شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۷۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
 خبرگزاری میراث فرهنگی: پس از تعطیلی خانه صنایع دستی اهواز اینبار مرکز سفال و هنرهای دستی اهواز واقع در خانه تاریخی ماپار پس از یک دهه فعالیت تعطیل شد تا این خانه به بخش خصوصی واگذار شود.

دبیر انجمن میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام وضعیت موجود خانه ماپار گفت: با گذشت 3 ماه از این برنده شدن بهره بردار در مزایده واگذاری این خانه اما همچنان خانه ماپار از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به بهره بردار مورد نظر واگذار نشده است و هم صنعتگران مرکز سفال سرگردانند و هم بهره بردار خانه ماپار اندرخم یک کوچه است.
 
مجتبی گهستونی گفت: از واگذاری خانه تاریخی ماپار به صنعتگران رشته سفال بیش از 10 سال می گذرد. با اینکه سفال گران دلشان خوش بود که روزی این بنا با واگذار شدن به بخش خصوصی سامان پیدا می کنند اما هیچگاه فکر نمی کردند اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و صندوق حفظ و احیا بیش از بهره بردار این خانه که بخش خصوصی محسوب می شود بلای جان آنان شود.
 
وی بیان کرد: از نیمه دوم سال 1394 که مشخص شد خانه ماپار قرار است به بخش خصوصی واگذار شود هم صنعتگران برای گرفتن سفارش کار و خرید مواد اولیه دچار سردرگمی شدند و هم مالک بنا که ماهاست پیگیری می کند تا خانه به صورت رسمی به او واگذار شود بلاتکلیف است.
 
دبیر انجمن میراث فرهنگی تاریانا خوزستان یادآور شد: پیشتر معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان درباره موضوع مرکز سفال به رسانه ها گفته بود: پیگیر انتقال خانه سفال به جایی دیگر هستیم و امیدواریم پیگیری‌ها تا یک یا دو ماه آینده نتیجه دهد و مرکز سفال راه بیفتد چون تجهیزات موجود در خانه ماپار در اختیار و تملک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و بعد انتقالشان در مکانی مشخص، در اختیار گروهی از مربیان و صنعتگران قرار خواهد گرفت.
 
2 مهمان ناخوانده

گهستونی با اشاره به وجود دو مهمان ناخوانده گفت: اگرچه در ایام ماه مبارک رمضان بخش عمده ای از تجهزات موجود در خانه ماپار تخلیه شده است اما هنوز این خانه دو مهمان ناخوانده دارد. اول اینکه 10 سال پیش با راه اندازی مرکز سفال برای اینکه کوره های سفال پزی را به داخل حیاط بیاورند چون امکان داخل کردن این تجهیزات از طریق در ورودی که طول و عرض کوچکی دارد امکان پذیر نبود و جرثقیل نیز نمی توانست به آن محل ورود کند ناچار شدند بخشی از دیوار شرقی این بنا را تخریب کرده و کوره ها را به امید ماندگاری دیرینه در این خانه وارد نمایند. موضوعی که کارتن پت و مت را در ذهن تداعی می کرد. حال مسئولان امر مانده اند برای خروج این کوره ها باید بار دیگر دیوار خانه را تخریب کنند؟
 
وی بیان کرد: اما دومین مهمان ناخوانده این خانه تاریخی، انجمن حافظ است که حدود هفت هشت سال پیش با پیگیری یکی از مشاوران استاندار وقت به خانه ماپار ورود پیدا کرد و در زیر زمین این خانه که مساحت قابل توجهی دارد مستقر شد. تاکنون تلاش اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برای خروج این انجمن در دوره های مختلف بی فایده بوده است. حال اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ناچار شده به دادگستری شکایت کند تا از طریق قهوه قضاییه این مهمان را از خانه ای که به آن تعلق ندارد خارج کند. البته از مدیریت انجمن حافظ هم انتظار می رود حرمت صاحبخانه را نگه داشته و پس از یک اقامت هفت هشت ساله رایگان خانه ماپار را ترک کند.
 
یک پیشنهاد، یک احتمال

دبیر انجمن میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به یک پیشنهاد و یک احتمال افزود: با توجه به اینکه خانه صنایع دستی و مرکز تولید سفال و هنرهای دستی هر دو تعطیل شده اند و از طرفی حدود یک سال است که بازارچه صنایع دستی اهواز جنب اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ساخته شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است. لذا پیشنهاد می شود که این بازارچه به خانه صنایع دستی واگذار شود تا هم بازارچه که دارای بیش از 50 غرفه است سامان بگیرد و هم اینکه خانه صنایع دستی و مرکز تولید سفال و هنرهای دستی از نابه سامانی خارج شوند. اما احتمال می دهم که مدیرکل فعلی میراث فرهنگی خوزستان تمایلی نداشته باشد تا بازارچه ای که مدیرکل سابق احداث کرده را به بهره برداری برساند.
 
خوشحال اما نگران

مجتبی گهستونی با اشاره به اینکه خانه های تاریخی اهواز در شرایط مناسبی نیستند و روند تخریب در این خانه ها بسیار زیاد است گفت: حتی خانه ماپار که در تملک اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است بیش از یک دهه است که اندک مرمتی هم در آن صورت نگرفته است. حال ما دوستداران میراث فرهنگی خوشحال هستیم که این خانه از سوی صندوق حفظ و احیا خانه های تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و فردی آن را اجاره گرفته که به تعامل با انجمن های مردم نهاد و گروههای فرهنگی و هنری اعتقاد دارد و مرمت آن خانه را پس از تحویل رسمی انجام می دهد. در گفت وگوهایی که با بهره بردار این خانه تاریخی داشتیم وی به نگاه سراسر فرهنگی خود و ارتباطش با فعالان گردشگری و میراث تاکید کرد و تاکید نمود به واگذاری رسمی این بنا به ایشان، مرمت خانه را آغاز خواهد کرد. اما نگرانی دیگر ما دوستداران میراث فرهنگی بی خانه مان شدن سفال گران حرفه ای و مبتدی است که در صورت بی توجه ای معاونت صنایع دستی برای همیشه خانه ای نخواهند داشت.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
comment
0
0
comment سلام
به نظر بنده اگر معاونت صنایع دستی اداره کل میراث استان را تعطیل کنند بهتر است ، در این اداره سوء مدیریت موج می زند و فریادرسی هم نیست .
comment
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
comment
0
0
comment آقای گهستونی عزیز...میراث مگه مدیرکل داره?میراث بعدازحیدری نابود شد.نشان فقط دنبال ساختن فیلم وتئاتره ایشون میراث رو با ارشاد اشتباه گرفتن
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
comment
0
0
comment اتفاقابنظربنده معاونت صنایع دستی استان بسیارعالی دارندفعالیت میکنندلطفادوستان رو غرض وحسودی اظهارنظرنکنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار