اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵

هفدهم مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در شهرمزار شریف افغانستان توسط عوامل افراطی و منحرف طالبان در سال 1377 می باشد که به همین مناسبت روزخبرنگار نامیده شده است. در عصر حاضر که مردم از تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته برخوردار هستند کسب اطلاعات موثق و مطمئن در مورد وضعیت سیاسی، اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و ... یک ضرورت انکار ناپذیر است که خبرنگاران با کنجکاوی و دقت نظر به واقعیات دسترسی پیدا کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن به انعکاس موضوع می پردازند. خبرنگارانی موفق و مورد اعتماد که خیلی سریع به واقعیات یک رویداد دسترسی پیدا کرده و در انعکاس رخدادها بی طرفانه عمل کند زیرا ذات خبرنگاری مبتنی بر بی طرفی است و خبرنگاری موفق و مورد اعتماد خواهد بود که همواره در کسب اعتماد بین خود و منافع خبری و مردم در تلاش باشد با توجه که ما مسلمانیم تقوای الهی ایجاب می کند که خبرنگار مسلمان بر اساس مسئولیت های دینی و اخلاقی انگیزه ها و غرض های شخصی رادر انعکاس اخبار دخالت ندهند. خبرنگارانی در عرصه اطلاع رسانی و مطبوعاتی توفیق خوبی پیدا می کنند که علاوه بر استعداد و انگیزه شخصی از آموزش روز نیز حداکثر استفاده را ببرند. نتیجه کار خبرنگاران بیشتر در مطبوعات تجلی پیدا می کند و بحمداله تعداد نشریات ما به اندازه ای فراوان است که به احتمال قوی از این بابت حرف اول را ایران می زند. فراوانی روزنامه ها و هفته نامه ها در ایران زیاد است و تنوع آنان نیز فراوان. برخی از نشریات بدون اینکه خود تولید کننده اخبار، تحلیل و یا مطالب روز باشندصرفا با استفاده از اینترنت صفحاتی را آماده کرده و در معرض افکار عمومی می گذارند اما یک رسانه متعهد به کشف و تولید خبر می پردازد و متاسفانه ما قانون مدونی برای ارزیابی از کار مطبوعات را نداریم و یا نخواسته ایم به این مهم بپردازیم.

در هر حال باید بپذیریم که خبرنگاری از مشاغل سخت است و همه کسانی که در حوزه خبرنگاری کار می کنند اعم از عوامل مدیریتی، عوامل فنی، پشتیبانی که درگیر کار خبری هستند در این سختی کار سهم دارند.

به راستی اگر خبرنگاران تیزبین و هوشیار نبودند که کار مسئولین دولتی و مجلس را با حساسیت پیگیری نمایند اشکالات فراوانی در کار آنان باقی می ماند و خبرنگاران انعکاس خبر آنهم در کوتاه ترین زمان ممکن موجبات رفع نارسائی و اشکالات را فراهم می نمودند و امروزه بسیاری از دولتمردان که به حساسیت و تیزبینی اصحاب خبر پی برده اند در گفتار و کردار خود مراقبت بیشتری می نمایند و این نشان می دهد که وجود قشر عزیز خبرنگار چقدر در اصلاح جامعه موثر است.

در عین حال چون از روز خبرنگار سخن می گوییم لازم است که به تک تک افراد مطبوعاتی این روز را تبریک گفته و از فرصت طلائی ماه مبارک رمضان استفاده نموده و توصیه ای داشته باشیم.خبرنگاران عزیز و محترمند و بدیهی است که نباید حیثیت خود را با هیچ چیز عوض کنند. آنان باید شرافت قلم را همیشه حفظ کنند.

در فضای اخلاقی جمهوری اسلامی که ما متعهدیم به این که پاسدار نظام اسلامی باشیم و از عمق آن نظام خبرنگار متعهد مسلمان را بیرون بیاوریم حتما باید از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری خودمان را مجهز نمائیم.

از بعد اخلاقی هم هرگز نباید به بهانه اینکه از سازمان و یا اداره ای آگهی نداشته ایم آنها را به بهانه های دیگر زیر سوال ببریم.خبرنگاران عزیز که مسلمان هستند باید بدانند که از منظر اسلام هتک آبروی یک مسلمان گناه عظیمی را در پی دارد حتی کشیدن کاریکاتوری برای افراد مسلمان هم گناه محسوب می شود.

خبرنگاری که می خواهد با افتخار زندگی کرده و مثل شهید محمود صارمی در جهان ماندگار شود می باید شجاعانه به نقد منصفانه بپردازد و تنها خدا را ناظر خود بداند و برای رسیدن به کمال انسانی گزارشات خود را در محضر خداوند متعال مورد ارزیابی قرار داده و با احساس حجت شرعی موضوعات را پیگیری نماید.

خبرنگاران همچنین باید بدانند که ما در وضعیت جنگ نرم هستیم و امروزه صدها دستگاه خبرپراکنی از طرف شیطان بزرگ آمریکا و هم پیمانانش بسیج شده اند تا نظام اسلامی ما را با چالش ها و مشکلات ندیده مواجه کنند بنابراین همگان باید دقت نمایند که از اخبار ما آنان سوء استفاده نکنند و مهمتر از آن باید خبرنگاران عزیز ما کاری کنند که توطئه های رسانه ای دشمنان قسم خورده ایران را افشا و خنثی نمایند و تنها در این شرایط است که خبرنگاران از اجر شهید برخوردار خواهند شد و روح شهید صارمی هم از این بابت سرور و برای یاران خود در آن جهان دعا خواهد نمود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار