شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
سازمان منطقه آزاد اروند در حال طی سلسله مراتبی از جمله استقرار گمرک جمهوری اسلامی در ورودی‌ها و خروجی‌های منطقه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از زمان اعلام منطقه آزاد اروند مردم امیدوار شده‌اند و مهاجرت معکوس متوقف شده و کمی هم مهاجرت مثبت اتفاق افتاده است.

اسماعیل زمانی امروز در گفت‌وگو با فارس ، در خصوص آغاز به کار رسمی منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرمشهر و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ورودی و خروجی‌های این دو شهر، اظهار کرد: آغاز به کار رسمی منطقه آزاد در شهرهای آبادان  خرمشهر، سبب شد تا گام‌های بهتری در جهت تحقق منطقه آزاد اروند برداشته شود.

وی ادامه داد: نمایندگان و مسؤولان منطقه، دستگاه قضایی، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به بالاترین رده خود نظرات و شرایط منطقه را منعکس کنند تا آنان نیز در سطح ملی یاری‌رسان ما باشند تا تحقق منطقه آزاد سریع‌تر انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند در حال طی سلسله مراتبی از جمله استقرار گمرک جمهوری اسلامی در ورودی‌ها و خروجی‌های منطقه است.

زمانی افزود: کمیته ویژه‌ای متشکل از فرمانداران و مسؤولان محلی و استانی تشکیل می‌دهیم تا مسائل منطقه آزاد اروند در شرایط جدید و استقرار گمرک در دروازه‌های خروجی را رصد و مورد بررسی قرار دهند تا در جهت رفع مشکلات احتمالی و با هماهنگی دستگاه‌ها تلاش شود.

وی با اشاره به این موضوع که کمیته‌ها باید به همت مسؤولان ادارات مربوطه و به خصوص دستگاه‌های قضایی و امنیتی هر چه سریعتر تشکیل شوند عنوان کرد: همانطور که در خصوص مهاجرت معکوس مردم آبادان و خرمشهر گفته شد، برای اینکه بتوانیم شهرهای آبادان و خرمشهر را به لحاظ اقتصادی توسعه دهیم، یک برنامه راهبردی در دست تهیه داریم که بر اساس آن برنامه راهبردی طرح جامع منطقه آزاد اروند تهیه می‌شود که همان ایجاد کلانشهر با جمعیت دو میلیون نفر و ظرف 20 سال آینده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر این که این موضوع از طریق مهاجرت برای کار و تولید اقتصادی شکل می‌گیرد، یادآور شد: این بدان معناست که شهرهای آبادان و خرمشهر تبدیل می‌شوند به محور اقتصادی جنوب غرب کشور و توسعه اقتصادی حوزه جنوب غرب و از این رهگذر مردم و استان و قسمت‌های زیادی از کشور می‌توانند منتفع شوند.

زمانی به آمار جمعیتی که فرماندار آبادان در مورد واجدین شرایط رای دادن در دو دوره انتخابات اعلام شد اشاره کرد و گفت: در انتخابات سال 86 در آبادان آمار رای دهندگان 15 درصد بیشتر از سال 90 بوده است و این یعنی آنکه مهاجرت معکوس ادامه داشته است، در سال 94 و در انتخابات مجلس رقم واجدان شرایط رای دادن 20 درصد بیشتر از سال 86 بوده است که این نشان از آن دارد که از زمان اعلام منطقه آزاد اروند مردم امیدوار شدند که ممکن است در منطقه اتفاقی بیفتد، مهاجرت معکوس متوقف شده و کمی هم مهاجرت مثبت اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: این اتفاق برای مردم جای امیدواری ایجاد کرد و لذا باید این امیدواری پاسخ داده شود، که تحقق ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد به‌طور عینی و علنی پاسخ این امیدواری است که از امروز استارت کار به‌طور رسمی زده شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: با این شرایط مدیران و مسؤولان منطقه کمک کنند تا این وضعیت جدید ادامه یابد و متوقف نشود ضمن آنکه رده‌های بالای نظام را نیز از مسائل مربوطه آگاه سازید.

زمانی اشاره کرد: در حوزه گمرک موضوع تشریفات گمرکی به دو صورت انجام می‌شود در مورد کالاهایی که قرار است به سرزمین اصلی وارد شوند این تشریفات در گمرک و در مورد کالاهایی که قرار است از منطقه خروج پیدا کنند تشریفات گمرکی در گیت‌های مستقر در دروازه‌های ورودی و خروجی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: تولید کنندگان می‌توانند مواد اولیه و ماشین‌آلات خود را وارد کنند، بازار کسبه تجار می‌توانند کالای خود را وارد کنند و در این خصوص محدودیتی نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دو بازار کنزالمال خرمشهر و بازار اروند آبادان را داریم که گمرک در آن مستقر است، این دو نیز برداشته می‌شود و کل آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه تجاری و صنعتی آزاد شناخته می‌شود که بر اساس آن هر کسی می‌تواند پاساژ و امثال آن راه‌اندازی کند و این سبب توسعه و رونق منطقه می‌شود.

عالی‌ترین مقام دولت در منطقه آزاد اروند یادآور شد: معمولا روزهای پنجشنبه و جمعه از سایر شهرها به آبادان می‌آیند و مشغول دست‌فروشی می‌شوند، وقتی این اتفاق بیفتد کسب و کار تجاری و بازار رونق می‌گیرد و زندگی مردم متحول می‌شود این تحول سبب می‌شود.

زمانی با تاکید بر اینکه اگر سطح اقتصاد و معیشت مردم بالا برود سرمایه‌گذاران بیشتری جذب منطقه می‌شوند، عنوان کرد: اکنون ما تقاضاهای زیادی در حوزه‌های داخلی و خارجی داریم که به دلیل باصرفه بودن سرمایه‌گذاری از بابت برخورداری از معافیت‌های اقتصادی، مالیاتی و گمرکی و ارزش افزوده و ورود و خروج اتباع، به‌سرعت سرمایه‌گذار جذب می‌شود که باید از این فرصت استفاده کرد و  خودمان را به دنیا معرفی کنیم .

وی تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای جهت معرفی خود در عرصه بین‌الملل داریم و در حال انجام و گسترش این فعالیت‌ها هستیم و مشاورانی نیز در این خصوص به کار گرفته‌ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند اظهار کرد: بالغ بر 500 طرح سرمایه‌گذاری تهیه کرده‌ایم تا سرمایه‌گذارانی که مراجعه می‌کند در صورت نیاز، این طرح‌ها را به آنان ارائه کنیم، مجموعه این اتفاقات تحولات سریعی در منطقه ایجاد می کند رشد و سرعت تحول اقتصادی تا سال آینده به اندازه تمام 20 سال گذشته خواهد بود.

زمانی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این اتفاقات بدون همراهی و کمک مسؤولان و نمایندگان مردم در مجلس میسر نخواهد بود و در این بین نمایندگان و رسانه‌ها وظیفه دارند مردم را توجیه کنند.

انتهای پیام/72013/ح40

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار