شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۷۵۸
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
سه گزینه خوزستان برای ریاست کمیسیون انرژی / رایزنی ساری ، حسنوند و خادمی برای ریاست / اختلاف نظر بین نمایندگان خوزستان بر سر ریاست کمیسیون / تلاش نماینده کرمان برای ریاست کمیسیون انرژی / خوزستانی ها ریاست کمیسیون انرژی را به کرمانی ها می دهند؟!
اختلافاتی در این زمینه بین نمایندگان استان وجود دارد و دلیل این مدعا نیز رایزنی همزمان سه نماینده خوزستان برای نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون انرژی است...

شوشان: ثبت نام یازده خوزستانی برای کمیسیون انرژی و خالی ماندن کمیسیون های مهمی چون امنیت ملی و آموزش ، تحلیل مفصلی می طلبد که در این مقال نمی گنجد اما صرفا به همین نکته بسنده می شود که گرچه کمیسیون انرژی با توجه به وجود منابع 80 درصدی انرژی – از نفت گرفته تا سد و نیروگاه – مسئله ای حیاتی برای استان است اما غافل ماندن و غفلت از سایر کمیسیون ها در آینده تبدیل به چالشی بخصوص در حوزه ی فرهنگ و آموزش برای استان خواهد شد.

و اما ، 11 نماینده از 18 نماینده استان در اقدامی هماهنگ یا ناهماهنگ ، برای حضور در کمیسیون انرژی نام نویسی کردند. برای این کمیسیون ، 28 نماینده مجلس ورود کردند که با توجه به ظرفیت 23 نفره ، شاهد ریزش پنج نفری خواهیم بود.

مبنا را بر این قرار می دهیم که اقدام نمایندگان خوزستان ، اقدامی برنامه ریزی شده و هماهنگ است. بی شک صرفِ حضور ، بی کسبِ ریاست کمیسیون ، ارزش چندانی نخواهد داشت. سوال اینجاست که در کنار نام نویسی یازده نفره ، آیا بر سر ریاست یک خوزستانی اجماعی صورت گرفته یا با برخی اختلاف نظر برای ریاست ، یازده نماینده بدین مرحله پا گذاشته اند؟

آنچه از شواهد و همچنین سخنان نمایندگان خوزستان پیداست اختلافاتی در این زمینه بین نمایندگان استان وجود دارد و دلیل این مدعا نیز رایزنی همزمان سه نماینده خوزستان برای نشستن بر کرسی ریاست کمیسیون انرژی است که اگر نظرات نمایندگان تجمیع نشود و اجماعی صورت نگیرد ، خوزستان نه تنها ریاست کمیسیون را از دست خواهد داد بلکه اختلافات در آینده تشدید شده و به مجمع نمایندگان و سایر موضوعات نیز تسری پیدا می کند ؛ همان اختلافی که در مجلس نهم در بین نمایندگان نیز حاکم بود و عملا نتوانستند ره به جایی ببرند. اختلاف نظر و عدم همدلی نمایندگان خوزستانی نهمین دوره ی مجلس ، برای نمایندگان جدید درس عبرتی باید شود تا با نگاه کردن و قضاوت های صورت گرفته ، راه به خطار رفته ی آنان طی نشود.

 احتمالن " همگان از "جدال " دو نماینده مجلس نهمی خوزستان که منجر به از دست دادن ریاست کمیسیون کشاورزی شد اطلاع دارند ؛ جدال بر سر ریاست کمیسیون کشاورزی بین دو نماینده خوزستان و با ادبیاتی "حذفی و جناحی " شکل گرفت. 

در آن مقطع زمانی ، رای نیاوردن یک خوزستانی در کمیسیون کشاورزی با وجود و حضور هفت نماینده خوزستانی ، باب اتهام زنی بین نماینده شوشتر و نماینده اهواز را گشود و هر یک به نوعی با ادبیاتی دور از شان از خجالت یکدیگر درآمدند. از یک طرف ، سادات ابراهیمی نماینده سابق شوشتر ، سید شکرخدا موسوی را یک " پایداری تمام عیار" و مخالف دولت یازدهم خواند و گفت که نه تنها در کمیسیون کشاورزی بلکه در هیچ کمیسیون دیگری به پایداری ها حتا اگر خوزستانی هم باشد رای نخواهیم داد! از طرف دیگر ، سید شکرخدا موسوی نیز ساکت نماند و نماینده شوشتر را " حزب باد " خواند که در زمان تایید صلاحیت قسم می خورد اصولگراست ولی حالا که دولت روحانی سرکار آمده است می گوید اصلاح طلب است !

حال حکایت تلخ کمیسیون کشاورزی و ادبیات و رفتار دور از شان برخی نمایندگان مجلس نهم ، باید درس عبرتی شود برای نمایندگان این دوره. کمیسیون انرژی در واقع اولین آزمون وحدت و همدلی نمایندگان جدید خوزستان است که در صورت جدال و کج برداشتن اولین گام ، تا پایان دوره همین روند ادامه خواهد داشت. 

از قرار معلوم ، ساری نماینده اهواز ، حسنوند نماینده اندیمشک و خادمی نماینده ایذه و باغملک به کرسی ریاست کمیسیون انرژی نظر دارند و رایزنی هایی در سطح استانی و ملی نیز انجام داده اند. هر سه نفر برخوردار از شاخصه های ریاست هستند ؛ ساری دکترای نفت دارد ، خادمی در مقطعی مدیرعامل شرکت حفاری شمال بوده و حسنوند نیز سابقه سه دوره نمایندگی داراست.

در مقابل نیز ، دو نماینده قدر در حوزه نفت و انرژی در مقابل صف یازده نفره ی خوزستانی ها قرار دارند. حسین امیری خامکانی نماینده ی کرمانی که زمانی سخنگوی کمیسیون انرژی را عهده دار بوده و همچنین ادیانی نماینده شمالی که در حوزه نفت و انرژی ید طولایی دارد و مشاور حقوقی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و مدیرکلی حسابرسی و امور مجامع شرکت های تابعه وزارت نفت را در کارنامه مدیریتی خود دارد.  طبق اخبار رسیده زنگنه وزیر نفت بی نظر به این دو گزینه نیست. 

با یکتفاهم و همدلی برای انتخاب یک نماینده از بین سه نماینده خوزستان، و پایه گذاری رفتارهای ایثارگونه در تحقق منافع استان ، می توان در جهت پیشرفت گام برداشت. دوری از جدال در عرصه درون استانی و رفاقت به جای رقابت در عرصه برون استانی ، دو مولفه ای ست که نیاز امروز نمایندگان خوزستان از هر طیف و سلیقه ای ست ؛ دو مولفه ای که تاکنون در خوزستان کم رنگ و یا کاملن بی رنگ بوده و به جای آن ، جدال درون استانی و رقابت کاذب برون استانی نمود داشته  و منافع استانی را بر باد داده است.

در همین زمینه قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان در گفتگو با شوشان ضمن تاکید بر لزوم همدلی نمایندگان خوزستان گفت: ظرفیت و پتاسیل خوزستان در حوزه نفت و انرژی می طلبید که نمایندگان ورود جدی به این کمیسیون داشته باشند. 

وی گفت : این ظرفیت در مجلس وجود دارد که ریاست کمیسیون انرژی در اختیار خوزستانی ها قرار بگیرد و نظر سایر نمایندگان حتا از استان های دیگر هم در این خصوص مساعد است. 
ساعدی ادامه داد: برای ریاست کمیسیون انرژی تاکنون جلسات و نشست های هم اندیشی بین نمایندگان برگزار شده است. هر چند اختلاف نظرهایی وجود دارد اما مطمئنا در زمان رای گیری ، همگی به یک گزینه ی خوزستانی رای خواهیم داد و این فرصت را به هیچ وجه از دست نخواهیم داد. 
وی با اشاره به گزینه های مطرح شده برای ریاست خوزستانی ها گفت : ساری ، خادمی و حسنوند از گزینه های مطرح خوزستان برای تصدی ریاست کمیسیون انرژی هستند. هر چند اختلافی برای طرح یک گزینه است اما با نشست ها و جلسات بعدی به وحدت خواهیم رسید. 

حال با این سخنان و همچنین تجربه تلخ واگرایی نمایندگان در دوره ی گذشته ، باید به انتظار نشست و دید که خوزستانی ها ریاست کمیسیون انرژی را به کرمانی ها و یا شمالی ها واگذار می کند و یا اینکه با همدلی و یکدستی ، ریاست را از آن ِ خوزستان می کنند. 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۲۱
comment
comment
کاربر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
comment
4
0
comment مدارج علمی دکتر ساری و عضو کانون نخبگان نفت بودن ایشان کفه ترازو را به سمت ایشان سنگین میکند.ضمن اینکه ایشان نماینده مرکز استان هستند که از لحاظ حجم وسیع شرکت ها و ادارات مربوطه قابل قیاس با شهرستان های دیگر نیست و البته حمایت آقای عارف را هم قطعا خواهند داشت.
comment
همشهرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
comment
0
5
comment واقعا جاى تاسف است استان در مسايل اجتماعي عمراني اموزشي ( چه اموزش و پرورش و چه أموزش عالي) جذب بودجه ها پر مسيله ترين استان است اقاى دكتر سأرى چه تجربه اجرايي دارد ؟ اقاى حسنوند اگر چه سابقه مجلس دارد چقدر مؤثر بوده ؟ اقاى مهندس خادمي تجربه خوب اجرايي دارد كارى نكنند كه مثل مجلس قبلي دكتراى قران در كميسيون انرژى
پاسخ ها
comment
اصلاحاتی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
comment خادمی اصولگرا نباید رییس بشه. آقای کیانوش راد ما به اصلاحات رای دادیم. رایمان را تباه نکنند امثال ساری و ساعدی. حتی اگه شده به کاندید کرمانی رای بدن ولی خادمی اصولگرا نباید رییس بشه.
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
comment
6
1
comment به نظربنده حسنوندودکترساری بهترمیتوانندتاثیرگذارباشند.
حسنوندهم درگذشته سابقه حضوردراین کمیسیون راداشته وهم تاچندی پیش مشاور وزارت نفت بودند.دکترساری هم که ازتخصص خوبی برخوردارندوبادولت فعلی همفکروهم جهت هستند.
تاآنجاییکه بنده اطلاع دارم وزیرنفت برریاست حسنوند یا ادیانی نظردارند.
اماجناب خادمی بدلیل اختلافات شدیدی که باوزیرنفت دارندنه تنهاتاثیری نخواهندداشت بلکه ریاست ایشان به ضرراستان میباشد.
پاسخ ها
comment
اصلاح طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
comment اگه ساری اجازه بده خادمی کاندید بشه و رییس بشه من دیگه به ساری رای نخواهم داد و کیانوش راد باید اجازه این اشتباهات رو نده...
comment
ساجدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
comment
1
4
comment سه تا کاندید خوزستان و شمالی و کرمانی رو روی همدیگه بزارید هنوز به پا کمال دانشیارنمیرسند.درود به دانشیار که افتخار خوزستان است
comment
کیانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
comment
1
1
comment اقای ساری و اقای حسوند کاندیدهایی خوبی هستند اما بهترهست دراین مقطع اقای خادمی این پست رو به عهده بگیرد،چون واقعا زحمت هایی زیادی واسه کشورمون کشیدند،و میتونندکه خوزستان رو بخوبی اداره کند،چون کاراجرایی انجام دادندو واقعا مرد عمل هستند،این ثابت شدست و مشکل داشتنش باوزیر نفت ربطی ب بالا نرفتنش ندارد،دراینجا منافع خوزستان درمیان هست
پاسخ ها
comment
اصلاح طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
comment خادمی اصولگرا هرگز.....
comment
ليلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
comment
1
0
comment جهت اطلاع :اقاي حسنوند در سخنراني در انديمشك (كه در خبرگزاري ها منتشر شد)گفت من ريس كميسيون نميشم ميخوام به داد مردم برسم !!!!!؟؟؟ الان جريان چيه؟؟؟بنظر من كسي كه همسو با دولته بايد بشه كه براي استان بتونه كاري كنه و كسي جز دكتر ساري نيست
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
comment
0
2
comment در این کمیسیون فقط مهندس خادمی متخصص و دارای سابقه طولانی کاری و مدیریتی است
comment
اندیمشکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
0
1
comment با توجه به اینکه تجربه نشان داده روسای کمیسیونها در صورتی موفق خواهند بود که در امور کمیسیون خود متخصص باشند.با توجه به رشته تحصیلی آقای ساری و آقای خادمی به نظر می رسد گزینه های بهتری باشند.البته آقای حسنوند با توجه به سابقه طولانی خدمت در وزارت اطلاعات بهتر بود عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می شد.بدین ترتیب نمایندگان خوزستان می توانستند ریاست کمیسیونهای مهمی را بدست بیاورند.
comment
مال امیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
1
1
comment تعجب می کنم اینقد خادمی رو بزرگ می کنید. ایشون محترمن اما لیاقت ریاست کمیسیون رو ندارن. بنظرم ساری و دیگر اصلاح طلبا نباید احساساتی عمل کنن. ای اصلاح طلبان اجازه ندین.
comment
شهروند باوجدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
0
0
comment کمیسیون انرژی اگر ههم تمام اعضایش خوزستانی باشد مصوبات آن به خوزستان نمیرسد و خیری هم برای ما ندارد...خودتان را گول نزنید...یادش بخیر نماینده تلاشگری مثل آقای دکتر سودانی راست گفتند نفت دودش در چشم و ما و سودش در جای دیگر...ولی با این اوصاف آقای خادمی چون چندین سال سابقه مدیریتی موفق در شرکت حفاری شمال را دارند گزینه مناسبی است اما گزینه مناسب تر آقای حسنوند است که از نفوذ خوبی در بین اصلاحطلبان و اصولگرایان دارند.
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
0
0
comment ساری کجا حسنوند کجا! اقا مقایسه نکنید لطفا.
ساری هنوز مسیر مجلس رو هم بلد نیست. حسنوند 4 دوره در مجلس است و یک دوره استاندار یک استان نفتی بوده و اخرین سمتش هم مشاور وزیر نفت بوده.خدا و خرما هستند.انشاا...ریاست ب حسنوند برسد.
comment
ملایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
comment
0
2
comment نمونه کمال دانشیار را نخواهیم داشت تکرار نشدنی است تمام قدرت خوزستان در همان زمان بود که امیدوار رضایی و دانشیار را خوزستان داشت
comment
جهانشیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
comment
0
1
comment آقای ساری دانشجوی دکترای برق هستند
(در جواب دوستمون که گفتن دکترای نفت دارن)
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
comment
0
0
comment ساری باید بشه چون همراه دولت هستش,نه حسنوند احمدی نژادی و خادمی اصولگرا..درود بر اصلاحات
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
comment
0
0
comment من به شخصه رای به حسنوند نداده ام توی تمام ادوار اما واسه استان خیلی بهتره که ایشون رییس کمیسیون بشه چون از تمامی نمایندگان فعلی یک سروگردن بالاتره اینو بدون تعصب همشهری گری گفتم!دکتر ساری هم فعلا جای دیگه خدمت کنند و به حسنوند کمک کنند نتیجه بهتری بدست میاد.
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
comment
0
0
comment باید ساری باشد[...]
comment
من هستم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
comment
0
0
comment بنظرم فقط باید نظردکترمقتدایی فرهیخته را اخذ کرد و براساس نظرایشان یک نماینده ازاستان برای تصدی کمیسیون مذکورانتخاب گردد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
comment
0
0
comment وقتی مصلحت استان مطرح میشود شایسته نیست جناحی صحبت کنیم کمیسیون انرژی باید دراختیار خوزستان باشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار