اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
ابراهیم مکوندی

" مسجدسلیمان " یا همان پارسوماش کهن،که روزگاری روزگاری مهد و جایگاه بزرگ ترین وبرترین تمدن روی زمین بوده است. امروزه ،حال و روز خوشی ندارد. یا بهتر بگویم حال وهوای خوبی ندارد.

اگر سیر تاریخی این دیار کهن را مورد تحلیل وبررسی قرار دهیم.به این نتیجه خواهیم رسید که این خطه ی زرخیز ،از دیرباز مهد تمدن وشهرنشینی بوده است.واز دوران باستان تا به امروز،یکی از مراکز ثقل تحولات اقتصادی ،فرهنگی وسیاسی فلات ایران به شمار می رفته است. و در روزگاری آن چنان آباد و پررونق بوده است که به     " پارسوماش" یا "بهشت پارسیان"مشهور گردیده بود.

 آری ،بهشتی کوچک در دامنه ی پرفروغ زاگرس با شکوه و استوار همچون بلندای "زردکوه بختیاری" بهشتی برین درمجاورت کارون همیشه خروشان وخلاصه این که: قطعه ایی از بهشت،فتاده بر روی زمین... آن جا که جایگاه پیدایش یکی از اولین تمدن های توحیدی و یکتا پرستی برروی زمین بوده است. اینجا دیار مردمانی با اراده ایی آهنین و همیشه در اوج افتخار ،با باورهای راسخ و راستین است. که توحید و یکتا پرستی از مفاخر این مردم باایمان به شمار می رود.بناها و اسناد برجا مانده از دوران باستان خود گواه این مدعا می باشد.

این خطه ی زرخیز در طول تاریخ پرفراز ونشیب ،نام های متعددی داشته است.که از آن جمله می توان به : پارسوماش، بردنشانده،تلغر و مسجدسلیمان اشاره نمود.

و اما بعد...

در سپیده دمان پنجمین روز از خردادماه یکهزار و دویست و هشتاد و هفت هجری شمسی ،در هنگامی که ستیغ آفتاب با پنجه های طلایی اش می رفت تا آتش بر جان شوگار بزند،واز پشت کوه های سرفلک کشیده ی مسجدسلیمان به دیدار مردم رنج کشیده ی این شهر می آمد. ناگهان با صدای مهیبی ،چاه شماره یک مسجدسلیمان، فوران نمود. واین آغازی شد بر سرنوشت سیاه این دیار دلاوران ...

 روزی به یاد ماندنی برای تحولات تاریخی و اقتصادی جهانی که تشنه ی منابع غنی این خاک پرگهر بود. مستر رینولز که نماینده تام الاختیار ویلیام ناکس دارسی در ایران بود.در کتاب "رئیس نفت"چنین مرقوم نموده است: با اکتشاف نفت در منطقه ی مسجدسلیمان ،کمپانی دارسی و استعمار انگلستان که حال و روز خوشی نداشتند.جان دوباره ایی یافتند و این کشف بزرگ خون تازه ایی بر رگ های اقتصاد اروپا و جهان جاری نمود. این منبع بزرگ وغنی انگلستان و اروپا را از حالت رکود و رخوت به در آورد .و باعث گردید که ما به عنوان یک قدرت جهانی بر منابع کشورهای دیگر چنگ بیندازیم و خود را از قبل قدرتمندتر نماییم. ما با نفتی که از مسجدسلیمان استخراج نمودیم. به قدرت اقتصادی و سیاسی اروپا و جهان مبدل گشتیم.و اگر هزاران بار بگویم که مسجدسلیمان مایه ی نجات انگلستان و اروپا از رکود و معضل  نداشتن سوخت های فسیلی برای راه اندازی کارخانه ها و صنایع خود بوده است .بازهم حق مطلب را ادا ننموده ام. 

کارگران ما که اکثرا از قوم لربختیاری بودند.با چنان اراده ی آهنینی کار می کرده اند.که امپراتوری بریتانیای کبیر،تا ابد ،مدیون این مردم بااصالت و سخت کوش خواهد بود.این مردم یکی از نیک نژادترین مردمان آن زمان بوده اند.و مانند آنان (بختیاری ها)در هیچ کجای جهان یافت نمی گردد. 

- باری،اکتشاف نفت در منطقه ی مسجدسلیمان ،افق تازه ایی دراقتصاد و سیاست خاورمیانه و جهان ایجاد نمود.و با توجه به اهمیت والای این طلای سیاه،مسجدسلیمان تبدیل به مرکز توجه جهانیان گردید.

-به زودی کلیه ی امکانات رفاهی،صنعتی،فرهنگی ،ورزشی و اقتصادی در این شهر ایجاد شد. و مسجدسلیمان را  "شرکت شهر"نامیدند. (درپی آن مناطق هفتکل و نفت سفید نیز رونق یافتند.) همگان گمان می نمودند که با کشف نفت ،افق تازه ایی بر سرنوشت این شهر سایه خواهد افکند. واین دیار به زودی "اتوپیا" (آرمان شهر) کشور ایران خواهد شد. شهری که ازنظر امکانات رفاهی و تاسیسات زیربنایی ،با مدرن ترین و برترین شهرهای اروپا برابری می نمود.از جمله اولین فرودگاه مجهز،اولین بیمارستان مجهز و اولین های دیگر که بیش از  نود مورد از اولین  تاسیسات ، امکانات زیر بنایی درخاورمیانه را شامل می گردید.

وحال،پس از یک قرن چپاول و تاراج منابع زیر زمینی این خطه ی زرخیز (مسجدسلیمان)،باید به حال و احوال این شهر،گریست.این جا ،مسجدسلیمان است.دیاری که روزگاری نگین خوش رنگ و نگار ایران زمین به شمار می رفته است.بعداز گذشت یکصد و هشت سال از تاریخ فوران اولین چاه نفت خاورمیانه در آن ، هنوز از ابتدایی ترین امکانات رفاهی و تاسیساتی محروم مانده است. 

 مسجدسلیمانی که در طول هشت سال دفاع مقدس بیش یکهزار و دویست شهید گلگون کفن ،نثار انقلاب ،اسلام ،ایران نموده است. مسجدسلیمانی که بیش پانزده هزار جانباز سربلند را تقدیم انقلاب اسلامی ایران نموده است. مسجدسلیمانی که هزاران آزاده ی سرافراز را نثار آرمان های والای امام راحل(ره)و انقلاب خونبار ایران نموده است. مسجدسلیمانی که در دوران هشت ساله ی جنگ تحمیلی،مورد اصابت بیش از یکصد و بیست موشک دشمن بعثی قرار گرفت.

مسجدسلیمانی که صدها بار توسط جنگنده بمب افکن های رژیم بعث عراق موردبمباران شدید قرار گرفت. آری ،مقاومت و پایمردی این مردمان بی ادعا و ولایت مدار ،مثال زدنی می باشد.

به فرموده ی مقام معظم رهبری(مدظله العالی):قوم لرو خصوصا،بختیاری ها ،از جمله اقوامی هستند که همواره و در طول تاریخ پرفراز و نشیب این آب و خاک ،از پیروان راستین اسلام ناب محمدی ،ولایت علوی و پشتیبان ولایت فقیه بوده اند. و ازجمله افتخارات این قوم شجاع و دلیر همین بس که این مردم بیدار دل ،صد در صد شیعه خالص می باشند.

و در بزنگاه های انقلاب ،همیشه و در حالی پشتیبان اسلام و ولایت فقیه بوده و خواهند بود. باری طلای سیاهی که می توانست این شهر مظلوم  ومحروم را به نهایت توسعه یافتگی و آبادانی برساند. بلای سیاه گردید .برای مردمان این دیار، این گنج می توانست مسجدسلیمان را به مدرن ترین و پیشرفته ترین شهر ایران و خاورمیانه تبدیل نماید.ولی متاسفانه هم اکنون به رنجی مبدل گشته است که عقده های روحی و روانی آن،بروجود و حیات تمامی مردمان رنج کشیده و صبور این شهر سایه افکنده است.
ای دلسوزان و  ای بیدار دلان مسجدسلیمان را دریابید. در این شهر محروم و فقر زده،هیچ نشانه ایی از حداقل رفاه نسبی، نشاط و امیدواری ،مشاهده نمی گردد.  اکنون ما مانده ایم و غمی سترگ و بلایی سیاه ،رنجی جانکاه و کشنده،با طرح این پرسش ؟! که چرا این طلای سیاه ،بلای سیاه مردم مسجدسلیمان گردیده است.

براستی ،پاداش ما مردم همیشه در صحنه این است؟ ولی ما همچنان ایستاده ایم. مابرای ،آن که ایران،گوهر تابان شود... خون دل ها خورده ایم... خون دل ها خورده ایم...

*و ما آن شقایقیم ،که با داغ ،زاده ایم...

در خواست ما مردم مسجدسلیمان از مقام عظمای ولایت ،رئیس جمهور محترم،نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی و هیات محترم وزیران یک در خواست به حق ،یک مطالبه ی عاقلانه و ملی است .و آن هم این است که خواهشمندیم که روز "پنجم خرداد "را به مناسبت اکتشاف نفت در دیار مسجدسلیمان و به پاس رشادت ها و جان فشانی های مردم پاک نهاد و پاک نژاد این خطه ی زرخیز که منافع آن شامل همه ی مردم سرزمین ایران اسلامی شده است. به نام روز "ملی مسجدسلیمان "نام گذاری فرمایند. 
سایه ی پرفیض مقام معظم رهبری مستدام باد.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
Jamshidjavid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
comment
0
0
comment باسلام
نویسنده محترم نفت نقش مهمی دراقتصادوثروت وتمام ارکان زندگی دارد
بنظرمیرسدگاوی شیرده راآنقدردوشیدندتاشیرش تمام شدودیگرآب وعلوفه ای به این نجیب نمیدهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار