شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
طرح اشتراک نشریات کشور با تسهیلات ویژه حالا سه ساله شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارش‌هایی از پرداختی به نشریات، مصمم است این طرح را در سال 95 هم با رفع برخی نواقص، و با هدف افزایش تعداد مشترکان و توزیع بهتر، ضمن ارتقای سرانه مطالعه، مطبوعات را در سبد خانوار قرار دهد.
 طرح اشتراک نشریات کشور با تسهیلات ویژه حالا سه ساله شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارش‌هایی از پرداختی به نشریات، مصمم است این طرح را در سال 95 هم با رفع برخی نواقص، و با هدف افزایش تعداد مشترکان و توزیع بهتر، ضمن ارتقای سرانه مطالعه، مطبوعات را در سبد خانوار قرار دهد.

 طرح اشتراک نشریات تقریباً ماهیانه حدود 2 میلیارد تومان برای وزارت ارشاد هزینه دارد و به نوعی یارانه غیر مستقیم مطبوعات محسوب می‌شود.

امیر اکبری، مدیرعامل و سردبیر ارشد گروه نشریات «اصفهان امروز» در گفتگو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: پیش ‌از این بخش زیادی از یارانه (ناچیز) مطبوعات به‌صورت مستقیم به نشریات پرداخت می‌شد. هدف از پرداخت این یارانه، کمک به کاهش فاصله درآمد کم و هزینه‌های هنگفت نشریات، ناشی از کاهش استقبال مخاطبان، افزایش روزافزون مؤلفه‌های هزینه تمام‌شده و کاهش درآمد فروش تک‌نسخه و درآمد آگهی‌ها (ناشی از پایین آمدن تیراژ) بود؛ اما در این شیوه به‌شرط اجرای صحیح و مداوم، می‌توان با یک تیر چند هدف را نشانه رفت.

او ادامه داد: افزایش فروش قطعی تعدادی از نسخ نشریات، کاهش نسخ برگشتی و امکان رصد هوشمندانه بازار، افزایش راندمان مصرف کاغذ ناشی از کاهش برگشتی‌های نشریات در کنار افزایش مخاطبان و اثرگذاری مطبوعات، افزایش جاذبه نشریات برای آگهی‌دهندگان به دلیل افزایش تیراژ و امکان برنامه‌ریزی بر اساس هرم مخاطبان و درنتیجه افزایش درآمدهای جنبی بنگاه‌های رسانه‌ای از جمله مزایای اجرای این طرح است.

اکبری در همین زمینه تاکید کرد: بی‌شک در صورت گسترش این طرح، رسانه‌های مکتوب بار دیگر در سپهر رسانه‌های کشور تأثیرگذارتر ظاهر خواهند شد و فعالان اقتصادی بار دیگر این بخش را به‌عنوان یکی از ابزارهای توسعه بازارهای جدید خود، به فعالیت‌های تبلیغات رسانه‌ای دعوت خواهند کرد. معتقدم برای بهتر شدن طرح باید از تبلیغات رسانه ملی نیز استفاده کرد؛ پیش‌از این و قبل از اجرای طرح، معمولاً نشریات تخصصی یا تازه تأسیس به دلیل ساختار کوچک و محدودیت‌های مالی، امکان تأسیس و سرمایه‌گذاری برای جذب اشتراک و ارسال نشریات برای مخاطبان هدف را نداشتند. همچنین این طرح به رونق نشریات محلی که عمدتاً دیده نمی‌شوند، کمک کرده است.

فیروز نعیم محبوبی، مدیر مسئول روزنامه «نوآوران» نیز با اشاره به برخی کاستی‌ها و موانع، طرح اشتراک وزارت ارشاد را به دلایل بسیاری، یگانه راه فعالیت حداقلی مطبوعات در شرایط وخیم فعلی با وجود شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای دانست.

همچنین محسن غفوری، قائم مقام مدیر عامل روزنامه «هفت صبح» نیز درباره این طرح گفت: ایده طرح اشتراک در نوع خود جالب و پیشرو است، اما در عمل بیشتر به نفع نشریات نوپا و بدون فروش دکه است. اگر نقاط ضعف برطرف شود و یارانه از شکل مستقیم به شکل یارانه هدفمند تبدیل شود، مطبوعات واقعی و خوانندگان واقعی‌شان بیشترین منفعت را خواهند برد.

غفوری همچنین از پرداخت هزینه ارسال به نفع مشترک، پرداخت 50 درصد از هزینه نشریه به نفع مشترک، کمک به نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در بین مردم، سوق دادن یارانه مستقیم نشریات به سمت مخاطبان، باز شدن دست ناشر برای گرفتن مشترک از اقصی نقاط کشور بدون داشتن دغدغه ارسال و امکان بازاریابی نشریات برای فروش بیشتر را از نقاط قوت این طرح برشمرد و گفت: عدم پرداخت به موقع و عدم اجرای طرح رتبه‌بندی در این طرح و عدم رتبه‌بندی اپراتورها، از جمله نقاط ضعف طرح محسوب می‌شوند.

علی پاکباز خسروشاهی، مدیر مسوول نشریات «نخست» و «نخست ورزشی» نیز درباره این طرح گفت: طرح اشتراک باعث افزایش تیراژ و مشترکین جدید برای ما شده است و امیدوارم تداوم داشته باشد؛ چرا که موجب استفاده بهینه از یارانه برای مقصد، یعنی مشترکان و افزایش خوانندگان روزنامه و مجلات می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار