اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
در پایان اگر بخواهیم به این بپردازیم حاصل این جنجال رسانه ای چیست و چه دستاوردی برای اعتبار دانشگاه و دانشجو خواهد داشت؟ قطعا علاوه بر هیچ ، چیزی جز بی اعتبار کردن دانشگاه در سطح افکار ملی نخواهد داشت آن هم در رشته های پزشکی که بیش از هر چیز دیگری به اعتماد و اعتبار دانشجویان دانشگاه مرتبط است
یاسین افرا 

بعد از رتبه بندی دانشگاه ،این بار قرعه به نام پژوهشی افتاده است.
"تخلف در معاونت پژوهشی در دوره معاونت سابق، جنجال رسانه ای در سطح دانشگاه، استان، کشور، همکاری با نشریه رژیم صهیونیستی، بلک لیست جمهوری اسلامی ایران و... " مواردیست که یکی پس از دیگری عیان می شود و معلوم هم نیست تا به نا کجا آباد پیش خواهد رفت. ولی پیرامون این قضیه ذکر پاره ای از نکات خالی از لطف نیست.

در وهله اول نبود مدارک کافی و جزئیات تخلف و زوایای پنهان تا امروز قضاوت را از بنده سلب کرده است اما چیزی که این روزها بیش از هرمورد دیگری به چشم می خورد نوع برخوردی است که با این به ظاهر تخلف پژوهی صورت گرفته است.

رسانه هایی خاص موجی از اخبار متناقض را مطرح کردند که اگر مطلع نبودیم اولین برداشتی که به ذهن متواتر می شد ، عده ای وطن فروش کشور را به بیگانه و ان هم اسرائیل فروخته اند و شرف ملی را لگد مال کرده اند و انتظار می رود با این خیانت اشکار که احتمالا با همکاری موساد و سازمان سیا هم بوده متهمان را پیش از رسیدگی به تخلف پیش از دفاعیه پیش از روشن شدن و پیش از دادگاه به جوخه اعدام بسپاریم و مدرک این جاسوسی که اطلاعات استرژیک و امنیت ملی را به خطر انداخته است هم به خاطر ارم مثلث مانند یک نشریه هندی است.

 واقعا جای تاسف دارد اتاق فکر هایی که اقدام به برنامه ریزی این موج رسانه ای تخریبی و بی اخلاقی می کنند زحمت این که از منبع نشریه که شاید کمتر از 20ثانیه زمان ببرد دسترسی پیدا نمی کنند و یا نه نمی خواهند دسترسی پیدا کنند دو مثلث بس است برای تخریب وجه دانشگاه و کشور عزیزمان.

اگر نگاه گذرایی به 200 سال گذشته تاریخچه پژوهش آن هم در مقیاس جهانی بیندازیم از انقلاب صنعتی به بعد بر سر پژوهش ها و تخلفاتی که در این حوزه صورت گرفته مناقشات زیادی بوده است که گاهی به تهدید جهانی چون مناقشه امریکا و روسیه بر سر پژوهش موشکی امریکا یا پروژه فضایی چین منجر شده است.

بر همین اساس مجاری قانونی نیز برای رسیدگی به این مناقشات در سطح جهانی و در سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است. در سطح اکادمیک نیز به تناسب برای رسیدگی به تخلفات پژوهشی در دانشگاه ها طبق ایین نامه ابلاغی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی با عنوان کمیته اخلاق پژوهشی هر دانشگاه در نظر گرفته شده است،تا این جا اگر شکایت یا تخلف پژوهشی صورت گرفته باشد.

 این کمیته مسئولیت رسیدگی به تخلف را در سطح دانشگاه بر عهده دارد، طبق همان قانون اگر این شکایت یا مناقشه در دانشگاه به نتیجه نرسد شکایت می تواند به کمیته اخلاق در پژوهش در وزارت ارجاع داده شود و در صورتی که باز این مناقشه به نتیجه نرسد به کمیته اخلاق در پژوهش نهاد ریاست جمهوری ارجاع داده می شود، تا این جا هیچ خبری از رسانه ها در رسیدگی به تخلف پژوهشی نیست خبر از همکاری با رژیم صهیونیستی نیست، قانون راه رسیدگی به شکایت را صراحتا اعلام کرده است، پس جنجال رسانه ای نه تنها به موضوع کمکی نخواهد کرد بلکه با متلاطم کردن شرایط دانشگاه فضا را از قضاوت اخلاقی و عادلانه خارج خواهد کرد.

دوم هویت دانشجویی ما و اعتبار اساتید و هیئت علمی محترم دانشگاه با نام جندی شاپور گره خورده است و در هر گوشه ای از این خاک مقدس نام اولین دانشگاه علوم پزشکی دنیا به نیکی یاد می شود ولی سوال اساسی بنده به عنوان فرزند جندی شاپور از کسانی که خود جز هیئت علمی دانشگاه بوده و اعتبار ان ها با نام این دانشگاه گره خورده این است که به چه قیمتی و به کجا می روید؟

در جنجال رسانه ای شما به جای راه کار قانونی بازنده ماجرا کیست، مسئولان دانشگاه یا اعتبار دانشگاه؟و امروز به عنوان عضو کوچکی از خانواده جندی شاپور با دلی اکنده از غم و تاسف به تمام گروه های دانشگاه عرض می کنم، اعتبار دانشگاه در واقع اعتبار مدرک تحصیلی هزارن دانشجو که با هزاران امید و ارزو دانشجوی این دانشگاه شده اند و به اعتبار این مدرک هزاران ارزو در سر می پرورانند جولانگاه تسویه حساب شخصی و سیاسی نیست ، ولی متاسفانه عده ای چنان غرق در حس انتقام و جنجال سیاسی و رسانه ای هستند که به قیمت ضربه مدیرتی هر پلی هر آبادی را خراب می کند و شعارشان هر چه بادا باد است .

حال این جنجال هم بعد مدتی به فراموشی سپرده می شود ولی ضربه ای که این جنجال های غرض ورزانه به اعتبار دانشگاه در سطح کشوری و به اصطلاحی به اعتبار ما وارد خواهد کرد صدها نه هزاران برابر بزرگ تر از تخلف صورت گرفته ای است که هنوز به اثبات نرسیده و درجه اهمیت ان مشخص نشده که ایا واقعا سیاست شان به قیمت زیر سوال بردن تمام دانشگاه می باشد یا نه؟و چه بسا و حتما خود باب شکایتی باشد در مراجع قانونی و نه رسانه برای پاسخگویی متولیان این جنجال رسانه ای، که اعتبار مدرک تحصیلی و همه بخش های یکی از معتبر ترین دانشگاه های کشور را به خاطر سایتیشن زیر سوال برده و ابروی دانشگاه را در سطح ملی به حراج گذاشته اند ان هم به قیمت هیچ.

نگاهی گذرا به آمار تخلفات پژوهشی دیگر دانشگاه ها حکایت از این دارد چه بپذیریم و چه نپذیریم در هر دانشگاهی تخلف صورت می گیردو این فقط صرف دانشگاه اهواز هم نیست نه فقط ایران سال2012 تخلف پژوهشی در دانشگاه اکسفرد نیز به وقوع پیوست اما در این دانشگاه ها در سطح ملی خبری از جنجاب رسانه ای نیست چون اعتبار دانشگاه برای همه سلایق سیاسی در اولویت قرار دارد اما متاسفانه برخی ثابت کردند دانشگاه جندی شاپور حتی دانشجویان هم اولویت ان ها نیست اگر این ها دلسوزان دانشگاه بودند منتظر رسیدگی قانونی می بودند نه این که حرف های اثبات نشده را در رسانه ها بزنند نه این که اینده کاری هزاران دانشجو را به خطر بیاندازند نه این که به قیمت بی کار شدن هزاران دانشجوی که قرار است به اعتبار این مدرک تحصیلی در گوشه گوشه این خاک مشغول فعالیت شوند هر چه باداباد بگویند.

اگر بخواهیم به این بپردازیم حاصل این جنجال رسانه ای چیست و چه دستاوردی برای اعتبار دانشگاه و دانشجو خواهد داشت؟ قطعا علاوه بر هیچ ، چیزی جز بی اعتبار کردن دانشگاه در سطح افکار ملی نخواهد داشت آن هم در رشته های پزشکی که بیش از هر چیز دیگری به اعتماد و اعتبار دانشجویان دانشگاه مرتبط است .

شاید قضاوت در مورد ابعاد این جنجال سال ها بعد در مراکز درمانی و تقابل مردم با دانش اموختگان دانشگاه ثابت خواهد که با چه نگاه بی اعتمادی جان خود رابه این دانش اموختگان خواهند سپرد . 

در پایان ذکر این نکته را هم واجب می دانم برخی از سینه چاکان متاسفانه کارنامه تحصیلی و پژوهشی آن ها سرشار از ابهاماتی است که جای بررسی دقیقی را دارد و ان شاالله در فرصت مناسب به بررسی اعتبار مدرک تحصیلی و برخی پژوهش ها خواهیم پرداخت

برچسب ها: یاسین افرا ، جنجال
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار