اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۳۶۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
گزارش شوشان از چرایی مهاجرت نخبگان و معلمان/ حرج چلداوی: ریزگردها مهاجرت را چند برابر کرده است /سیروس خدادادی : آمار بالای درخواست های انتقالی معلمان/ تقی زاده: مکانیسم های ماندگاری معلمان فرااستانی است
آموزش و پرورش خوزستان در کشور جایگاه خوبی ندارد و نسبت به سال های طلایی خود که در رتبه های نخست آموزشی قرار داشت فاصله زیادی گرفته است....


شوشان: آموزش و پرورش خوزستان در کشور جایگاه خوبی ندارد و نسبت به سال های طلایی خود که در رتبه های نخست آموزشی قرار داشت فاصله زیادی گرفته است. 

به گزارش شوشان ، زمانی بهترین اساتید و معلمان به دلیل شرایط فوق العاده در پرداخت حقوق و اعطای تسهیلات، به خوزستان می آمدند که یک نمونه اش تدریس استاد معین در اهواز پیش از انقلاب در دبیرستان شاپور سابق است. آن زمان خوزستان در رده های اول نظام آموزشی ایران بود اما حال چه اتفاقی افتاده که امروزه در رده ی آخر قرار گرفته و مهاجرت نخبگان و معلمان حالتی معکوس به خود گرفته و ماندن در خوزستان را به صلاح نمی دانند؟ 


حرج چلداوی: ریزگردها مهاجرت نخبگان را چند برابر کرده است

به گزارش شوشان ، صاحب نظران عوامل مختلفی را در مهاجرت نخبگان و میل به رفتن معلمان از خوزستان موثر می دانند. حرج چلداوی معاون پژوهشی آموزش و پرورش خوزستان ریزگردها را عامل اصلی تشدید در مهاجرت می داند و می گوید: در آموزش و پرورش استان مهاجرت بی‌رویه نیروی انسانی به‌ویژه بعد از بروز پدید گرد و خاک را شاهد هستیم. کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان بیش از سایر استان‌هاست که لازم است این مشکل به صورت ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش پیگیری شود.


زراسوندی: مهاجرت مغزها از خوزستان تشدید شده است

همچنین زراسوندی رییس بنیاد نخبگان خوزستان ، مهاجرت نخبگان را معلول شرایط نامناسب زندگی در خوزستان می داند و می گوید: شرایط زندگی برای افزایش ماندگاری نخبگان در خوزستان باید بهبود یابد.

وی می گوید: وقتی حقوق یک استاد دانشگاهی در ضعیف‌ترین استان کشور هم اندازه با حقوق دیگر استان‌ها باشد، این نخبه چرا به سمت یک استان محروم از منابع مهاجرت کند؟ وقتی که وضعیت استان به این شکل بوده و این همه آزردگی باشد یک چیز به ذهن مردم می‎رسد و آن هم مهاجرت از استان است. مهاجرت توسط مردم عادی انجام نمی‎شود و در واقع مهاجرت مغزها اتفاق می‎افتد.


شجاع پوریان: تمایلی برای زندگی در خوزستان نیست

همچنین نماینده اسبق خوزستان نیز روند مهاجرت از خوزستان را هشدار دهنده می داند و در گفتگو با شوشان می گوید : امروزه خوزستان از مشکلاتی نظیر بحران های آب، خشکسالی، ریزگردها، بیکاری و... رنج می برد و توسعه نیافتگی آن با جایگاه تاریخی، ارزشی و سرمایه ای که در استان هست نسبت ندارد. بسیاری از فرهنگیان و همچنین ساکنان خوزستام به خاطر عواملی چون ریزگردها و آلودگی آب و هوا تمایلی به زندگی در این استان ندارند و میل به مهاجرت دارند.


سیروس خدادادی : آمار بالای درخواست های انتقالی معلمان از خوزستان

حکایت تلخ این روزهای استان خوزستان را می‌توان از آمار بالای تقاضای معلم‌هایش برای خروج از این استان و نارضایتی و بی‌انگیزگی آنان پس از مخالفت با این درخواست و ماندن اجباری پشت میز تدریس مشاهده کرد.

به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان بیش از دو هزار نفر از معلمان درخواست انتقال به استان های دیگر دارند.

خوزستان جاذبه ای برای ماندگاری معلمان ندارد

سیروس خدادادی در گفتگو با شوشان ضمن اشاره به تمایل روز افزون معلمان برای خروج از استان گفت: متاسفانه درصد ورودی معلمان به استان نسبت به خروجی بسیار کم است و در واقع خوزستان جاذبه ای برای ماندگاری نیروی انسانی آموزش و پرورش ندارد و متاسفانه هر ساله شاهد تقاضاهای بسیاری برای خروج از استان هستیم.

وی دلایل اصلی تقاضای معلمان جهت خروج از استان را مشکلات آب و هوایی، ریزگردها، شرایط سخت معیشتی ، مشکلات درمانی، رفاهی و.... عنوان کرد و گفت: معلمانی که در چنین شرایطی مشغول تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و اگر به این منوال ادامه دهیم خوزستان با مشکل کمبود شدید معلم روبرو خواهد شد.

مدارس دو شیفتی و کاهش کیفیت آموزش

 خدادادی افزود: بسیاری از مدارس خوزستان به علت نداشتن معلم به صورت دو شیفتی و فوق العاده کلاس هایشان برگزار می شود و همین موضوع موجب کاهش کیفیت آموزش در مدارس و تدریس معلمان شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان تنها راه حل مشکلات آموزشی استان را در نظر گرفتن فوق العاده برای معلمان در فیش های حقوقی و تدارک امکانات رفاهی دانست و تصریح کرد: خوزستان با داشتن 63 هزار معلم ، 10 هزار مدرسه و 40 منطقه آموزش و پرورش در خوزستان فاقد یک فضای سبز تفریحی و امکانات رفاهی مناسب برای معلمان است.


رفیعی: ماندن در خوزستان جذابیتی برای معلمان ندارد

رفیعی معاون پرورشی آموزش و پرورش استان خوزستان نمیز در گفتگو با شوشان خروج نخبگان و رفتنم معلمان را از خوزستان معلول محرومیت استان دانست و گفت: معلمان اکثرا به جهت مشکلات فراوانی که دارند تصمیم به انتقال به خارج از استان می گیرند البته باید در نظر داشت خوزستان مناطق محروم بسیاری دارد و به دلیل نداشتن معلم از نیروی غیربومی استفاده کرده و طبیعی است در چنین زمانی معلم غیربومی تصمیم به رفتن بگیرد زیرا ماندن در خوزستان برای او جذابیتی ندارد.

رفیعی مناطقی در شمال خوزستان مانند اندیکا، دهدز و جنوب خوزستان مانند هویزه، بستان، باوی و.... از جمله این مناطق عنوان کرد و افزود: متاسفانه سیستم استخدامی آموزش و پرورش نتوانسته نیروی بومی جذب کند یا نیروی بومی وجود نداشته و همین مساله موجب حجم بالای نیروی غیربومی در استان شده است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش خوزستان عواملی مانند سختی کار در خوزستان با وجود آب و هوای گرم، ریزگردها، هزینه بالای زندگی و تعلق نگرفتن حق بدی آب و هوا و مناطق محروم در فیش حقوقی معلمان را از دیگر دلایل تقاضای بالای انتقال به خارج استان عنوان کرد.

نمی توان با 100 هزار تومان برای معلمان ایجاد جاذبه کرد

وی گفت: حقوق دریافتی فردی با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در آموزش و پرورش خوزستان بسیار کمتر از دستگاه های دیگر است. چنین فردی اگر در جای دیگری کار کند از حقوق و مزایای بهتری برخوردار خواهد بود. با اضافه کردن 100 الی 200 هزار تومان به معلمان نمی شود جاذبه ای جهت نگه داشتن آنها در استان ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که به لحاظ ساختاری تصمیم درستی گرفته نشود خروج معلمان از استان ادامه خواهد داشت و در آینده مشکلات بسیاری در سیستم آموزشی و کمبود معلم خواهیم داشت البته راهکارهایی وجود دارد تا با مهیا کردن شاخص های لازم مانند ارائه خدمات رفاهی به معلمان، رفع مشکلات معیشتی ، درمانی و ... جذابیت های خاصی ایجاد کنیم تا معلم رغبت به ماندن در استان نمایند.

رفیعی همچنین خواستار همکاری و ورود مسئولین و دستگاههای استانی و کشوری مانند مجلس به مشکلات آموزشی استان شد تا با تصویب قوانینی مشکلات معلمان را حل کنند.


تقی زاده: بسیاری از مکانیزم های نگه داشتن معلمان در اختیار آموزش و پرورش نیست

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تعداد زیاد درخواست های خروج معلمان از استان گفت: فقط می توانیم با انتقال 300 نفر موافقت کنیم و اگر بیش از این میزان موافقت صورت گیرد آمار ورودی منفی م یشود و با مشکل آموزشی و کمبود معلم روبرو خواهیم شد. 

تقی زاده به شوشان گفت: البته بسیاری از مکانیسم های نگه داشتن معلمان از قبیل امکانات رفاهی، خدماتی و درمانی در اختیار آموزش و پرورش نیست و ما در حد توان خود تلاش هایمان را جهت نگه داشتن معلمان انجام داده ایم اما همکاران ما طبق شرایط تصمیم به خروج از استان گرفتند و نمی شود به اجبار آن ها را نگه داشت.

مکانیسم های ماندگاری معلمان فرااستانی است

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان حل مشکلات آموزش و پرورش را فرا استانی خواند و افزود: بسیاری از مشکلات از قبیل حقوق و مزایا، حق بدی آب و هوا، مهیا کردن امکانات رفاهی و تفریحی و .... نیاز به دستور از مرکز و در اختیار گذاشتن اعتباراتی به آموزش و پرورش دارد. در همین زمینه نیز جلساتی هم با نمایندگان خوزستان و اهواز برگزار شده تا  از طریق مجلس قوانینی در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش تصویب شود.

تقی زاده از طلب 150 میلیارد تومانی آموزش و پرورش خوزستان از برخی دستگاه ها خبر داد و گفت: با پرداخت شدن این مبلغ بسیاری از مشکلات اموزش و پرورش حل خواهد کرد.


الباجی : چگونه انتظار داریم با این شرایط معلمان و نخبگان مهاجرت نکنند؟

همچنین الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به شوشان گفت: قشر معلم در خوزستان درحالی حقوقی مساوی با دیگر معلمان در سایر نقاط کشور و شهرهایی همچون تهران، اصفهان و کرج دریافت می‌کنند، که ناچار به تحمل شرایط آب و هوایی بسیار بد و ناسالم هستند که در این شرایط دلیل ندارد خود را پایبند به کار و فعالیت در این استان کنند.

 وی گفت: حتا برخی از روستاها فاقد آب آشامیدنی و امکانات اولیه رفاهی هستند و با وجود این همه مشکل چگونه انتظار داریم معلمان و نخبگان خوزستانی مهاجرت نکنند؟!

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: شغل معلمی بسیار سخت است و خودم سه سالی معلم بودم، فشاری که به معلم وارد می شود بسیار زیاد بوده و موجب شده اکثر معلمان به شغل دوم روی آوردند تا بتواند از پس هزینه های اولیه خود بر آیند.

وی ضعف امکانات و فضاهای آموزشی و کمبود دبیران بویژه در زمینه‌های تخصصی و فشار مضاعف بر روی دیگر دبیران، و از همه مهم‌تر وضعیت نامناسب معیشتی معلمان را از دیگر عوامل نارضایتی و درخواست آنان برای خروج از استان عنوان می‌کند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
دادرس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment آقا ماندن در اين استان براي من كارمند دولتي هم جاذبه ندارد . يا اين آب وهوا با اين گراني زندگي . مي روم يك استان خوش آب وهوا . نه با انتقالي موافقت نميشه .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment اگر مثل زمان قبل حقوق کارمندان در خوزستان هشتاد درصد بیشتر از سایر استانها بود همه می امدند خوزستان، حتی از سایر استانها،،،چرا دمای واقعی را خوزستانیها اعلام نمی کنید چرا دمای بالای 50 درجه را همیشه زیر 50 اعلام می کنید یعنی دماسنج ما با شما فرق می کند!!!!! اگر دمای واقعی را اعلام می کردید سختی کار مشخص می شد ،، سرما چاره دارد لباس روی هم پوشیدن ولی گرما و کار در بیرون هیچ چاره ای ندارد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment من پدرم افسر می باشد می گوید حقوق افسری که زمان گذشته در خوزستان کار می کرد تقریبا دو برابر افسری بود که در سایر نقاط کشور کار می کرد
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment اقای الباجی به نکات خوبی اشاره می کند که به نظر می اید اگر همه نمایندگان با ایشان همصدا باشند شاید چون این استان نفت خیز است قدم مثبتی اون تهرانیها بردارند،، ولی این بدی آب و هوا را اول قرار بود به خوزستانیها بدهند بعدا به اکثر استانها به بهانه مختلف دادند من چند استان را سراغ دارم پس همین 100 تومن فقط ما خوزستان نبود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment این حقوق که ما کارمندان اینحا می گیریم شاید کمتر از تهرانیها هم هست ،،چرا تهرانیها حق غذا می گیرند ولی کارمندان خوزستان نمی گیرند یعنی سیستم بدن آنها فرق می کند!!!!! دریافتی ،،و حقوق کارمندان سازمانها چرا با استانها مقایسه نمی شود چرا حقوق انهاباید چند میلیون فرق داشته باشد چرا کسی بررسی نمی کند
comment
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment تا امثال [...]معاون اداره کل [...] باشد مطمئنااین استان هیچ پیشرفتی در حوزه آموزش نمی کند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment خوزستانی ها تمایل به ماندن در خوزستان دارند
این استان زادگاه و پرورش دهنده ماست
آن چیز را که مایل نیستیم رفتار مدیران شعاری است
که تا کنون همت رفع مشکلات را نداشته اند
آقایان نماینده از خود سوال کنید که چرا نمایندگان قبلی رای نیاوردند؟
چرا شما رای آوردید؟
مردم آرامش زیستی میخواهند
مدیران فعلی استان عموما با رانت تا کنون مدیریت کرده اند
با باج دهی به عوامل مختلف قدرت و وصل کردن خود به صاحبان قدرت خود را حفظ کرده اند از کوچک تا بزرگشان
هیچ کاری نکرده اند و شاید عوامل اصلی این شرایط باشند
اول درون استان را از مدیران بی درد که جواب تلفن نمیدهند/دایم در ماموریت های غیر واقعی هستند/بیشتر با باج دهی درون استانی و یا برون استانی خود را حفظ میکنند و منابع مالی و انسانی را فدای سلیقه های مقطعی خود مینمایند برخورد کنید پاکسازی را از اینجا شروع کنیدپایه های تصمیم سازی و تصمیم گیری در مرکز را بدون توجه به مسایل سیاسی برای خوزستان بسیج کنید
عقلانیت و تخصص و تجربه ها را در ارایه راهکارهای برون رفت از این شرایط تقویت نمایید
خوزستانی خوزستان را دوست دارد و می ماند و آن که باید کوچ کند بی تدییری/عدم تعهد و ناکارآمدیست
ما می مانیم و اگر تغییر ایجاد نشد برادران باید شما بروید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment دوستان درد شناس برای درمان چه کرده اید؟
بیان درد و انتقاد از زمین و زمان درمان نیست حرکت کنید و رفع مشکل کنید
شرایط سخت ماندن در استان فقط با پول و افزایش حقوق و تسهیلات (اگر چه لازم است) حل نمی شود باید عوامل مشکل زا را برطرف نمایید
از عوامل اصلی تغییر مدیران ناکارآمد و وصله های ناجور است
عامل بعدی عدم انسجام درون استانی که رفع آن وظیفه استاندار است
عامل دیگر عدم تحرک موثر نمایندگان مردم بخصوص در بزنگاه های مجلس
عامل دیگر تداخل مشکلات مردم و مسایل سیاسی
بسم الله
حل کنید
comment
هیات علمی مهاجر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
comment
0
0
comment البته علت مهاجرت تنها عوامل جوی نیست بلکه متاسفانه دافعه مسئولین و حواشی آنها و تبعیضات بین اعضای هیات علمی و انتصابات با نگاه [...]نیز از عوامل بسیار با اهمیت مهاجرت و ترک دیار توسط نخبگان می باشد شاید اگر در تغییر و تحولات انتصابات این 3 تا 4 سال اخیر در سطح کلان دانشگاه و استان بنگرید منظور این حقیر روشن تر باشد من از اعضای هیات علمی بومی دانشگاه علوم پزشکی بودم که به طور عمده به دلایل فوق الذکر علی رغم میل باطنی مجبور به مهاجرت شدم
بوديم و كسي پاس نمي داشت كه هستيم
باشد كه نباشيم و بدانند كه بوديم
یاحق
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
comment
0
0
comment شک می کنم به اینکه هفت نفر به ظاهر فرهیخته خوزستان در مورد موضوع مهمی بحث کنند و خوانندگان هیچ نظری روی آن چه مثبت یا منفی نداشته باشند.
پس:
یا موضوع بی ارزش بوده و باعث اتلاف وقت این عزیزان و خوانندگان
و یا
این افراد آنقدر ها هم فرهیخته نبودند که مردم حس کنند باید روی نظراتشان نقدی بیاورند
و شاید که شوشان نظرات را خوش نداشته و درج نکرده
که در همه موارد این سایت قصور کرده
آقای شوشان با خوانندگان مطالبت بازی نکن که موجب سردی خواهد شد و چندی دیگر جز کپی پیست کردن مطالب سایر سایت ها چیزی در چنته نخواهی داشت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
comment
0
0
comment معلومه وقتی چهار تامدير ناکارآمد و قومیت گرا مثل شماها در راس کار باشه دیگه وای بر آن استان!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار