همزمان با فرارسیدن روز خبرنگار جمعی از مدیران مسئول و سربیران و سرپرستان نشریات محلی و استانی با آیت اله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز دیدار کردند.

"> حاشیه نگاری دیدار اصحاب رسانه با آیت اله موسوی جزایری
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸

همزمان با فرارسیدن روز خبرنگار جمعی از مدیران مسئول و سربیران و سرپرستان نشریات محلی و استانی با آیت اله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز دیدار کردند.

ترکیب جمعیتی افراد شرکت کننده در این نشست که قریب به اتفاق آنان سردبیران و مدیران مسئول و سرپرست های نشریات محلی و سراسری را تشکیل می داد از نگاه تیزبین آیت اله جزایری دور نماند تا جایی که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را خطاب قرار داد که می بایست دعوت جامع تری از اهالی رسانه و مطبوعات به عمل می آمد.

آیت اله جزایری یادآور شد : امروز (17 مرداد) روز خبرنگار نام نهاده شده است و باید از همه خبرنگاران فعال در استان دعوت به عمل می آمد تا در این نشست صمیمانه حضور پیدا کرده و به بیان مشکلات، دغدغه ها و مکنونات خود می پرداختند.

در ادامه مقرر شد که از خبرنگاران در روزهای آینده به طور مجزا دعوت شود تا در یک نشست جداگانه ضمن تقدیر از زحمات یکساله آنان، به بیان مشکلات و دغدغه های خود بپردازند.

به برخی از نکات مهم و حواشی این نشست اشاره می شود :

* از مدعوین خواسته شده بود ساعت11 صبح در بیت نماینده ولی فقیه و امام جمعه داشته باشند اما این مراسم تقریبا با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

* به نظر می رسید از میان خبرگزاری های فعال در استان به استثنای خبرگزاری شبستان و رسا تنها از خبرگزاری جمهوری اسلامی دعوت شده بود که در این نشست حضور پیدا کند.

* پیش از ورود آیت اله موسوی جزایری، حجت الاسلام سپهر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان سخن گفت.

حجت الاسلام سپهر گفت: در حال حاضر استان خوزستان دارای 69 نشریه محلی است که از این تعداد، 10 عنوان روزنامه و سایر نشریات هفته نامه و دوهفته نامه می باشند. به گفته مدیرکل ارشاد 21 نشریه فعال در استان وجود دارد. همچنین 9 خبرگزاری در استان فعال هستند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان داشت: 188 نفر در کسوت خبرنگار در استان در ستاد ساماندهی خبرنگاران ثبت نام کرده اند.

*پس از سخنان تنها دستگاه دولتی متولی مطبوعات در استان خوزستان برخی از مدیران مسئول و سرپرست های نشریات سراسری در استان در سخنان کوتاهی به بیان پاره ای از مشکلات و چالش های موجود در عرصه اطلاع رسانی و مطبوعات استان پرداختند. که عدم تعامل مدیران دستگاه های اجرایی استان با رسانه ها، عدم ارائه اخبار و آمار شفاف و روشن از سوی مدیران استان، عدم امنیت شغلی خبرنگاران، مشکلات مربوط به هفته نامه ها، لزوم رسیدگی به مطالبات انباشته شده مردم، عدم تناسب وجود رفاه و توسعه با امکانات و ظرفیت های موجود در استان، تقسیم شدن نشریات به برخوردار و غیر برخوردار، عدم برابری امکانات و منابع درآمدی روزنامه های دولتی نسبت به روزنامه های که توسط بخش خصوصی اداره می شوند و ... بخشی از این سخنان بود. همچنین از انحصاری شدن آگهی دولتی برای روزنامه دولتی انتقاد و از افزایش بی رویه و تکثر ایجاد شده در مطبوعات محلی که در نهایت منجر به تضعیف آنان می شود، لزوم احداث دهکده مطبوعاتی با اختصاص یک زمین و ... نیز توسط مدیران مسئول و سرپرستان نشریات محلی و سراسری سخن گفته شد.

* انتخاب برخی از سردبیران و سرپرستی ها برای بیان سخنان خود توسط معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مورد انتقاد یکی از سردبیران روزنامه های محلی استان شد. او معتقد به گزینشی برخورد کردن شد.

* پس از سخنان برخی از مدیران و سردبیران نشریات محلی به دلیل مقارن شدن با اذان ظهر، سخنان آیت اله موسوی جزایری به بعد از اقامه نماز جماعت به امامت ایشان موکول شد.

* آیت اله موسوی جزایری در این دیدار ضمن تبریک روز خبرنگار و همچنین عرض تسلیت و تعزیت به مناسب فرارسیدن ایام شهادت مولای متقیان علی (ع) در سخنانی به بیان جایگاه ارزشمند خبرنگاری و اشارات بخشی از آیات قرآن کریم در خصوص داستان حضرت سلیمان و هدهد پرداخت. نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز همچنین خواستار برگزاری جلسه جداگانه برای خبرنگاران در روزهای آتی شد. وجود گرانی های اخیر در کشور موضوع بحث بخشی از سخنان آیت اله جزایری بود. وی خواستار مشورت پذیری دولت و استفاده بهتر و بیشتر از نظر کارشناسان اقتصادی در جهت حل معضلات اقتصادی از جمله گرانی های اخیر در کشور شد.

امام جمعه اهواز خواستار چاره اندیشی نمایندگان مجلس در این خصوص شد. وی با انتقاد از عدم اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ تورم و گرانی در کشور گفت: باید قبل از اجرای فازهای بعدی هدفمندی یارانه ها با توجه به لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی به تبعات آن نیز اندیشید. وی خواستار رساندن این پیام به مسئولان کشور در مرکز شد و گفت : چه بسا اجرای فازهای بعدی این قانون در این شرایط کنونی به صلاح کشور نباشد. با اینکه روند پرشتاب اجرای آن متوقف شد. وی منشاء همه گرانی های اخیر را ناشی از عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه ها و نیز تحریم ها ارزیابی کرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود به رعایت اخلاق مطبوعاتی اشاره داشت و گفت: صداقت و صراحت دو رکن اخلاق مطبوعاتی را تشکیل می دهد. وی ادامه داد: باید از انعکاس گزارشات و اخباری که رنگ واقعیت ندارند و یا واقعیت را کتمان می کنند و یا گزارشات و اخباری که جنبه غلو و مبالغه دارند پرهیز کرد. نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز به عادت ناپسند برخی از مدیران استان در نوع گزارشات خود به مسئولان در پایتخت اشاره کرد و گفت: برخی از مدیران برای اینکه ثابت کنند که عملکرد ما درخشان بوده است و ما کارهای مثبت زیادی انجام داده ایم اخباری را به تهران گزارش می کنند که از واقعیت تهی است. آیت اله جزایری این گونه اقدامات را خیانت به مردم استان ارزیابی کرد و گفت : این نوع رویه در مدیران گناه بزرگی است.

وی به آفت های این شیوه برخی مدیران اشاره کرد و گفت: اگر در اذهان مسئولان اینگونه شکل بگیرد که در استان همه چیز رو به راه است و بسیاری از مشکلات و معضلات استان حل شده و وضعیت کشاورزی، فرهنگی و عمران شهری و روستایی در حد اعلاست و مثلا بیکاری ریشه کن شده است آن گاه شاهد محروم شدن استان از بسیاری از اعتبارات دولتی و امتیازات خواهیم بود.

وی استمرار این رویه را در طول همه این سال ها مصیبتی عجیب برای استان قلمداد کرد و گفت : این بالاترین خیانت به استان و مردم محروم آن است. حداقل 50 درصد از عملکرد خود تعریف دهید و 50 درصد هم به بیان مشکلات عدیده استان در ارائه گزارشات به مسئولان ارشد نظام بپردازید.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز گفت: در این میان نباید دچار افراط و تفریط شویم. وی در پایان این دیدار رسالت خبرنگاران و روزنامه نگاران را در قبال مردم و رهبری بسیار خطیر ارزیابی کرد و گفت : پیگیری و فراهم کردن تمهیدات برای اجرای مطالبات و رهنمودهای رهبری انقلاب رسالت خطیر شما اهالی رسانه و مطبوعات است. اگر مطبوعات بتواند رهنمودهای رهبری در خصوص لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی، لزوم حمایت از تولیدات داخلی و ... را برای جامعه تبیین کنند موجبات بی اثر شدن تحریم های بین الملی را فراهم خواهند کرد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار