اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
حقیقت آن است که ترانه علیدوستی به تعبیر درست شهاب حسینی بهترین بازیگر حال حاضر زن سینمای ایران است و بسیاری از منتقدان سینمایی نیز به این واقعیت اذعان دارند و حجاب نیز تاثیر منفی در کارکرد این بازیگر برجسته زن نداشته است. بنابراین مشخص نیست چرا باید سطح توانمندی بازیگری چون علیدوستی برای مقایسه با بازیگر دیگر، از منطر حجاب مورد توجه قرار گیرد؟
حضور ترانه علیدوستی با حجاب در شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن، حاشیه تازه‌ای در پی داشته و اخیراً یکی از جریان‌های اپوزیسیون، این بازیگر توانمندی ایرانی را به واسطه حفظ حجاب در مقام یک مجرم قرار داده و در ادامه با لحنی مملو از بخشایندگی، خواستار آن شده که علیدوستی بابت برخورداری از حجاب قضاوت نشود!

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2016 با «فروشنده» هفتمین فیلم اصغر فرهادی، برای ایرانی‌ها از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ادوار برخوردار بود و در نهایت نیز فرهادی برای فیلمنامه و شهاب حسینی برای بهترین بازیگر مرد دو جایزه از هفت جایزه اصلی را از آن خود کردند که با استقبال وسیعی در ایران همراه شد.

علاوه بر شهاب حسینی و اصغر فرهادی، بابک کریمی و ترانه علیدوستی دو بازیگر دیگر فیلم «فروشنده» نیز حضور پررنگی در فرش قرمز و فوتوکال این دوره از این جشنواره کن داشتند و در این میان توجه ویژه‌ای هم در رسانه‌های داخلی و هم در رسانه‌های خارجی به پوشش ترانه علیدوستی شد که لباس‌ها توسط یک طراحی داخل و جواهرات از یک برند لاکچری سوئیسی بود.

همزمان با حضور علیدوستی در جشنواره کن با فیلم فرهادی که منجر به توجه بسیار نسبت به او شد و از اون تحت عنوان ادری هیپبورن ایرانی یاد شد، گلشیفته فراهانی نیز به عنوان بازیگر فیلم «پترسن» به کارگردانی جیم جارموش در جشنواره کن حضور داشت و البته همانگونه که قابل پیش‌بینی بود، بازی‌اش مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.

در همین شرایط گروه توانا که تحت عنوان آموزشکده جامعه مدنی ایران  که منابع مالی خود را از دفتر دموکراسی، حقوق بشر و نیروی کار در وزارت خارجه‌ آمریکا، بنیاد ملی‌ برای دموکراسی، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا، وزارت امور خارجه هلند و گوگل تامین می‌کند، در یک پست اینستاگرامی، حجاب ترانه علیدوستی را به چالش کشید.

برخورد مدعیان آزادی با ترانه علیدوستی در مقام یک مجرم!

در نوشته این نوشته آمده است: «دو زن، يكي طغيان‌گر و ديگري آرام... يكي با چشماني جنگ‌جو و ديگري با چشماني متين... يكي مرزها را شكست و مبارزه كرد، ديگري در همان چهارچوب ماند... اما در نهايت هر دو اينجا هستند... مهم مسيري نيست كه مي‌رويم... مهم همان مقصد است... مهم خود بودن است... مهم موفقيت است... مهم، همين لبخند رضايت است... مهم چشماني هستند كه به دنيا نشان مي‌دهند و مي‌گويند: ما هر دو زن هستيم، زن ايراني كه براي آنچه كه امروز مي‌بينيد مبارزه كرده‌ايم، زحمت كشيده‌ايم.... ما را قضاوت نكنيد..!»

در ظاهر انگار چنین نوشته شده که نباید ترانه علیدوستی را بابت حفظ حجابش در جشنواره کن قضاوت کرد و به نوعی از او دفاع شده اما حقیقت آن است که اساساً مگر ترانه علیدوستی تا پیش از این نوشته برای حفظ حجابش قضاوت شده بوده است؟! در واقع این مطلب به صورت پیش‌فرض ترانه علیدوستی را در مقام مجرمی قرار داده که گناهش عدم مبارزه و نشکستن مرزها (به زعم این گروه) و ماندن در چارچوب (حجاب) است و از این بابت، این مجرم را نباید قضاوتش کرد؛ شاید او چاره‌ای نداشته است!

این نوع نگارش مکارانه برای به چالش کشیدن حجاب یک بازیگر زن ایرانی، در نوع خود قابل تامل است که متاسفانه تنها در شبکه‌های اجتماعی به صورت محدود توسط برخی چهره‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ نوشتاری که حتی با استانداردهای همین اپوزیسیون، مصداق سکسیسم و تعیین کلیشه‌های جنسیتی درباره ترانه علیدوستی است. 

حقیقت آن است که ترانه علیدوستی به تعبیر درست شهاب حسینی بهترین بازیگر حال حاضر زن سینمای ایران است و بسیاری از منتقدان سینمایی نیز به این واقعیت اذعان دارند و حجاب نیز تاثیر منفی در کارکرد این بازیگر برجسته زن نداشته است.

بنابراین مشخص نیست چرا باید سطح توانمندی بازیگری چون علیدوستی برای مقایسه با بازیگر دیگر، از منطر حجاب مورد توجه قرار گیرد؟ آیا کارکرد چنین ساختارهایی با آن محل‌های تامین بودجه، به جز خلق چنین تفسیرها برداشتی‌های نامتعارفی از رویدادهای مرسوم سینمایی است؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار