اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
رجبعلی کرد

از روزی که استاندار خوزستان جناب آقای دکتر مقتدایی مقتدر از سمت خود کناره گرفت-یا کنارگذاشته شد- تاکنون مطالب بسیار زیادی در رسانه ها اعم از روزنامه ها و نشریات و سایتها و فضای مجازی در این خصوص به چاپ رسید و به اشتراک گذاشته شد که این حجم مطالب در خصوص یک موضوع جای تامل و بررسی دارد. نگارنده این حساسیتها را ناشی از اهمیت وویژگیهای خاص استاندار سابق واهمیت و جایگاه استانداری بعنوان بالاترین و اثرگذارترین تشکیلات سازمانی در استان می داند.اگر استانداری باهرویژگی و در هراستانی اینگونه و به یکباره از سمت خود کنار میرفت هم رسانه ها بالتبع به آن می پرداختند اما تیپ شخصیتی و شیوه مدیریت خاص آقای دکتر مقتدایی از یک طرف و پست بسیار مهم استانداری آنهم در استان استراتژیک خوزستان بادارا بودن اقوام متعدد و چالشهای پیش رو اهمیت قضیه را مضاعف کرده است.

 به دلایلی دراین مقال مایل نیستم و لازم نمیدانم که در مورد شخص استاندار سابق وشیوه خاص مدیریتی ایشان بحث کنم اما اهمیت استانداری خوزستان مرا واداشت که نکاتی را یادآور و مطالبی را قلمی کنم.درساختار سازمانی و تقسیمات کشوری در نظام جمهوری اسلامی ،کشور ایران به چندین استان و هر استان به چند شهرستان وهرشهرستان به تعدادی بخش و هربخش به چند دهستان تقسیم شده است.وبراساس آخرین تقسیمات کشوری ایران دارای 31 استان است. یکی از این استانها خوزستان است که ازنظر جمعیت، دانشگاهها، فارغ التحصیلان، مراکزتحقیقاتی، شرکتها و کارخانجات، صنعت و پتروشیمی و نفت و گاز و پالایشگاهها و کشاورزی (زراعت،باغبانی،دامداری،شیلات وآبزیان)ومنابع طبیعی روزمینی و زیرزمینی و بیابان و جنگل و مرتع وتولیدات کشاورزی و صنعتی و ایجاد درآمد برای کشور و همجواری با کشورها و بنادر و کشتیرانی و دسترسی به آبهای آزاد وغیره وغیره یک استان ممتاز و حساس و استراتژیک و بسیار مهم میباشد.

 یک استانی با چنین ویژگیهایی نیاز به یک استانداری باویژگیهای ممتاز نیاز دارد تا بتواند مدیریت کارآمدی در این استان را داشته باشد. فارغ ازاینکه استاندار در کدام استان خدمت میکند وظایف استاندار بسیار وسیع و خطیر است و استانداران سراسر کشور باید ویژگیهای برجسته و شایستگیهای لازم را داشته باشند و استاندار استانهای بزرگ و مهم باید برجسته تر و توانمندتر باشند.استاندار بالاترین مقام در استان است که به پیشنهاد وزیرکشور و تصویب در هیات وزیران وباحکم رییس جمهورمنصوب می شود.

پروسه انتصاب استاندار نشان از جایگاه والای آن دارد و قاعدتا" کسی که به این سمت می رسد باید دارای ویژگیهای برجسته وتجربه ی مدیریتی و توانایی های لازم و مدیر و مدبر باشد.استانداراداره ی استان را بعهده دارد و نماینده عالی دولت دراستان است و نمادی از دولت می باشد. لذا دیدگاهها و تفکرات و رویکردسیاسی استاندار باید در راستای اهداف و رویکرد دولت حاکم و همگرای با دولت باشد.ازجمله وظایف مهم استاندارعبارت است از تامین امنیت استان، مسؤل اجرای سیاستهای عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه ها،موسسات و شرکتهای دولتی وسایر دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند.

نه تنها در مقابل وزیر کشور بلکه در برابر هیات دولت و رییس جمهور نیز مسول است.پیش بیینی و پیشگیری معضلات امنیتی استان پیشگیری و مقابله با مشکلات مرزی، تعیین مناطق ممنوع و محدود برای اسکان و تردد و تعیین گذرهای مرزی مجاز و بررسی زمینه های همکاری با استانهای کشورهای همجوار ونظارت های متعددو متنوع و....ازجمله وظایف استاندار می باشد.

در رسانه ها و نوشتار صاحبنظران و کنشگران سیاسی اجتماعی و اهل قلم بیش از حد به بومی بودن استاندار تاکید ورزیدند که ضمن تقدیر و احترام به این عزیزان ، انتظارمی رفت بهزوایای دیگر و شایستگیها و اهمیت و جایگاه استان و استاندار،بیشتر توجه و تحلیل میکردند.

هر چیزی افراطش بد است و افراط گرایی در زادبوم گرایی نیز مزموم است. ما باید آیتم های متعددی را در مورد یک استاندار کارآمد احصا کنیم و یکی از آیتمهای مهم را بومی بودن ذکرکرده و به آن ضریب مناسبی بدهیم .اما نبایدفقط و فقط به بومی بودن استاندار بیندیشیم.اگر ملاک شایسته سالاری باشد و روی این مورد تکیه وتاکید کنیم ای بسا که فراتر از بومی بودن یا نبودن، مسیر خدمت و مسؤلیت پذیری استانمان را بازکرده وبا این رویکرد و با این تحلیل، موجبات استفاده بهینه از منابع انسانی و مدیران استان در مرکز و مدیریتهای کلان و در استانهای دیگررا فراهم میکنیم.

به بیان بهتر، اگر شاخصه های مدیر خوب را تبیین و تشریح و مدیران توانمند استان را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنیم و دست دولت را باز بگذاریم وبه دولت تدبیر و امید کمک کنیم و مشاوره دهیم میتوانیم بجای یک استاندار چندین استاندار در سراسرکشور داشته باشیم. اما اگر فقط و فقط روی بومی گرایی تکیه کنیم. یک نسخه ای برای کشور میپیچیم و تمامی استانداران کشور که بومی آن استان نیستند را به چالش میکشیم و فرزندان این مرز بوم در استان یا استانهای دیگر نیز باید برکنار شوند. کوتاه سخن اینکه استان ما استان مهمی است و استاندار آن نیز باید ویژه و دارای ویژگیهای خاص و برجسته باشد. استانداری بالاترین تشکیلات هر استان و استاندار خوزستان باید نمره بالاتری از بسیاری از استانهای کشور داشته باشد و انتظارمان از ریاست محترم جمهور ووزارت کشور این است که با اولویت بومی بودن و رعایت شایسته سالاری ، فردی مقتدر ، توانمند، همگرای بادولت و با دارابودن سعه صدر بالا و اشراف بر امور و با تجربه خوب را بعنوان استاندار استان زرخیز خوزستان منتصب نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار