شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۲

 

سميه گل بامكي

در این مقوله برخی موافق و برخی مخالفند، که البته عده‌ای خیرخواهانه مخالف اجرای این پروژه هستند. در واقع میان مخالفان اجرای طرح تفکیک جنسیتی، عده‌ای وجود دارند که معتقدند به وجود آمدن روابط نامشروع در دانشگاه‌ها را نه در اختلاط پسرها و دخترها، که در نوع تربیت افراد، علل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شیوع این رفتارها و حتی فراتر از این، علل ورود افراد به مراکز علمی دانست.

مخالفان این طرح معتقدند که فرهنگ عمومی جامعه باید تغییر پیدا کند، چراکه اینگونه طرح‌ها تنها بستری برای عوض کردن میدان بروز این رفتارهاست و از آن پس شاهد اجتماعات دیگری خواهیم بود که برخی از رفتارهای نابهنجار در آن عملی می شود.

*تفكيك؛ براي راحتي دانشجويان

در اين باره رئيس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول می گوید: بسیاری از روان شناسان بر این باورند که تفکیک دانشجوان دختر و پسر می تواند باعث جلوگیری از برخی ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری شود. این در حالی است که این مهم در آموزه های دینی نیز مورد تایید قرار دارد.

مهندس قدرت اله متین با بیان این مطلب که شاید برخی تصور کنند این طرح نشانه بی اعتمادی به دانشجوان است، بیان مي‌دارد: اگر این طرح عمومی گردد مطمئنا مورد استقبال قرار خواهد گرفت چرا که دانشجويان به راحتی مسائل خود را در کلاس مطرح می کنند و با توجه به اینکه کنترل کلاس راحت‌تر می شود، هماهنگی بیشتر خواهد بود.

*احترام به شعور دانشجويان

در ادامه یک استاد دانشگاه ضمن مخالفت با این طرح اظهار مي‌دارد: بهترین راه این است که اقدامی ترتیب دهیم تا از گناه و بزهکاری جلوگیری به عمل آید.

علی کرد ادامه مي‌دهد: نباید به گونه‌ای رفتار کرد که دانشجویان را افرادی کوته بین جلوه دهیم بلکه باید زمینه‌ای فراهم آورد تا انرژی خود را در جهت مثبت تخلیه کنند.

وی می‌گوید: این طرح منفعلانه عمل می‌شود تا فعالانه، که می‌تواند برای جامعه تبعاتی را همراه داشته باشد. بهتر است بسترهای تقویت تقوا در جوانان را مهیا سازیم که در برابر روابط دختر و پسر عملکرد مطلوب داشته باشند.

این کارشناسی مسایل اجتماعی با اشاره به اینکه با اینگونه اقدامات جوانان با تقوا نخواهند شد، تاكيد مي‌كند: با تنگ کردن این دایره، مشکلی از مشکلات اجتماعی حل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار مي‌دارد: انسان نسبت به آنچه منع مي‌شود، حریص مي‌شود. بنابراین در اینگونه طرح ها یررسی دقیق روان شناسی، جامع شناسی و اقتصادی نیاز است.

کرد ادامه مي‌دهد: اگر خداوند بر این باشد که هیچ کس گناه نکند به راحتی می تواند اراده کرده و مانع از هرگونه خطا شود، این در حالی است که تصمیم گیری توسط خود انسان‌ها برای آزمایش اصل آفرینش است.

وی در پایان تصريح مي‌كند: از روی ظاهر نباید قضاوت کرد، باید ارزش ها را برجسته نمود که ناموس هر انسان از درجه ارزش بالایی برخوردار است و در نهایت بسترهای خلاف و گناره را بررسی و کاهش دهیم.

*چشم‌ها را بايد شست

در این میان اما آنچه که باز مطرح است تغییر نگاه به مقوله ورود جوانان به دانشگاه و اصرار خانواده‌ها به دانشجو کردن جوانانشان است. چرا که تا وقتی رفع مشکلات هویتی و اقتصادی در گرو ورود افراد به دانشگاه است، شاهد تمرکز در آن و در نتیجه ادغام ناصحیح افق‌های افراد در علم آموزی و منحرف‌شدن جریان‌ دانش در کشور خواهیم بود.

اجرای این طرح در مقام عمل نیز دشوار است. چراکه نزدیک به 70 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند و امکانات سخت افزاری دانشگاه‌ها نیز بسیار محدود است. بطوریکه بعضی از کلاس‌های دوره کارشناسی با حدود 80 نفر برگزار می‌شود.

یک دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص می گوید: معتقدم در هیچ کاری نباید افراط و تفریط صورت گیرد، تفکیک جنسیت در دانشگاه ها و ادارات به نوعی به این مقوله برمی گردد.

باقرزاده بیان مي‌كند: حس کنجکاوی در انسان موجب می شود تا اگر نسبت به موضوعی از او جلوگیری گردد، حریص شود، این در حالی است که مختلط بودن جنسیت در روابط اجتماعی افراد تاثیر بسزایی دارد.

به عقيده اين دانشجو، در کنار هم قرار گرفتن جوانان در پیشرفت علم آنها بی تاثیر نیست بنابراین این اقدام از بسیاری جنبه ها مثمر ثمر نخواهد بود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار