شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳
اصغر فرهادی گفت انتظار نداشته که بعد از شهاب حسینی، شخص دیگری از عوامل «فروشنده» روی صحنه بیاید و بابت انتخابش از هیات داوران تشکر کرد. نخل طلای کن 2016 به فیلم «من دنیل بلیک هستم» ساخته کن لوچ تعلق گرفت؛ فیلمی که تصور می‌شد مورد توجه قرار گیرد اما نه در این حد. جایزه ویژه هیئت داوران به زاویر دولان برای «این فقط پایان دنیا است» رسید. فیلمی که توسط منتقدان هو شده بود.
اختتامیه شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن با اهدای جوایز بهترین بازیگر به شهاب حسینی و بهترین فیلمنامه به اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده» برای ایران به پایان رسید و در این میان نخل طلای بهترین فیلم کن 2016 نیز به «من دنیل بلیک هستم» ساخته کن لوچ تعلق گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ اختتامیه شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن بر طبق روال معمول با حضور سینماگران بر روی فرش قرمز آغاز شد. برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که به تهیه کننده فرانسوی فیلم «فروشنده» اعلام شده با عوامل این فیلم در آیین پایانی حضور داشته باشند و در همین راستا علاوه بر فرهادی، تمامی بازیگران نیز در این مراسم حضور یافتند و از فرش قرمز عبور کردند.

شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر شد، اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو

هرچند فرهادی گزینه جدی بردن نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن 2016 است اما به واسطه مجموعه‌ای از نقدهای تند مطرح شده توسط برخی رسانه‌های فرانسوی، مشخص نیست چه اتفاقی رخ می‌دهد و ممکن است تنها بازیگران این فیلم در شب اختتامیه روی صحنه حاضر شوند؛ موضوعی که تا دقایقی دیگر مشخص می‌شود.

آخرین رده بندی فیلم‌ها بر اساس امتیاز برخی منتقدان تاثیرگذار را پیش از اعلام جوایز مشاهده می‌کنید.

شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر شد، اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو

21:58- برندگان جوایز بخش‌های جنبی اعلام شدند و برای دریافت جوایز برای روی صحنه حضور یافتند.

22:00- خوانجو خیمنز از اسپانیا برای «تایم کد» برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه شد.

22:05- جایزه دوربین طلایی کن برای بهترین فیلم اول: هدا بنیامیا برای فیلم Divines تعلق گرفت. هدا بنیامیا سخنرانی بسیار طولانی داشت و قصد پایان دادن به صحبت‌هایش را نداشت که با سوت و کف اعتراض آمیز برخی حاضران بدرقه شد! ظاهراً تنها در جشنواره فیلم فجر از این اتفاقات رخ نمی‌دهد!

22:08- داوران بخش اصلی جشنواره کن بر روی صحنه حضور یافتند و در جایگاه مخصوص مستقر شدند که کتایون شهابی پخش کننده ایرانی نیز یکی از این داوران است. پس از استقرار داوران، جورج میلر رئیس هیات داوران کن سخنرانی کوتاهی داشت و جشنواره کن را ستایش کرد.

22:25- یک گروه موسیقی، بخش‌هایی از قطعات برخی فیلم‌های مهم سینمایی را اجرا می‌کنند. در میان این فیلم‌ها، «داستان عامه‌پسند / Pulp Fiction» بود که کوئنتین تارانتینو پس از دریافت جایزه نخل طلای کن برای آن و در شرایطی که روی صحنه حضور داشت، هو شد و در پاسخ به این هو شدن، واکنش زشتی از خود نشان داد.

10:29- ژان پیر لئو نخل طلای افتخاری را از جشنواره کن دریافت کرد. او پس از دریافت این جایزه گفت: در این لحظه دقیقا همان احساسی را دارم که 59 سال پیش فرانسوا تروفو فیلمنامه‌ «چهارصد ضربه» را برای اولین بار به من داد.

22:31- شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر شد. او پس از دریافت جایزه‌اش، از هیات داوران تشکر کرد و گفت: «مطمئنم الان روح پدرم نظاره گر من است. از ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی بابت انرژی که به من دادند، تشکر می‌کنم. این جایزه را از مردم دارم دارم، پس با تمام وجود و عشق به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم.»

22:36- جایزه هیئت داوران به آندره‌آ آرنولد برای فیلم American Honey رسید.

22:39- ژاکلین خوزه برای فیلم فلیپینی «ماروسا»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. او که هنگام دریافت این جایزه به شدت منقلب شده بود، عنوان کرد: من فقط آمده بودم تا با دخترانم بر روی فرش قرمز قدم بزنم.

22:41- اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو برای فیلم «فروشنده» شد. او گفت انتظار نداشته که بعد از شهاب حسینی، شخص دیگری از عوامل «فروشنده» روی صحنه بیاید و بابت انتخابش از هیات داوران تشکر کرد. او در میان خاطره جالبی تعریف کرد و گفت: «روزي به همراه فيلمبردارم براي تماشاي نسخه نهايي فروشنده به سينمايي رفتيم مسئول سالن گفت بيست دقيقه براي اماده شدن فيلم لازم است و در اين فاصله فيلمي برايتان بگذارم؟ گفتم اگر خسته كننده نيست بگذار و آن فيلم مدمكس جورج ميلر بود همان موقع گفتم اين نشانه خوبي است.»

او همچنین گفت: «فيلم هاي من فيلم هاي شادي نيستند اما خوشحالم كه با جوايزم مردم ايران يا لاقل بخشي از آنها را شاد مي كنم.» فرهادی از الکساندر تهیه کننده فیلمش تشکر کرد که تمامی فیلم‌هایش را پخش کرده است. این نویسنده و کارگردان توانمند سینمای ایران از همسرش و پدرومادرش بابت صبر و تحملشات تشکر کرد و همین طور از یدالله نجفی صدابردار فیلمش که در میانه این فیلم بدرود حیات گفت، یاد کرد.

22:53- جايزه بهترين کارگردان کن 2016 به الیویه آسایاس برای فیلم «مسئول خرید» تعلق گرفت.

22:54- دومین جايزه بهترين کارگردان کن 2016 تعلق می گیرد به کریستیان مونگویی برای فیلم «فارغ التحصیل» تعلق گرفت. از فارغ التحصیل به عنوان بخت اصلی بردن نخل طلای کن و رقیب «فروشنده» فرهادی یاد می‌شد.

22:55- جایزه ویژه هیئت داوران به زاویر دولان برای «این فقط پایان دنیا است» رسید. فیلمی که توسط منتقدان هو شده بود.

23:00- نخل طلای کن 2016 به فیلم «من دنیل بلیک هستم» ساخته کن لوچ تعلق گرفت؛ فیلمی که تصور می‌شد مورد توجه قرار گیرد اما نه در این حد.

23:05- مراسم اختتامیه شصت و نهمین جشنواره فیلم کن به پایان رسید.

23:40- پس از پایان مراسم نشست خبری هیات داوران جشنواره کن برگزار شد و همزمان برندگان جوایز مقابل دوربین عکاسان ظاهر شدند و تصاویری از آنها ثبت شد که شهاب حسینی و اصغر فرهادی نیز با هم حضور یافتند.

شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر شد، اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو

23:50- البته در این دقایق هریک از ستاره‌های سینمای ایران، تصاویر جداگانه‌ای ثبت کردند که شاید تصویر شهاب حسینی بهترین تصویر به عنوان پایان بخش این گزارش باشد.

شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگر شد، اصغر فرهادی برنده جایزه بهترین سناریو


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار