کرد: چنانچه کمبودی در زمینه آب مشاهد می‌شود، هموطنان یزدی و اصفهانی ما باید در خصوص بهینه‌سازی روش‌های آبیاری، فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت تقاضای آب گام‌های عملی و فراتر از شعار و هیاهو بردارند.
 
وی گفت: طرح‌های توسعه صنایع آب‌بر در فلات مرکزی مانند طرح توسعه فولاد و ذوب آهن، خود ناقض اظهارات مسئولان استان‌های یزد و اصفهان مبنی بر کمبود آب است.
 
این فعال محیط زیست خوزستان عنوان کرد: کارشناسان، متخصصان، ذی‌نفعان و فعالان محیط زیست خوزستان در حال پیگیری جدی حق استان از حوضه کارون بزرگ و اکوسیستم آن از کوهرنگ تا آبادان و تامین حق‌آبه رودها و تالاب‌های خوزستان به عنوان یک مطالبه قانونی هستند.
 
وی افزود: بیان این نکته ضروری است که مسئولان یزدی و اصفهانی به جای متهم کردن ما و داشتن نگاه تنگ‌نظرانه قومی و محلی، خود به نگاه تدبیر و حکم قانون تمکین کنند و به مسایل حماسی و دیالوگ‌های نسنجیده روی نیاورند.  

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
comment
0
2
comment به استاندار یزد بگو آخه [...] چی حالیته که میای اینجور نظر میدی. [...] تا چه حد. تو یزد دارن فولاد راه میندازن آب لازم شدن بهونه هم که جور شد براشون
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
comment
0
0
comment این اولین نتیجه پیروزی لیست امید است که عاملان انتقال اب همچون اقای عارف قصد دارند رییس مجلس شوند ولابی استان یزدشوند
comment
دوستدار امیر حیات مقدم و محسن رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
comment
0
1
comment جای تاسف دارد.
comment
هندیجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
comment
0
1
comment وقتی خوزستان این همه به اقتصاد ایران کمک کرد دولتها فقط به ما مردم خوزستان ظلم کردند.
در زمان سردار امیر حیات مقدم قرار شد دو درصد از پول نفت به خوزستان داده شود و حتی مجلس نیز تصویب کرد ولی هرگز ندادند.
در دولت احمدی نژاد اقای احمدی نژاد در سفر استانی به اصفهان گفت که مهمترین مصوبه .انتقال اب .از جنوب به مرکز است.
به گفته برخی کارشناسان از عوامل ریز گرد همین انتقال اب و سد سازی و خشک شدن رودها است.
سردار امیر حیات مقدم که در جلسه تودیع خود به سیم اخر زد اعلام کرد دولت قول داده بود علاوه بر اعتبارات خوزستان 500 میلیارد تومان پول بدهد که نداد.
و اعلام کرد دو درصد پول نفت را ندادند.
و سردار امیر حیات مقدم گفت مردم .علما .نگذارید اب را ببرند و اقای پور محمدی {وزیر وقت کشور.}به سردار امیر حیات مقدم گفت چرا این حرف را زدید و منظور سردار این است که نگذارید آب به داخل دریا برود که البته منظور سردار امیر حیاتمقدم کاملا واضح بود.
حالا من به عنوان یک خوزستانی سوالی که دارم این است که به جز توهین و تحقیر برای مردم چه کاری صورت گرفته است.
همین الان عده ای با طرح پلاک اروند نیز مخالف هستند .و در گذشته نیز اقای طایب گفت بین سوریه و خوزستان الویت با سوریه است.
بنده واقعا متاسف هستم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار