اعتبارنامه نمایندگان منتخب راهیافته به مجلس دهم شورای اسلامی، در تمامی شعب ۱۵ گانه بررسی شد و به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جلسه امروز دوشنبه (10 خردادماه) شعب 15 گانه همه اعتبارنامههای نمایندگان موردبررسی و تصویب قرار گرفت.
گفتنی است تاکنون هیچ اعتراضی نسبت به بررسی اعتبارنامه هیچ یک از نمایندگان صورت نگرفته ولی بر اساس آئین نامه نامه، منتخبان میتوانند اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه دیگر منتخبان تا آخر وقت دوشنبه (10 خردادماه) اعلام کنند.
بر اساس ماده 27 آئین نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظایف و اختیارات آنها عبارتاند از: 1- رسیدگی به اعتبارنامهها. 2- تعیین اعضای کمیسیون تحقیق. 3- تعیین اعضای کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی مجلس. 4- بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت درکمیسیونهای تخصصی مجلس.
هر یک از شعب موظفاند صورتجلسات خود را با قید اسامی حاضرین و غایبین و تأخیر کنندگان به وسیله دبیر شعبه تنظیم و تقدیم هیئت رئیسه مجلس نمایند.
طبق ماده 65 نهاد قانونگذاری کشور، شعب به موجب جدول حوزههای انتخابی مجلس شورای اسلامی که بر اساس حروف الفبا از طرف اداره کل قوانین مجلس با نظارت هیئت رئیسه تنظیم و توزیع میشود، رسیدگی به اعتبارنامهها را شروع و نسبت به مدارکی که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته و یا پس از رسیدگی شورای نگهبان بهدست آمده است اتخاذ تصمیم کرده و گزارش تصویب یا رد آن را از طریق هیئت رئیسه به مجلس تقدیم میکنند.
هر شعبه برای تسریع در کار میتواند یک یا چند شعبه فرعی تعیین کند که اعضای آن با قید قرعه از بین منتخبین آن شعبه تعیین میشوند، ولی رسیدگی نهایی در شعبه اصلی به عمل میآید و گزارش آن توسط سخنگوی شعبه طبق دستور جلسه به مجلس داده خواهد شد و در صورت غیبت سخنگو و همچنین در صورتی که سخنگوی شعبه در جلسه باشد، لیکن نخواهد درباره اعتبارنامه صحبت کند به ترتیب یکی از دو نایب رئیس یا دبیران وظیفه او را انجام میدهند.
بر اساس ماده 66 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامههای ارجاعی به شعب را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نمایندهای به هریک از اعتبارنامهها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوقالذکر اعتراض خود را کتباً به شعبه مربوطه تقدیم میدارد. شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسی هر اعتبارنامه از معترضین جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد.
به موجب تبصره این ماده آئیننامه، در صورت عدم حضور معترض یا معترضین در شعبه، حق طرح اعتراض در جلسه علنی را نخواهند داشت مگر آنکه عدم حضور آنان به تشخیص هیئت رئیسه با عذر موجه بوده باشد و همچنین در صورتی که شعبه در موعد مقرر از معترض یا معترضین دعوت به عمل نیاورد، آنان میتوانند در جلسه علنی اعتراض نمایند.
طبق ماده 67 آئیننامه داخلی خانه ملت، هیچ شعبهای نمیتواند تقدیم گزارش خود را بیش از دوازده روز از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. درصورتی که تأخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد، رئیس و در غیاب او نایب رئیس شعبه مکلف است هیئت رئیسه مجلس را مطلع سازد. هرگاه هیئت رئیسه علت را موجه دانست، موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر این صورت به شعبه بعد ارجاع مینماید که ظرف ده روز پس از دریافت پرونده، گزارش دهد.
بر اساس ماده 68 آئیننامه، گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامهها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت میشود. درصورتی که گزارش شعبه مبنیبر رد اعتبارنامه باشد و یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد. در غیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقی گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام مینماید.
به موجب ماده 69 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تحقیق ظرف حداکثر پانزده روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترضین (که باید ظرف پنج روز از تاریخ ارجاع اعتبارنامه به کمیسیون، به آن کمیسیون فرستاده باشند) رسیدگی میکند و پس از استماع و بررسی توضیحات شفاهی معترضین و مدافعات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، نظر خود را به مجلس ارسال میدارد.
در صورت عدم حضور عمدی نماینده مورد اعتراض در کمیسیون و یا عدم ارسال مدافعات کتبی کمیسیون میتواند بدون استماع مدافعات وی نظر خود را به مجلس ارسال دارد.
چنانچه اعتبارنامه نمایندهای از طرف شعبه یا نمایندهای مورد اعتراض قرارگرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون مذکور در مجلس قرائت میشود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی 49 کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح میدهد. در صورتی که گزارش مبنیبر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا سخنگوی 50 شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح میدهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت میکند و در صورتی که معترضان متعدد باشند حداکثر تا سه نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق با قید قرعه انتخاب میشوند و هریک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت میکنند. نمایندهای که اعتبارنامهاش مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفین میتواند صحبت کند و میتواند قسمتی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار نماید.
چنانچه نماینده بدون عذر موجه (به تشخیص هیئت رئیسه) تا ده روز پس از ابلاغ به وی برای دفاع از صحت اعتبارنامه خود در جلسه حاضر نشود، مجلس با استماع گزارش کمیسیون تحقیق و صحبت معترض وارد رأی گیری میشود.
به موجب تبصره ماده 71 آئین نامه داخلی مجلس، در صورتی که نماینده یا نمایندگان معترض به دلایل موجه در جلسه حضور نداشته باشند میتوانند با اطلاع قبلی هیئت رئیسه، دلایل اعتراض خود را کتباً به نماینده دیگری تحویل تا توسط او در مجلس قرائت شود.
اگر کمیسیون تحقیق ظرف پانزده روز نظر خود را به مجلس اعلام نکرد، نمایندهای که اعتبارنامهاش مورد اعتراض واقع گردیده، میتواند طرح اعتبارنامه خود را همراه با ارائه دلایل عدم گزارش کمیسیون تحقیق، از مجلس درخواست بنماید. همچنین پانزده نفر از نمایندگان هم میتوانند چنین تقاضایی را از مجلس بنمایند. هیئت رئیسه موظف است در اولین فرصت این درخواست را در مجلس مطرح نماید. پس از استماع توضیح کمیسیون، مجلس در این مورد تصمیم میگیرد. در صورت موجه بودن علت تأخیر، مجلس میتواند مهلت را تا پانزده روز دیگر تمدید نماید. در غیر این صورت، اعتبارنامه در جلسه بعد مجلس مطرح میگردد و نماینده معترض و در صورت نبودن معترض سخنگوی 51 شعبه مربوطه دلایل عدم تأیید صحت اعتبارنامه از طرف شعبه را در جلسه بیان میکند. پس از دفاع نماینده صاحب اعتبارنامه، مجلس وارد رأیگیری میشود. اخذ رأی نسبت به اعتبارنامه مورد اعتراض مخفی و با ورقه مخصوص خواهد بود.
طبق ماده 74 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی که هنوز اعتبارنامه آنان به تصویب نرسیده حق دادن رأی به جز در مورد اعتبارنامه نمایندگان و همچنین حق حضور در شعبه یا کمیسیون تحقیق، هنگام رسیدگی به اعتبارنامه خود را ندارند. درصورتی که از طرف شعبه یا کمیسیون یا با تقاضای خود برای ادای توضیحات دعوت شوند، حق رأی نخواهند داشت ولی حق اظهارنظر دارند.