شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور در راستای عملیاتی نمودن تحول در حوزه آموزش با حضور دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید
سه شنبه 11 خردادماه 95همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور در راستای عملیاتی نمودن تحول در حوزه آموزش با حضور دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی و سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و همچنین روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور شامل دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، لرستان، دزفول و دانشکده های علوم پزشکی آبادان و بهبهان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.
 
دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این همایش با بیان اینکه بعد از عقد تفاهم نامه در پنجم آبان ماه سال 94 و برگزاری اولین جلسه در قطب 4 آمایشی، بر اساس آئین نامه موجود مبنی بر تعیین دبیرخانه در مناطق آمایشی، دبیرخانه قطب 4 آمایشی کشور در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مستقر و تاکنون از عهده مسئولیت های محوله به خوبی برآمده است، افزود: بارگذاری بسته های تحول و نوآوری در سایت دانشگاه و تشکیل جلسات ماهیانه با حضور اعضاء قطب به صورت حضوری و یا ویدئو کنفراس از جمله این اقدامات بوده است.

رفیعی ادامه داد: ماموریت دیگری که به قطبها سپرده شد، برگزاری امتحانات جامع و پیش کارورزی بود که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکنون 4 دوره را برگزار کرده است، همچنین از دو دوره آزمون صلاحیت بالینی، دوره اول در این دانشگاه و دوره دوم در دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد.
 
وی با اشاره به اقداماتی که دانشگاه در راستای اجرایی شدن بسته های تحول آموزشی انجام داده است افزود: در گام اول باید این پیام به صورت کامل در بدنه دانشگاه انتقال داده می شد، در همین راستا موضوع در جلسات هیئت رئیسه، شورای دانشگاه، شورای آموزشی دانشگاه و دانشکده ها، جلسات متعدد و حتی در جلسات عمومی اهمیت، ضرورت و نحوه اجرایی شدن آن به بحث و تبادل نظر گذاشته شد که ماحصل آن انتخاب یک نفر به عنوان هماهنگ کننده، ایجاد سیستم دبیرخانه ای و گزارش دهی در قالب طرح آتنا بود.
 
رفیعی در خصوص سایر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز افزود: در ابتدا 5 رابط به عنوان هماهنگ کننده اعتباربخشی آموزشی مرکز آموزشی درمانی و دو نماینده برای خود ارزیابی داخلی در بیمارستان و تعیین اولویت های مورد نظر و مداخلات لازم در این ارزیابی مشخص شد، همچنین یکی از کارشناسان معاونت آموزشی به دانشگاه شهید بهشتی برای استفاده از تجربیات آن دانشگاه اعزام شد، برنامه های استراتژیک بیمارستانها بر اساس سنجه های اعتباربخشی بررسی و در نهایت فرم هایی برای مداخله در سنجه های اعتباربخشی طراحی گردید.
 
معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد برنامه های آموزشی گفت: به منظور بازنگری، کوریکولوم های آموزشی به دو گروه رشته پزشکی و رشته های غیر پزشکی تقسیم شد که برای بررسی در هرکدام از این رشته ها، کارگروهی تشکیل و حتی در مواردی نیز برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن برخی از این کوریکولوم ها ایجاد شد، انجام ادغاماتی در رشته پزشکی، بررسی مجدد طرح ادغام، ایجاد برنامه تماس زودرس دانشجویان علوم پایه با بیماران، اضافه کردن یک سری واحدها به کوریکولوم پزشکی و ارائه دوره توانمندسازی دستیاران و بلوک پیش کارورزی از نتایج بررسی های به عمل آمده بود که تقریباً همه این موارد اجرایی شد.
 
وی با اشاره به اینکه تعیین اولویت تغییرات در سطح 20 درصد و اجرایی کردن این تغییرات بعد از بررسی های کارشناسی در شورای دانشگاه از برنامه های آتی در گروه های پزشکی و غیر پزشکی است، اظهار داشت: کوریکولوم دکترای رشته سلامت و باروری نیز تدوین شده است که در چند هفته آینده به وزارت متبوع ارسال خواهد شد.
 
رفیعی در راستای توسعه زیرساخت های اخلاق پزشکی و تشکیل گروهی که بتواند دوره های آموزشی اخلاق حرفه ای را برای همه دستیاران سال اول رشته های بالینی و دستیاران دندانپزشکی اجرایی کند، بیان نمود: برگزاری دو دوره اخلاق حرفه ای برای کارورزان، اجرای آئین نامه اخلاق حرفه ای برای دستیاران، برگزاری کلاس های اخلاق حرفه ای برای دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی، برگزاری کنفرانس اخلاق حرفه ای با امتیاز بازآموزی برای کلیه رشته ها و ترغیب دانشجویان برای انتخاب موضوعات اخلاق حرفه ای جهت پایان نامه و تدوین پرسشنامه و نرم افزاری در راستای پایش اخلاق حرفه ای از اقدامات مهم انجام شده در این زمینه بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز برگزاری آزمونها، استقرار استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای و ایجاد یک شبکه مجازی، انجام خود ارزیابی حوزه ای رسالت، اهداف و مدیریت و طراحی برنامه اکسل در این خصوص که بازخوردی از اشکالات را در قالب رنگها ارائه می دهد، طراحی فرم رتبه بندی برای دانشکده ها که بر اساس آن دانشکده برتر در سال 96-95 در جشنواره شهید مطهری انتخاب می شود، تدوین آیین نامه در راستای توسعه آموزش پزشکی و بسته تحول، تدوین آیین نامه ای در ارتباط با کمیته تحقیقات دانشجویی و مشارکت دانشجویان، تشکیل کارگروهی در رابطه با تبادلات بین المللی و آموزش پزشکی با تمرکز بر شناسایی ظرفیت های دانشگاه و نیازسنجی دورهای کوتاه مدت در کشور عراق به خصوص در قسمت تحصیلات تکمیلی، ایجاد سایت دانشگاه به دو زبان انگلیسی و عربی، افتتاح سامانه آموزش مجازی دانشگاه و امضای تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت ارتقای سطح توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه از طریق برگزاری کلاسهای مجازی مقدماتی و پیشرفته و قابلیت تولید محتوا توسط خود دانشگاه در سیستم آموزش مجازی از دستاوردهای اخیر حوزه معاونت توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.








نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار