اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز با اشاره به آغاز حفاری یکی از تونل‌های پروژه مترو اهواز در زیر رودخانه کارون گفت: تاکنون با حفاری حدود 210 متر از تونل، بیش از نیمی از عرض رودخانه طی شده است.
 
خشایار باقری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکت کیسون، پیمانکار پروژه خط یک قطار شهری اهواز با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای پس از فراهم آوردن شرایط عبور ایمن از زیر رودخانه کارون، فعالیت حفاری مکانیزه و سگمنت‌گذاری یکی از تونل‌های پروژه در زیر رودخانه کارون را از 4 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز کرده است.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت عبور ایمن از زیر رودخانه کارون، افزود: اقداماتی نظیر انجام تعمیرات اساسی دستگاه حفاری مکانیزه TBM، تامین مصالح مصرفی و تجهیزات لازم، تشکیل تیم‌های تخصصی حفاری برای فعالیت 24 ساعته، استقرار متخصصان شرکت سازنده دستگاه و نیز کارشناسان یکی از معتبرترین شرکت‌های مشاور اروپایی در زمینه حفاری مکانیزه تونل‌های محیط شهری و همچنین مشاوره با مجرب‌ترین کارشناسان دستگاه‌های حفاری و ژئوتکنیک از جمله این اقدامات بوده است.
 
باقری‌نیا ادامه داد: عبور ایمن از زیر رودخانه به عنوان مهم‌ترین و پر ریسک‌ترین بخش پروژه و به عنوان نقطه عطفی در فعالیت‌های مهندسی کل کشور، با اتکا به دانش و تخصص داخلی و بهره‌جویی از پیشرفته‌ترین متدهای حفاری در جهان تلقی می‌شود.
 
وی گفت: قابل تامل است که این فعالیت بسیار مهم و پر خطر در شرائطی در حال انجام است که از اول مهرماه 1394 تاکنون متاسفانه حتی تمدید قانونی قرارداد صورت نگرفته است و پیمانکار با تکیه به تعهد خود به انجام پروزه با تقبل مسئولیت‌های مربوطه کار را آغاز کرده است.
 
مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز گفت: محتوای مصاحبه دو روز پیش مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با خبرگزاری ایسنای خوزستان، برای نخستین بار و بعد از یک سال مخالفت و ممانعت جدی با انجام عملیات حفاری تونل‌ها و عبور از زیر کارون نشان داد که با توجه به موفقیت نسبی این بخش از عملیات خوشبختانه از این پس کارفرمای پروژه از پیشرفت دستگاه حفاری تونل حمایت خواهند کرد.
 
وی اظهار کرد: هم اکنون ریسک زیادی متوجه دستگاه حفار، تیم راهبری و در نهایت پروژه است ولی این ریسک تحت کنترل است.
 
باقری‌نیا افزود: این تونل 7 متری، در شرایطی از زیر رودخانه کارون عبور می‌کند که باید از لایه‌های مختلف و لنزهای ماسه‌ای سست، با شیبی زیاد به سمت خط‌القعر مسیر زیر رودخانه با تحمل فشاری معادل ستون آب به ارتفاع 30 متر، بدون کوچک‌ترین نشست و نفوذ آبی به پیش رود.
 
وی ادامه داد: تاکنون با حفاری بدون مشکل و ایمن حدود 210 متر از تونل، بیش از نیمی از عرض رودخانه طی شده و در میانه راه دستیابی به یکی از تخصصی‌ترین و بزرگ‌ترین موفقیت‌های مهندسی کشور هستیم.
 
مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز گفت: پیش‌بینی می‌شود دستگاه حفار کمتر از یک هفته دیگر عرض رودخانه کارون را طی کرده و سپس به سمت ایستگاه ساعت حرکت کند. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، انتظار می‌رود در تیرماه سال جاری، دستگاه حفاری TBM در اولین ایستگاه جنوبی (میدان ساعت) مستقر شود.
 
وی عنوان کرد: تجربه موفق عبور از زیر رودخانه با دستگاه حفاری مکانیزه در محیطی پرفشار و کاملا غرق‌آب، برای نخستین بار است که در ایران به دست یک شرکت ایرانی در شرایطی رقم می‌خورد که تعداد محدودی پروژه مشابه در سطح جهان به ثبت رسیده است و تمامی نگاه‌ها به خروج موفقیت‌آمیز از سوی دیگر رودخانه دوخته شده است.
 
باقری‌نیا گفت: ادامه کار بسیار با اهمیت و سخت‌تر از راه طی شده است و نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه تمامی ارگان‌های دولتی و استانی است تا افتخار مهندسی دیگری، به همت متخصصان و مهندسان داخلی کشور ثبت شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار