اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس نهم می گوید: وزرای احمدی نژاد تحت هر شرایطی مسئول فساد اقتصادی بابک زنجانی هستند و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.
عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس نهم می گوید: وزرای احمدی نژاد تحت هر شرایطی مسئول فساد اقتصادی بابک زنجانی هستند و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

به گزارش قانون به نقل ازمریم محمدپور،مجلس دهم دومین هفته کاری خود را شروع کرده اما هنوز هیچ نماینده‌ای برای پپگیری پرونده‌های فساد اقتصادی به ویژه پرونده متهم نفتی،‌ بابک زنجانی پیش قدم نشده است. این در حالی است که در مجلس گذشته دو نماینده، یکی حسین دهدشتی و دیگر امیر عباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس بودند و دست‌کم هر از چند گاهی گزارشی از روند پرونده به افکار عمومی ارائه می کردند. 

برای اطلاع از آخرین اطلاعاتی که از این پرونده به دست اعضای کمیته در مجلس نهم رسیده، با امیرعباس سلطانی گفت و گو کردیم. او نماینده مردم بروجن و عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم بود که از حضور در مجلس دهم بازماند.

مجلس نهم تمام شد، اما هنوز پرونده متهم نفتی، آقای بابک زنجانی باز است،‌ تکلیف پیگیری‌های پارلمانی این پرونده از این پس چه می‌شود؟

در دوره نهم به دلیل همکاری نکردن آقای زنجانی،‌ مشکلاتی که وجود داشت و بازی‌هایی که آقای بابک زنجانی درآورد، به نتیجه نرسیدیم. الان هم ادعا دارد که اگر بخواهند به اموالش در خارج از کشور دسترسی پیدا کنند باید خودش آزاد شود که بهانه‌ای برای فرار از مسئولیتش است.

من فکر می‌کنم قوه مقننه در دوره دهم رسالت بزرگ‌تری دارد. یکی از ضعف‌های مجلس نهم در موضوع نظارتی بود. به ویژه اینکه در اینگونه پرونده‌ها ورود جدی نداشت. دلایلش ناگفته بماند بهتر است اما اگر مجلس ورود جدی به پرونده‌های فساد اقتصادی نداشته باشد، این پرونده‌ها مثل سرطانی روبه‌رشد عمل می‌کند که اگر غده برداشته نشده و برخورد اصولی انجام نشود، به طور قطع همه جا را فرا می‌گیرد. مجلس دهم باید امثال پرونده‌های بابک زنجانی، دکل‌های نفتی و... را به صورت جدی پیگیری کند. قطعا در این پرونده‌ها هم نقش خبرنگارها و هم نقش نماینده‌ها درکنار هم مفید واقع می‌شود، چراکه این دو نهاد می‌توانند از فساد جلوگیری کنند.

کسی از نمایندگان مجلس دهم با شما یا آقای دهدشتی برای پیگیری پرونده بابک زنجانی صحبت کرده است؟ هنوز کسی با ما صحبتی نداشته است. معمولا افراد بسیار کمی علاقه دارند که به این نوع پرونده‌ها ورود کنند. اکثرا دنبال دردسر نمی‌گردند. کما اینکه در دوره نهم هم همین روال طی شد. مثلا برخی نمایندگان ورود کردند اما پرونده متوقف شد. یعنی ظاهرا علاقمند بودند اما در جریان کار به هر دلیلی انصراف دادند. شاید هم خسته شدند، چرا که پرونده‌های فساد وقت و تمرکز زیادی می‌گیرد.

در مجلس نهم، وزیر نفت دولت احمدی نژاد نیز حضور داشت. شما به عنوان پیگیری کننده این پرونده مذاکره‌ای با آقای مسعود میرکاظمی داشتید یا ایشان به شما توضیحاتی درباره این پرونده ارائه کردند؟

ما مذاکره ای نداشتیم. آنها هم حاضر به پاسخگویی به ما نبودند. اگر هم می‌خواستند جوابی پس بدهند، باید به قوه قضائیه پس می‌دادند. من اعتقاد دارم وزرای احمدی نژاد تحت هر شرایطی مسئول این فساد اقتصادی هستند. چه عمدا و چه سهوا این کار را کرده باشند، باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. دست کم این است که از ملت عذرخواهی کنند.

برآورد شما از عمدی یا سهوی بودن عملکرد آنها چگونه است؟

من خوشبینانه می‌گویم سهوا و به بهانه دور زدن تحریم‌ها این کارها انجام شده است. ولی به هرحال بهانه خوبی نیست که به خاطر دور زدن تحریم‌ها، 12 قرارداد نفتی با یک شخص ببندیم، بدون اینکه شرایط و تضمین‌های لازم را درنظر بگیریم. روی این کار چه اسمی می‌توانیم بگذاریم؟ بالاخره این پنج وزیر و رئیس کل بانک مرکزی اوراق را امضا کرده اند و مسئولیت به عهده گرفته اند و باید امروز جوابگو باشند. کسی که در بانک هم ضمانت می‌کند، اگر طرف اقساط وامش را پرداخت نکرد، باید جبران کند. اینکه ما صرفا بگوییم که ما اینها را خواسته ایم و با آنها صحبت کرده ایم، پاسخ مناسبی برای مردم و افکار عمومی نخواهد بود.

اگر برای پیگیری این پرونده، واقعا اراده ای وجود دارد، همه باید پاسخگو باشند. اعم از مسئولان دولتی وقت و مسئولان غیردولتی و مسئولان نظارتی که وظیفه داشتند بر روند کارها نظارت کنند.
در جریان هستید که برای ارائه توضیحات پای این وزرا به قوه قضائیه باز شده یا خیر؟

من شنیده ام که از این افراد هم تحقیقاتی صورت گرفته، اما نمی‌دانم آنها را برای این کار به قوه قضائیه دعوت کرده اند یا دادگاه رفته اند یا اصلا تلفنی حرف زده اند. به ما نگفته اند که روند چگونه بوده است و ما هم که علم غیب نداریم.

شما امیدوار هستید حالا که شما و آقای دهدشتی از مجلس رفته اید، مجلس دهم ورود موثری به این پرونده داشته باشد؟

یکی از آرزوهای ما این است که پرونده متهم نفتی به نتیجه برسد. اگر پرونده وي به نتیجه واقعی و درست برسد بی‌تردید ریشه بسیاری از فسادهای مالی در کشور خشکانده می‌شود. همچنين درس عبرتی برای بقیه می‌شود که قانونی و در راستای منافع ملی حرکت کنند. برای همین من خیلی اصرار دارم که یک پرونده را تا فرجام پیگیری کنیم. اگر آقایان مجلس دهم داوطلب باشند و بخواهند من و آقای دهدشتی در خدمتشان هستیم اما به نظر نمی‌رسد رغبتی در آنها وجود داشته باشد.

شما و آقای دهدشتی دیگر از نظر قانونی نمی‌توانید این پرونده را پیگیری کنید؟

خیر ما دیگر از نظر حقوقی نمی‌توانیم پرونده را پیگیری کنیم و از نظر شخصیت حقیقی هم دیگر کسی به حرفمان گوش نمی‌کند.

مجلس نهم پرونده‌های دیگری را هم به قوه قضائیه فرستاد؛ به عنوان مثال شکایت‌هایی از رئیس دولت قبلی وجود داشت یا پرونده تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی. این پرونده‌ها هم هنوز به نتیجه ای نرسیدند. در جریان هستید روند بررسی آنها در چه مرحله ای است؟

پرونده‌های زیادی بود که به جایی نرسید. یکی از آنها پرونده دکل‌های نفتی بود که دو سال است به قوه قضائیه فرستاده شده و هنوز هیچ تصمیمی درباره شان گرفته نشده است. من خودم در جریان این پرونده بودم. مدیرعامل تاسیسات دریایی سابق و سازمان بازرسی آمدند و پرونده را آماده کردند و به قوه قضائیه دادند اما دوسال است از این ماجرا می‌گذرد و هنوز قوه قضائیه چیزی به ما نگفته است.

در جریان پرونده آقای احمدی نژاد هستید؟ ایشان چهار بار به دادگاه احضار شدند و نرفتند و پس از آن هم خبری نشد.

مسلم است که نمی‌روند. آقای احمدی نژاد باید در پي احضار، به دستگاه قضايي مراجعه مي کرد. ایشان دیگر مصونیت قانونی هم نداشتند و معلوم نیست چرا نرفته اند. ایشان حتما خیلی قوی هستند که مي توانند در برابر دستگاه قضايي کشور تمرد کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار