شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
 مدیر موسسه نوین کتاب گویا گفت: کتاب های گویا، تجسم شنیداری آوای درونی کتاب است که در ذهن خواننده از اولین سطر تا انتهای کتاب، واژه به واژه با خواننده همراه می شود و کتاب را برای او می خواند.

فاطمه محمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: این موسسه سال 85 با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف تولید و تکثیر کتاب های گویا و بعنوان نخستین و تنها موسسه ‌ای که به طور تخصصی در کشور به کارتولید و انتشار کتاب گویا می پردازد، فعالیت خود را آغاز کرد.

به گفته محمدی، این آوا در وهله اول با صدای نویسنده یا مترجم کتاب ضبط و در صورتی که این امر میسر نباشد، از صدای آشنای گوینده های نام آشنا استفاده می شود. مدیر موسسه نوین کتاب گویا با بیان اینکه تاکنون 50 عنوان کتاب گویای داخلی و خارجی توسط این موسسه تولید شده، هدف از انتشار این کتابها را افزایش سرانه مطالعه عنوان و اضافه کرد: کتابخوان ها کتاب را می خوانند اما برخی از افراد قادر به برقراری ارتباط با کتاب نیستند از این رو به دنبال راهی برای ترغیب آنها به مطالعه از این طریق گشتیم.

وی با بیان اینکه صنعت کتاب گویا در سالهای اخیر در سراسر جهان گسترش یافته اظهار داشت: کتاب گویا پیشینه ای حدود 80 سال دارد اما در ایران هنوز نوپاست و 10 سال پیش که این موسسه کار خود را آغاز کرد، هیچ ناشر رسمی برای تولید این کتابها وجود نداشت.

محمدی خاطر نشان کرد: ‌با وجود اینکه این مساله کار ما را بسیار دشوار کرد اما در سالهای گذشته با حضور در نمایشگاه های کتاب به اندازه قابل توجهی به هدف خود رسیده ایم و افراد کمابیش با این کتاب آشنا شده اند هر چند خیلی ها هنوز با آن غریبه هستند.

به گفته محمدی، کتاب گویا تلفیقی از متن کتاب و صدای خوانده شده آن متن است هرچند ترکیب واژه «کتاب» و «گویا» ترکیب توصیفی دقیقی نیست، زیرا مفهوم «کتاب خوانده شده» به طور دقیق از این ترکیب استنباط نمی‌شود.

وی تصریح کرد: سعی کرده ایم عناوین خوب توسط افراد حرفه ای خوانده شود و خروجی کار شنیدنی و جذاب باشد از این رو هر فردی که یک یا چند عنوان از کارهای موسسه را شنیده به کتاب گویا علاقه مند شده بگونه ای که هر سال در نمایشگاه کتاب به دنبال عنوان های جدید است.

* پروسه تولید زمان بر و پرهزینه است 

مدیر موسسه نوین کتاب گویا با بیان اینکه پروسه تولید کتاب گویا در مقایسه با نشر کتاب زمان بر و پرهزینه است، یادآور شد: برای تولید این کتابها در بیشتر حوزه ها نظیر ادبیات، رمان و داستان، روانشناسی، شعر، مدیریت، طنز و آثار آیینی و مذهبی ورود کرده ایم.

وی با بیان اینکه برای همه گروه های سنی کتاب تولید کرده ایم، افزود: جوانان به دلیل اینکه بیشتر از ابزار تکنولوژیکی استفاده می کنند، بیشترین مخاطبان این کتاب ها هستند اما افراد میانسال و مسن هم در میان علاقمندان به کتابهای گویا به چشم می خورد. 

محمدی افزود: نمایشگاه کتاب در همه جای دنیا محل نمایش کتاب است نه فروش اما در ایران چنین نیست هرچند این رویداد فرهنگی می تواند فرصتی برای مخاطبان باشد، حتی اگر درصد کمی از آنها فقط به خاطر کتاب به این مکان پا گذارند. به گفته مدیر موسسه نوین کتاب گویا، بد نیست که بقیه مردم نیز در کنار کتاب به امور دیگر خود بپردازند.

وی یکی از ویژگی های نمایشگاه کتاب را، قوت قلب آن برای ناشران دانست و گفت: این مساله را صرف مسائل مالی نمی گویم زیرا در این حوزه اتفاق زیاد شگفت انگیزی رخ نمی دهد اما حضور مردم و ارتباط مستقیم با مخاطبان به ما انگیزه می دهد.

محمدی استقبال مردم از نمایشگاه کتاب را بی نظیر خواند و اضافه کرد: همه تصور می کردند به دلیل دوری راه امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افت بازدید کننده داشته باشد اما چنین نشد بنابراین این حضور قابل تحسین است هر چند برخی مشکلات در روزهای اول موجب ناراحتی غرفه داران شد.

وی با بیان اینکه فروش غرفه نسبت به سال گذشته حدود 15درصد کاهش یافته گفت: برخی ناشران پیش بینی می کردند، استقبال اندک باشد به همین دلیل با همه ظرفیت به این دوره از نمایشگاه نیامدند اما با توجه به ظرفیت شهر آفتاب مطمئن هستم سال آینده بیش از پیش فروش خواهیم داشت زیرا کاری را که قرار بود چند ساله تحویل دهند، طی چند ماه آماده شد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز شنبه پس از 11 روز فعالیت در مراسمی در شهر آفتاب پایان می یابد. در این مراسم غرفه های برتر معرفی و تقدیر خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار