شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

بیش از 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان خوزستان در سال زراعی جاری زیر کشت شلتوک به روش خشکه کاری رفت.

در کشت برنج به روش خشکه کاری به جای آبیاری و سپس شخم اولیه زمین، تنها شخم اولیه انجام می شود بدون اینکه آبیاری صورت گیرد و بعد از کشت بذر آبیاری انجام می شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : سطح کشت به روش خشکه کاری برنج در سال زراعی گذشته 4 هزار و 500 هکتار بود و امسال این میزان با افزایش 100درصدی به 10 هزار هکتار رسیده است .

آقای قاسمی نژاد کاهش هزینه های کاشت تا 40 درصد به دلیل حذف عملیات، کاهش مصرف بذر حدود 50 درصد، کاهش مصرف آب حدود 30 درصد، کشت سبز یکنواخت به دلیل عمق مناسب کشت توسط خطی کاری ها و کاهش مدت زمان مورد نیاز برای اجرای عملیات کاشت را از جمله مزایای طرح خشکه کاری برنج عنوان کرد .

روش خشکه کاری برنج در خوزستان ابتدا سال 79 به صورت آزمایشی و پس از آن از سال 84 در سطح کلان به اجرا در آمد.

وی با بیان اینکه همه ساله حدود 50 تا60 هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت محصول برنج می رود تصریح کرد: از این مقدار 80 درصد به صورت مستقیم در مناطق مرکزی، غرب و جنوب استان و 20 درصد به صورت نشایی در مناطق شمال شرق استان کشت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: بیشترین سطح زیر کشت به شهرستان های شوشتر و اهواز هرکدام با 12 هزار هکتار و شوش با 9 هزار هکتار اختصاص دارد.

چمپا، عنبر بو، عنبر نجفی ، دانیال، شفق، کادوس، پویا و آمل سه، از ارقام برنج کشت شده در خوزستان است.

آقای قاسمی نژاد افزود : پیش بینی می شود در سال جاری 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت برنج برود که با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر و ممنوعیت کشت به دلیل عدم وجود آب در حوزه کرخه و محدودیت آب در حوزه دز، حدود 10 هزار هکتار از سطح پیش بینی شده کم شود که در این صورت در مقایسه با پارسال که 58 هزار و 25 هکتار بود حدود 18 درصد کاهش خواهیم داشت.

خوزستان با بیش از 50 هزار هکتار سطح زیر کشت ، پس از استان های گیلان و مازندران سومین استان تولید کننده برنج در کشور است .


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار