شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
فروزنده از قطعی شدن حکم استانداری شریعتی خبر داد/مخالفت شدید زاده با استانداری شریعتی/آیا حکم استانداری از آبادان به بهبهان تحویل داده می شود ؟!
طی روزهای آینده سرنوشت استانداری در خوزستان به لحظات سرنوشت ساز و حساس خویش نزدیک می شود .


رضا بابادی

شوشان : استان ، بزرگترین واحد تقسیمات کشوری است که از هم پیوستن چند شهرستان هم جوار تشکیل می شود .هر استان تحت اداره ی یک مامور بلند پایه ی کشوری به نام استاندار قرار دارد .استاندار از طرف وزیر کشور به هیئت دولت پیشنهاد می شود و پس از تایید انتصاب او در این هیئت ، حکم استانداری وی با امضای رئیس جمهور و وزیر کشور صادر می شود .

استانداری یک مقام سیاسی محسوب می شود و به همین خاطر قانون گذار اجازه داده است تا وزارت کشور در صورت لزوم ، اشخاصی را که دارای خدمت رسمی و سابقه ی دولتی نیز نیستند ، به مقام استانداری منصوب کند .همچنین دولت می تواند هر گاه که سیاستش اقتضا کرد، آنان را برکنار کند و این امر تابع هیچکدام از اصول و تشریفات استخدام کشوری نمی باشد . استاندار همچنین نماینده ی حکومت مرکزی و رئیس شورای تامین امنیت در استان تحت تصدی خویش محسوب می شود .

استان خوزستان از زمان پیروزی انقلاب تا کنون 17 استاندار با سلایق و دیدگاه های مختلف سیاسی را تجربه کرده است که از بین آنها فقط 3 استاندار بومی به تصدی گری در بالاترین نهاد اجرایی دولت در خوزستان منصوب شدند و خوزستان تا به امروز 14 استاندار غیر بومی را به خود دیده است .

در گذری کوتاه به سالهای پیش استانداری در خوزستان می توان به افرادی همچون احمد مدنی از کرمان ، محمد غرضی از اصفهان ، محمد حسن تولایی از نیشابور ، محمد فروزنده از تهران ، علی جنتی از قم ، محسن میردامادی از تهران ، علیرضا تابش از یزد ،مرتضی روزبه از قزوین ، محمد حسین مقیمی از خمین ، احمد خرم از اصفهان ، فتح الله معین از نجف آباد اصفهان ، امیر حیات مقدم از خوزستان ،جعفر حجازی از خوزستان ،عبدالحسن مقتدایی از خوزستان و فرج الله خبیر از ایلام به عنوان کسانی که به این مسند تکیه زدند، اشاره کرد با این توضیح که تولایی ، روزبه و خبیر با حکم سرپرستی استان خوزستان را اداره کردند و مقتدایی نیز دو دوره با حکم استانداری خوزستان در این استان حاضر بود .

هم اکنون قریب به یکماه است که پس از برکناری عبدالحسن مقتدایی استاندار بومی و ساکن آبادان خوزستان ، رایزنی های فراوانی در خصوص جانشین وی از سوی شخصیت های حقیقی ، حقوقی و سیاسی در حال انجام است .این رایزنی ها که از همان لحظات اولیه ی عزل استاندار آبادانی تبار خوزستان آغاز شد ، تا به امروز بی وقفه و شبانه روزی ادامه یافته است .رایزنی هایی که ماحصلش به دو گزینه رسید .یک گزینه ی بومی و یک غیربومی .کمتر کسی در استان خوزستان است که این گزینه ها را به نام، نشنیده باشد .علی اصغر احمدی و غلامرضا شریعتی. یکی از سمنان و دیگری یک خوزستانی بهبهانی تبار . گرچه سوابق اجرایی احمدی بر شریعتی می چَربَد، اما مردم خوزستان ، سیاسیون و افراد ذی نفوذ در این استان، طالب استانداری بومی هستند و معتقدند که مدیریت منابع عظیم استانشان را به غیربومی نمی سپارند .از این رو شریعتی تنها گزینه ی مطرح بومی در وزارت کشور است .

شوشان طی روزهای گذشته ، داستان سیاسیِ این روزهای استانداری خوزستان را بارها به قلم نگاشت و درقالب میزگرد، مصاحبه و گزارشات پی در پی روایت کرد .گاه پرده از رازهای پشت پرده برداشت و گاه از نقش اول ها ، نقش دوم ها و بازیگردانان صحبت به میان آورد و در این روزهای پایانی که این ماراتن نفس گیر به ساعات پایانی اش نزدیک می شود، استاندار خوزستان را در یک قدم مانده به صندلی ریاستش بدرقه می کند .

رایزنی چهره های تاثیر گذار که با همراهی گروه های سیاسی در این خصوص انجام می شود ، طی روزهای آینده به لحظات سرنوشت ساز و حساس خویش نزدیک می شود . چهره ها ی آشنای ملیِ ذی نفوذ در رایزنی که از یک سو به خوزستان گره خورده اند و از سویی دیگر نقشی پررنگ در دولت و معادلات سیاسی این روزهای استانداری در خوزستان دارند.

محمد فروزنده ، چهره ای است که این روزها نامش بیش از همه بر سر زبان هاست .وی به همراه موسوی لاری و حسین مرعشی رایزنی های خستگی ناپذیری در به استانداری رساندن شریعتی انجام می دهد. هم اکنون گزینه ی پیشنهادی و مورد وثوق این چهره ، "محمد فروزنده "، در یک قدمی هیئت دولت به انتظار ایستاده است تا پس از تایید انتصابش ، حکم استانداری خود را با امضای رئیس جمهور و وزیر کشور بگیرد و قدم به طبقه ی آخر استانداری خوزستان نهاده و بر صندلی ریاست تکیه بزند.

اما لیدرهایی چون جاسم شدید زاده ، نماینده ی مردم اهواز در مجلس ششم که به تازگی به همراه جمعی از چهره های شاخص اصلاح طلبی با محمد فروزنده در تهران دیدار داشتند ، مخالف تصدی گری تک گزینه ی بومی مطرح در استانداری خوزستان هستند و با توجه به کمرنگ شدن احتمال استانداری احمدی ، دولت را موظف می دانند تا با معرفی یک گزینه قوی ، خود مسئولیت و پاسخگویی در این خصوص را عهده دار شود. شدید زاده معتقد است با به استانداری رسیدن شریعتی ، اختلافات در خوزستان تشدید می شود .

صبح امروز نیز فروزنده از قطعی شدن حکم شریعتی خبر داده است ، باید صبر کرد و دید غلامرضا شریعتی در روزهای آینده با حمایت های وی ،به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت در خوزستان نائل می شود و" آبادان حکم استانداری را به بهبهان تحویل می دهد " و یا اینکه دولت در خصوص تعیین تکلیف استانداری در خوزستان خود راسا اقدام می کند .هم اکنون تمامی نگاه ها به جلسه ی هیئت دولت که در وقت اداری یکشنبه 16 خرداد ماه تشکیل می شود، دوخته شده است تا مشخص شود که چه سرنوشتی برای این خطه ی سبز و سرخ و سیاه رقم می خورد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار