شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
سید فخرالدین هاشمیان

  آیا زمان سرنگونی آل سعود فرا رسیده است؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید نگاهی به تاریخ حکومتهای مشابه آل سعود در منطقه خاورمیانه داشته باشیم.نظام های سیاسی پهلوی دوم در ایران، صدام درعراق ،مبارک در مصر، بن علی در تونس،قزافی در لیبی و ... یکی از نزدیکترین نوع حکومتهای استبدادی به سعودی ها ،رژیم بعث عراق به رهبری صدام حسین بوده است.این تشابه به این خاطر است که صدام نیز همانند سران آل سعود به دنبال گسترش نفوذ سیاسی و نظامی خود در منطقه با استفاده از ابزار جنگ و تهاجم به کشورهای همسایه از جمله : ایران بود. با توجه به هزینه داشتن این نوع از حکومت که هدف در آن حفظ قدرت شخصی به هر قیمتی است در ابتدا می بایستی مخالفان داخلی را سرکوب کرد که نمونه بارز آن سرکوب شیعیان عراق و عربستان و هرنوع مخالفی طی سالهای حکومت صدام و آل سعود می باشد.

از بین بردن هر نوع آزادی مدنی ، اجتماعی بیان دیدگاههای مخالف ،انتخابات آزاد و مشارکت کلیه گروه های سیاسی همچنین نداشتن حق رای زنان در عربستان، اعدام های دسته جمعی و ... منجر به تشکیل حکومتی استبدادی با تکیه بر نیرهای نظامی و امنیتی بود.

آمریکا و غرب که خود صدام را به پیشرفته ترین سلاحها برای حمله به ایران مجهز کرده بودند و چراغ سبز حمله به کویت را برای رژیم بعث روشن نموده بودن به بهانه تهاجم عراق به کویت به عراق حمله نموده و پس از گذشت چندین سال این بار به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی و کار تبلیغاتی وسیع رسانه ای از مدتها قبل توسط دولت جمهوریخواه جرج بوش پسر و بدون اخذ مجوز سازمان ملل و شورای امنیت اقدام به سرنگونی صدام نمودند.

در حال حاضر شباهت زیادی بین سقوط رژیم بعث صدام و حرکت آل سعود در مسیری که صدام در آن قدم گذاشته بود دیده می شود.تشکیل ،سازماندهی و حمایت علنی و آشکار آل سعود از خطرناک ترین گروه های تروریستی در سطح جهان به لحاظ مالی و لجستیکی از جمله:طالبان،القاعده،داعش،النصره و ... تهاجم نظامی عربستان به بحرین ،یمن و سازماندهی داعش برای حمله به عراق ،سوریه و برخی دیگر از کشورهای منطقه ، سرکوب سرسختانه مخالفین داخلی به خصوص شیعیان ، اختلافات داخلی شدید بین خاندان آل سعود برای حفظ و تصاحب قدرت.

افشای اسناد محرمانه 28 صفحه ای در آمریکا مبنی بر نقش داشتن خاندان آل سعود در حملات تروریستی 11 سپتامبر و درخواست رسیدگی خانواده های قربانیان این حادثه فصل جدیدی را برای حکومت آینده آمریکا با عربستان باز خواهد کرد.از طرفی نیز انفجارات و حملات تروریستی اخیر در اروپا باعث ایجاد موج جدیدی از مخالفت سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی اروپا با آل سعود مبنی بر تشکیل و حمایت از داعش دارد.در اقدامی تازه نیز دبیر کل سازمان ملل رژیم آل سعود را به کشتن کودکان در یمن متهم و معرفی نموده است.

ایجاد یک رقابت و در واقع جنگ نفتی با ایران و روسیه بر سر قیمت نفت توسط عربستان در دراز مدت به زیان آنها تمام شده و به لحاظ مالی با کسری بودجه مواجه شده اند و از طرفی نیز شرکتهای بزرگ نفتی دنیا نسبت به قیمت نفت و مبارزه عربستان در این خصوص مخالف هستند و این روند را به صورت بلند مدت تحمل نخواهند کرد.

با توجه به مطالب فوق که به صورت خلاصه ذکر شده در آینده ای نه چندان دور شاهد سقوط آل سعود توسط جریان های مختلف داخلی،منطقه ای و بین المللی خواهیم بود.جنگ داخلی قدرت برای ولیعهد آینده ، مشکلات حمله به یمن ، حمایت از داعش و... آغاز سناریوی قدیمی برای حذف و یا جابجای قدرت در انتظار عربستان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار