شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
باور کنید یا نه، این عدد واقعی است؛ آنقدر واقعی که انتظار عذرخواهی مسئولان بابت شکست برنامه‌هایشان را داشته و چشم انتظار رقم خوردن تغییرات فراوان بر مبنایش باشیم!
 باور کنید یا نه، این عدد واقعی است؛ آنقدر واقعی که انتظار عذرخواهی مسئولان بابت شکست برنامه‌هایشان را داشته باشیم و چشم انتظار رقم خوردن تغییرات فراوان بر مبنایش باشیم! 

به گزارش «تابناک»، پس از مخابره اخبار فراوان از ترافیک گره خورده در محورهای مواصلاتی شمال کشور در تعطیلات عید سعید فطر، حالا نوبت ارائه آمار و ارقامی عجیب در این خصوص شده است؛ از جمله خبر توقیف ۱۳ هزار خودرو در سه روز اخیر در جاده‌های کشور و انتقال این خودرو‌ها به پارکینگ. 

آن گونه که سردار مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه بازدید هوایی از محور چالوس و آزادراه کرج ـ قزوین گفت، همکاران وی در سه روز گذشته با ۱۳ هزار راننده پرخطر برخورد کرده و خودروی این متخلفان را برابر قانون توقیف و به پارکینگ منتقل کرده‌اند؛ عددی بسیار بزرگ که با توجه به ترافیک شدید و گره خورده حاکم بر محورهای پرترافیک منتهی به شمال کشور، حکایت از شدت قانون گریزی هموطنانمان در آمد و شد جاده‌ای دارد. 

این در حالی است که به خوبی می‌دانیم تنها بخشی از رانندگان متخلف توسط پلیس شناسایی می‌شوند و شمار زیادی از متخلفان با بهره بردن از کمبودهای موجود، از اعمال قانون می‌رهند. بماند که شمار متخلفانی که خودروشان متوقف و به پارکینگ روانه می‌شود، کمتر از شمار کل متخلفانی است که توسط دوربین‌های کنترلی شناسایی شده و برایشان قبض جریمه صادر می‌شود. 

به این ملاحظات، گریزان بودن برخی هموطنانمان از سفرهای جاده‌ای در این تعطیلات به دلیل پیش بینی ترافیک‌های بسیار شدید و تنوع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی را هم باید افزود که تنها در صورت ارتکاب تخلفات خطرناک منجر به توقیف و هدایت خودرو به پارکینگ می‌شود. به این معنا که تنها خودرو بخشی از رانندگان متخلف به پارکینگ منتقل می‌شود و امثال رانندگانی که کمربند ایمنی خود را نبندند، با توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ مواجه نخواهند شد. 

همه این‌ها در حالی است که طی سالیان اخیر، بار‌ها و بار‌ها شاهد به روز شدن جرایم راهنمایی و رانندگی در مقاطع مختلف بوده‌ایم، به گونه ای که می‌بینیم نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی در یک دهه اخیر رشد چند صد درصدی را تجربه کرده و به عنوان مثال، در آخرین نوبت تغییر نرخ جرایم (که چند ماهی ست رسمیت یافته) تقریبا تمامی جرایم افزایش دوبرابری را تجریه کرده‌اند. 

تصمیمی که همواره توجیه مسئولان برای رقم زدنش، نقش بازدارنده آن در ارتکاب تخلفات و کاهش شمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشورمان عنوان شده؛ اما نیم نگاهی به آمار فوق، آن را خدشه دار نشان می‌دهد؛ آنقدر که نمی‌توان پذیرفت توقیف ۱۸۰ خودرو به دلیل ارتکاب تخلفات خطر آفرین در ساعت در جاده‌های کشور، حکایت از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشد. 

اشکالی که ثابت می‌کند تکیه صرف به افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی و‌‌ رها کردن مشکلات فراوانی که گریبان ترافیک جاده‌ای در کشورمان را گرفته و برای سالیان متمادی، کشورمان را در صدر جدول بیشترین تصادفات، مجروحان و جان باختگان حوادث جاده‌ای در جهان قرار داده، منجر به نتیجه مطلوب در این خصوص نخواهد شد و باید تدبیری دیگر برای رهایی از این آمار شوم بیابیم. 

تدبیری از جنس بازبینی در تصمیمات این حوزه و عبور از سیاست پول گرفتن از مردم برای بهبود فرهنگی رانندگی در کشور!

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار