شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
شوشان: در خبرها آمده بود که نمایندگان دور جدید مجلس شورای اسلامی از شهرهای مختلف خوزستان  با جناب اسحق جهانگیری معاون اول رئیس محترم جمهوری دیداری داشته اند و از ایشان خواسته اند دکتر مقتدایی به کار خود در سمت استاندار خوزستان ادامه دهد.

 ولی ایشان در پاسخ گفته اند سابقه ندارد که دولت استانداری را از سمتش برکنار کند و مجددا او را به آن سمت بگمارد   البته آقای جهانگیری درست گفته اند ما نیز به خاطر نداریم ، به خاطر نداریم که در کشورمان دولتمردی اشتباه کرده باشد و در مقابل ملت (که در سخنرانیهای خود ولی نعمت دولتش میخوانند)به اشتباه خود اعتراف کند و آن را جبران نماید درواقع اگر اینطور بود شاید هنوز هخامنشیان در ایران حکومت میکردند!  

موضوع برکناری غیرمترقبه دکتر عبدالحسن مقتدایی را در یک ماه گذشته هر صاحب نظر و قلم و بیانی از زاویه دید خود مورد بحث و بررسی قرار داده است اغلب نیز به یک نتیجه مشترک رسیده اند "لزوم ادامه کار ایشان در مسنداستاندار خوزستان" یکی میگوید چون آدم باعرضه و شجاعی است دیگری میگوید چون نسبت به خوزستان غیرت دارد و از حقوق مردم استان دفاع میکندسومی میگوید چون فراجناحی و فرا قومیتی عمل میکندچهارمی میگوید چون با تجربه و کاردان است و قس علیهذا .

 اما این واقعه تلخ هر طور تحلیل شود و هر سرانجامی داشته باشد دریچه های تازه ای را در مباحث سیاسی نیز گشوده است که توجه به آنها منافع کل ملت ایران را در پی خواهد داشت  یکی از مطالب خیلی جالب و قابل بررسی و به اصطلاح کیس مطالعاتی این است که اگر دولت دست به اقدامی زد وبعد مشخص گردید که به ضرر منافع همه یا بخشی از مردم این سرزمین است آیا باید در پیشگاه مردم به اشتباه خود اعتراف کندو در صدد جبران آن برآید یا به تصور اینکه اعتراف به خطا سبب تضعیف جایگاه دولت میگردد !،همچنان بر مسیر خطا برود؟ 

تجربه کشورهای پیشرفته که با نظام مردمسالاری اداره می‌گردند حاکی از آن است که اعتراف به اشتباه نه تنها از شان و منزلت دولت نمیکاهد و صدمه ای به اقتدار آن نمی زند بلکه برعکس محبوبیت و در نتیجه اقتدار حقیقی دولت و دولتمردان را سبب میگردد و این روحیه که اعتراف به اشتباه از اقتدار دولت می‌کاهد.

 میراث دوران حاکمیت استبداد است که فرد مستبد همواره سعی دارد خود را مصون از خطا و اشتباه بنمایاند خوشبختانه ما در عصر انفجار اطلاعات بسر میبریم و مردم در دور افتاده ترین روستاها از طریق وسایل پیشرفته اطلاع رسانی در جریان آخرین اخبار از گوشه و کنار جهان قرار میگیرند ما بارها از رادیو شنیده ایم یا در صفحه تلویزیون دیده ایم که فلان وزیر یا نخست وزیر کشور ژاپن ،هند ، فرانسه ، آلمان ، انگلستان و غیره به خاطر ریزش یک پل یا فلان محاسبه اشتباه که منجر به بروز خسارتی به ملت شده ابتدا در پیشگاه مردم به قصوردر انجام وظیفه اش  اعتراف کرده و سپس استعفای خود را به مافوق خود تسلیم نموده است.

 هر چند در آفریقا و بخشی از آسیا هنوز کشورهایی هستند که با نظامهای قرون وسطایی اداره میشوند ولی جمهوری اسلامی ما از جهت جمهوریت که نماد مردمسالاری است و از نظر تعالیم دینی که حق الناس را بسیار مورد تاکید قرار داده است حسابی کاملا جدا دارد و باید نشان دهد که از این حیث نیز تکانی به خود داده است و از آن حال و هوای جهان سومی درآمده است و دولتمردانش بجای بندگی نفس خویش خدمتگذار واقعی مردم هستند. 

اگر وزرای دولت تدبیر و امید (و کمی تا قسمتی اصلاح طلب)آقای روحانی حقوقدان و اخلاقگرا منطق شان همچنان مصداق این باشد که مرغ یک پا دارد چه انتظاری ازدیگران داریم؟ پس جناب جهانگیری عزیز مقتدایی را برگردانید واز این که هستید عزیزتر شوید.  
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار