اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این‌که سهم سرمایه اولیه بخش دولتی برای تأسیس صندوق پژوهش و فناوری استان تأمین شده است، گفت: در صورت تأمین اعتبار سهم بخش خصوصی تا پایان هفته، فرآیند اداری برای تأسیس این صندوق به‌زودی انجام خواهد شد.
 
دکتر بابک مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم پارک علم و فناوری از شرکت‌ها و واحدهای فناور اظهار کرد: حمایت‌های مستقیم پارک از شرکت‌های مستقر در سال 93، 350 میلیون تومان و در سال 94، 680 میلیون تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است. وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری را موظف به صرف حداقل 40 درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود برای کمک‌های مالی مستقیم کرده است که در پارک خوزستان این رقم در سال 94 بالاتر از 50 درصد بود.
 
وی افزود: حمایت‌های غیرمستقیم از شرکت‌های عضو پارک شامل استقرار در دفاتری از پارک و اخذ یک‌پنجم بهای اجاره است؛ ضمن این‌که خدمات استقرار مانند آب، برق و اینترنت رایگان نیز ارائه می‌شود؛ همچنین به‌منظور کمک به حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، پارک هزینه‌های فضای نمایشگاهی چه در داخل یا خارج کشور را متقبل می‌شود.
 
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طور مستقیم به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه و تسهیلات دریافت می‌کنند، گفت: سال گذشته نزدیک به 800 میلیون تومان تسهیلات از سوی این صندوق و صندوق‌هایی که کارگزاری آن را بر عهده دارند، به شرکت‌های دانش‌بنیان استان اعطا شد.
 
مختاری با اشاره به وجود صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها، عنوان کرد: در حال حاضر 18 صندوق پژوهش و فناوری در 9 استان وجود دارد و 22 استان صندوق پژوهش و فناوری ندارد؛ مطابق قانون برنامه سوم و چهارم، استان‌ها قادر به تشکیل این صندوق بودند اما در خوزستان در این‌باره اقدامی نشد.
 
وی ادامه داد: این امتیاز در برنامه پنجم لغو شد که شهریور‌ماه گذشته با تصویب و ابلاغ قانون رفع موانع تولید اجازه تأسیس صندوق مجدداً به استان‌ها داده شد اما رقم سرمایه اولیه صندوق به‌ویژه برای کلانشهرهایی مانند اهواز بسیار بالا بود که با رایزنی‌های انجام شده، رقم پنج میلیارد تومان در نظرگرفته‌شده به‌عنوان سرمایه اولیه به یک میلیارد و 500 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
 
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: با این وجود شرکت‌های استان تاکنون استقبال چندانی از تأسیس صندوق پژوهش و فناوری نداشتند چرا‌که این صندوق ماهیت غیردولتی داشته و 51 درصد از سرمایه اولیه این صندوق باید از بخش غیردولتی و 49 درصد دیگر از بخش دولتی تأمین شود.
 
مختاری خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری خوزستان و دانشگاه شهید چمران تأمین 49 درصد بخش دولتی سرمایه اولیه صندوق را متقبل شده‌اند اما برای تأمین 51 درصد سهم بخش خصوصی هنوز مشکلاتی وجود دارد؛ امیدواریم تا پایان این هفته سهم این بخش نیز تأمین شود تا مدارک برای تأسیس صندوق پژوهش و فناوری خوزستان به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال شود.
 
وی در خصوص تراکم شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در کشور حدود 2 هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که از این تعداد نزدیک یک هزار و 200 شرکت در تهران مستقر هستند در‌حالی‌که در خوزستان تنها 62 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد‌ چرا‌که بهترین زیرساخت‌های مربوط به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ترتیب در استان‌های تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و تبریز قرار دارند و سایر استان‌ها کم‌وبیش در تأمین این زیرساخت‌ها با مشکل مواجه هستند.
 
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: اقتصاد شدیداً دولتی سبب کاهش فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌شود‌ چرا‌که فعالیت دانش‌بنیان توسط بخشی خصوصی انجام می‌شود؛ از سوی دیگر اگر مشتری این فعالیت دانش‌بنیان بخش خصوصی باشد به‌راحتی فروخته خواهد شد‌ اما در صورت وجود مشتری انحصاری دولتی، فروش محصول دشوار است.
 
مختاری گفت: همچنین شرکت‌های دولتی بزرگ در پرداخت مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر تعلل می‌کنند و این امر سبب تضعیف شرکت‌های خصوصی در استان‌هایی می‌شود که اقتصاد دولتی در آن‌ها حاکم است.
 
وی با مقایسه استان خوزستان و خراسان رضوی تصریح کرد: این 2 استان تقریباً یک حجم اقتصاد را دارند اما در خراسان رضوی تقریبا 80 درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی و مابقی آن در دست بخش دولتی است در حالی که این امر در خوزستان برعکس است طبیعی است که این مسأله در مورد فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز صدق می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار