با مراجعه پرسنل این پایگاه به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان آنها از زبان یکی از مدیران می شنوند که پرداخت حقوق 6 ماه گذشته به پایگاه چغازنبیل غیر قانونی است

"> حقوق پرسنل پایگاه چغازنبیل غیر قانونی است !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹

با مراجعه پرسنل این پایگاه به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان آنها از زبان یکی از مدیران می شنوند که پرداخت حقوق 6 ماه گذشته به پایگاه چغازنبیل غیر قانونی است

 

شوشان : پایگاه جهانی چغازنبیل نخستین پایگاه جهانی ایران که در دهه 70 خورشیدی طي توافق به عمل آمده بين سازمان ميراث فرهنگي ايران، يونسكو، بنياد اعتباري ژاپن و همكاري موسسه كراتر فرانسه (موسسه بين‌المللي حفاظت از بناهاي خشتي) شکل گرفت و به عنوان مادر پایگاههای ایران معروف است که علی رغم همه کوشش های مدیریت فعلی به لحاظ مالی با شرایط بحرانی مواجه شده و همین موضوع باعث گشته تا کلیه مدیران و کارشناسان و پرسنل این پایگاه 6 ماه حقوق دریافت نکنند.

در این میان پرسنل پایگاه جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر نیز که در طی دوماه گذشته حقوقی دریافت نکرده اند پیش بینی می کنند که تا تا ماههای دیگر نیز وضع بر همین منوال گذشته و با شرایط سختی مواجه خواهند شد و حتی شنیده های ما حاکی از آن است که بخشی از کارشناسان این پایگاه در صدد شکایت از سازمان میراث فرهنگی هستند.

بارها شاهد بوده ام که کلیه پرسنل پایگاه چغازنبیل در شرایط عادی با حساسیت و علاقه تمام به امور پایگاه پرداخته و سعی در رفع کاستی ها و کمبودهای موجود بوده اند اما شرایط پیش رو و دور بودن پرسنل پایگاه از ناحیه شهری و کمبود امکانات باعث گشته تا دچار کلافگی شوند.

اما پایگاه جهانی چغازنبیل که از جمله مهم ترین و بهترین پایگاههای جهانی محسوب می شود بیش از 50 نیرو دارد که بخش عمده ای از آنان متاهل و به دلیل دریافت نکردن حقوق شرایط سختی را می گذرانند.

شنیده ها و پیگیری های ما حاکی از آن است که پایگاهای جهانی در استانها زیر نظر امور پایگاههای جهانی کشور در تهران اداره می شوند اما حقوق پرسنل این پایگاهها از تهران به استان واریز شده و در نهایت پرداخت می شود اما با مراجعه پرسنل این پایگاه به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان آنها از زبان یکی از مدیران امور مالی این اداره کل می شنوند که پرداخت حقوق 6 ماه گذشته به پایگاه چغازنبیل غیر قانونی است و برای مطالبه حقوق خود از تهران اقدام کنید. این اظهار نظر که باعث خشم کلیه پرسنل می شود کلیه کارشناسان و عوامل پایگاه از مدیریت تا کارشناسان و نیروهای حفاظت از محوطه ها را دچار سردرگمی کرده است.

اما در ادامه پیگیری های به عمل آمده متوجه شدیم که مدیریت پایگاه جهانی چغازنبیل نیز از یک ماه گذشته تا کنون در تهران به سر می برد تا شاید با انجام گفت و گوها و رایزنی ها مشکل حقوق خود و دیگر پرسنل این پایگاه را حل کند.

نگرانی ها از بی انگیزه شدن در بین پرسنل این پایگاه به حدی است که شاید در روند نظارت، حفاظت، مطالعه، بررسی و دیگر آثار معماري محوطه چغازنبیل که شامل خودِ ذيقورات، حصار دروني، معبـد نپيريشا (جبهه شمال غربي)، معبد كيريريشا (جبهه شمال غربي) ،معبد ايشني قَـرَب (جبهه شمال غربي)، کلیه دروازه ها، نيايشگاها، حصار مياني، کلیه معابد احتمالي چهارگوش جنوب شرقي و غربي، برج نوركيپرات در جبهه جنوب شرقي، كانال آب (محل تخليه آب)، كاخ آرامگاه ها ومقابر شاهي، خانه های مسکونی و... تاثیر خواهد گذاشت.

چغازنبيل از ويژگي‌هاي ممتازي در زمينه‌هاي مختلف معماري، تاريخي، فرهنگي و اجتماعي برخوردار است که از جمله اینها می توان به اولين اثر ثبت شده ايران در فهرست ميراث جهاني، برخورداری از بزرگترين آثار معماري برجاي مانده از تمدن ايلام ميانه که تاکنون حفاري شده است، متایز از لحاظ تيپولوژي معماري، نسبت به ساير نمونه‌هاي مشابه‌، برخورداري از اصالت تاريخي در ارتباط با مصالح و محيط، برخورداري از مفهوم تسلسل و يکپارچگي در منظر، ساختار و ارتباط المان‌ها، مکان‌يابي و استفاده منطقي از عوارض طبيعي در جهت ماندگاري و شکوه هرچه بيشتر محوطه، برخوردار از شناسنامه معرفي مستند در قالب آجرهاي کتيبه‌دار، درهم آميختگي مظاهر آئيني با جاذبه‌هاي طبيعي و... اشاره کرد که این مهم باعث شده‌ تا چغازنبيل در زمره محوطه‌هايي قرار گيرد که در سطح ملي و بين‌المللي شاخص و مطرح باشد.

بی شک بی توجهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در صورتی که به مسائل مالی و امکانات مورد نیاز پایگاههای جهانی توجه نشان ندهد

باید شاهد کند شدن وظایف بخش‌هايی همچون آزمايشگاه ‌حفاظت و مرمت، كتابخانه، دفتر رايانه، تالاركتيبه، بانك سفال و بخش اداري که به مواردي همچون مستندسازي، مطالعات باستان‌شناسي، معماري، زمين‌شناسي، شناخت مواد و مصالح، ‌زيست‌محيطي، حفاظت و مرمت، ژئوفيزيك و غيره می پردازند بود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار