اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۶۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
نشست مدیران و نمایندگان استان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور
یوسفی:از شما و دیگر مسئولین خواهشمندم ترتیبی اتخاذ فرمایید تا توقف انتقال آب بهشت آباد رسما اعلام گردد و پرونده انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های کارون و دز برای همیشه مختوم و غیر قابل طرح اعلام شود.
شوشان:دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز حمیدیه،باوی و کارون با ورود ریاست سازمان حفظ محیط زیست سرکار خانم ابتکار به خوزستان نشستی بین ایشان و دیگر نمایندگان استان،مدیران و استاندار خوزستان برگزار گردید.
یوسفی نماینده مردم اهواز سخنان خود را در دو معقوله اى که مهم ترین مشکلات زیست محیطى استان خوزستان بودند شروع کرد.


بحث گرد و غبار و دیگرى هم بحث آب

شوشان: یوسفی در ابتدا پدیده ى گرد و غبار در استان خوزستان را یک پدیده ى نو خطاب کردند و گفتند :ما از اوایل دهه ى هشتاد شاهد این موضوع بودیم وقبل از این،این پدیده رو به یاد نداریم و لازم به ذکر است که این را بدانیم که تقریبا ۸۶ درصد موارد پدیده گرد و غبار طبق آمار موجود در خود استان خوزستان صورت میگیرد.

یوسفی در ادامه گفت: نکته دیگه اینه که استان خوزستان تنها استانی است که داراى کان هاى داخلیه گرد و غبار هست؛ما طى ۶ سال اخیر به طور متوسط ۷۰ روز در سال گرد و غبار داشتیم که آمار خیلی بالایى است و نکته ى بعد اینکه تالاب هورالعظیم یک کانون عمده اى بوده است براى گرد و غبار در استان خوزستان و تشکر میکنیم از احتمامى که سازمان محیط زیست و وزارت نیرو که در جهت آب گیرى این تالاب تلاش و کوشش کردند که همین آب گیرى به تنهایی ۱۴ تا ۱۵ درصد پدیده گرد و غبار را در استان خوزستان کاهش داد که شایان قدردانی و تشکر ویژه است.

همچنین در بررسى هایى که انجام شده همراه این ریزگردها عناصر خطر مانند رادیو اکتیو،مواد نفتى و اروماتیک وجود دارد که بسیار براى سلامت مردم تاثیر گذار هستند.
در ادامه دکتر یوسفی با در نظر گرفتن بودجه اختصاصی راهکارهاى که در این خصوص میتواند کمک رسانی کند به شرح زیر عنوان کردند:

در مرحله ى اول اختصاص بودجه مناسب.

نکته ى دوم ایجاد کمربند سبز جهت کاهش منبع مراکز فرسایشى در استان

( به هرحال کمربند سبز از فرسایش گرد و خاک جلوگیری میکنه و درکنترل الاینده گرد و غبار موثر هست)

نکته ى سوم بارورى ابرها هست که در استان خوزستان قابل انجام هست.

نکته چهارم هم الگوى مناسب کشت هست.

( که الگوى مناسب کشت با حفظ سطح اب هاى زیر زمینی در تثبیت خاک موثر هست.)

تأمین اعتبار براى آبیارى مجدد زمین ها و عراضی

( نهالی که کاشته شد اگه به حال خودش رها شود بعد از مدتى از بین میرود و باید روزانه تقریبا ۳۰ بار چک و مورد بازبینی قرار گیرد که آبیاری مجدد شود)


قسمت دوم _ آب و انتقال آب

شوشان: همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در ادامه سخنان خود در قسمت دوم موضوع های خود،در خصوص مشکل آب و انتقال آب استان به خانم ابتکار گفت:

از سرکار خانم ابتکار خواهشمندم که آینده و فردای مردم خوزستان را در نظر بگیرند.

ما در استان خوزستان ۳ میلیون هکتار زمین قابل کشاورزی داریم که اگر از همه ى آب هاى جارى استان خوزستان هم استفاده بشود تنها نیاز ۶۰ درصد ما را تامین میکنند.

یعنى ۴۰ درصد زمین هاى ما بدون استفاده میماند و این باعث میشود که کشاورزی ما دچار کمبود و بحران شود پس ما در استان خوزستان، با عدد و رقمى که عرض کردم نه تنها ازدیاد آب نداریم بلکه کمبود آب هم داریم.

در ادامه یوسفی مشکلاتی که در مقصد انتقال آب کارون ایجاد میشود را به شرح زیر عنوان نمودند:

.مشکل اصلی که در مقصد ایجاد می شود

.افزایش تقاضاس

.که این افزایش قابل کنترل هم نیست

.نکته بعد اینه که هزینه بسیار زیاد در طرح انتقال آب وجود دارد که به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و همچنین هزینه های نگه داری آن هم بسیار بالا هستند.

.در طرحی که اجرا شده مشکلات اساسی وجود دارد :

.اول اینکه در این طرح نیازهای مقصد حداکثری و با نگاه به توسعه آینده آنها در نظر گرفته شده ولی نگاه به مبدا یعنی خوزستان حداقلی و بدون توجه به توسعه استان در نظر گرفته شده است.

.نکته بعد اینکه در طرحی که اجرا شده نیاز آب شرب در مقصد ۱/۵ برابر نیاز استاندارد مطرح شده

.که این در کل یک کاری کاملا غیر کارشناسی هست

.نکته دیگری که مشاهده می شود ملاحظات زیست محیطی و تغییر علمی در این طرح به هیچ عنوان مشاهده نمی شود.

همچنین در این طرح نگاه سیاسی به انتقال آب موج می زند و کاملا مشهود است.
در سطح ملی بحث انتقال آب باعث خواهد شد که تولید انرژی برق آبی که خوزستان مرکز آن می باشد کاهش پیدا کند و به علت اینکه برق یک محصول استراژیکی است می تواند برای امنیت کشور ایجاد مشکل کند.

.نکته بعد عدم توجیه اقتصادی این طرح انتقال آب است به این دلیل که میزان مصرف را کم نمی کند بلکه اضافه می کند و مصرف را از یک به حوزه دیگر انتقال میدهد و به هر حال درمان قطعی نیست.

.راهکار هایی که پیشنهاد می شوند در جهت کنترل مصرف آب :

.یکی از راهکارها مدیریت تقاضا می باشد که خیلی موثر و مفید است.

.ارتقای راندمان آبیاری کشاورزی به عنوان مهمترین منبع مصرف آب هست.

.پیشنهاد سوم اصلاح الگوی کشت و عدم کشت محصولات با مصرف آب زیاد مانند برنج هست که در کل نیازهای استان را می توانند تامین بکنند.

یوسفی نماینده مردم اهواز: در پایان سرکار خانم ابتکار بنده به عنوان نماینده مردم این انتظار را دارم که؛

اجرای تونل جدید بهشت آباد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و خواهشمند است مطابق نامه سازمان بازرسی کل کشور مورخه ۱۳/۶/۱۳۹۰ به وزیر وقت نیرو که پیوست آن موجود می باشد و نامه مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات محیط زیستی سازمان محیط زیست کشور به مدیر کل محترم آب و آبفای کشور در مورخه ۱۳/۱۰/۱۳۹۴ که پیوست آن نیز موجود می باشد و نامه معاون سازمان محیط زیست کشور به معاون وزیر نیرو ۲۵/۱۲/۱۳۹۴ که پیوست موجود می باشد

ترتیبی اتخاذ فرمایید تا توقف انتقال آب بهشت آباد رسما اعلام و پرونده انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های کارون و دز برای همیشه مختوم و غیر قابل طرح اعلام گردد تا بدین وسیله آرامش به مردم استان خوزستان و چهارمحال بختیاری بازگردد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
abu
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
comment
0
0
comment متن خبر پر از ایراد نگارشی است. از سایت وزین شوشان به هیچ وجه این حجم از ایرادات نگارشی قابل پذیرش نیست.
comment
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
comment
0
0
comment دورد بر دکتر یوسفی عزیز نماینده فهیم و خوش سخن و کاردان اهواز و امید به پیگیری مدام و مستمر حقوق اساسی و حیاتی مردم مظلوم و محروم خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار