شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور از پیگیری تفویض مالی، ادغام ستادها در مراکز، سیاست‌ها در خصوص شهریه، جذب و تبدیل وضعیت نیروهای اداری و پیش‌بینی کاهش دانشجویان این دانشگاه از 620 به 400 هزار نفر در مهرماه خبر داد و گفت: کاهش دانشجو بر تمام مسائل در دانشگاه پیام نور از جمله پرداخت‌ها تأثیر می‌گذارد.
 
به گزارش ایسنا، دکتر فیصل حسنی در نشستی که امروز 17 مردادماه با حضور برخی مدیران کل دانشگاه پیام نور کشور در سالن جلسات دانشگاه پیام نور خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بحث تفویض مالی به مراکز را دنبال می‌کنیم زیرا اگر تفویض نباشد انگیزه‌های لازم را نخواهیم داشت؛ در بحث تفویض مالی، اداری و عمرانی در حوزه‌هایی که مراکز تصور می‌کنند توانایی‌ آن را داریم پیشنهاد خود را ارائه دهند تا آن واگذاری‌ها انجام شود.
 
وی افزود: موضوع دیگر صرفه‌جویی و نظم و انضباط اداری و مالی است؛ هزینه‌هایی که در سازمان برای برگزاری همایش‌های فرهنگی، اداری یا ورزشی شده است، اگر درست هزینه می‌شد تقریباً 40 درصد در آن‌ها صرفه‌جویی می‌شد و می‌توانستیم این مبالغ را در حوزه‌های کیفی، آزمایشگاه‌ها و جذب اعضای هیأت‌علمی با کیفیت هزینه کنیم.
 
صرف 250 میلیارد تومان اعتبار در بخش پژوهش طی چهار سال گذشته
 
معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور گفت: در چهار سال گذشته حدود 250 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف پژوهشی هزینه شده است. اگر این مبلغ به‌درستی در آزمایشگاه‌ها هزینه می‌شد اکنون درآمدزایی خوبی دانشگاه بود و تبعات خوبی برای دانشگاه به همراه داشت و می‌توانست کمکی به موضوع آموزش و عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور داشته باشد.
 
سیاست این است که شهریه دانشگاه افزایش پیدا نکند
 
حسنی خاطرنشان کرد: در زمینه‌ی درآمدها سیاست دانشگاه اختصاص درآمدهای کامل هر مرکز به همان مرکز است؛ سیاست این است که شهریه دانشگاه افزایش پیدا نکند و اعتقاد من این است که پیام نور پرچم فرهنگی جمهوری اسلامی است؛ اگر سعی ما بر این است که این پرچم پایین نیاید در این صورت اگر در منطقه‌ای تعداد دانشجویان کم باشد، دانشگاه باید تغییر مأموریت دهد و به مراکز رشد، پژوهشی و ... تبدیل شود.
 
آخرین برنامه‌ها برای جذب و تبدیل وضعیت نیروهای اداری
 
وی اظهار داشت: در بحث کارکنان نیز مشکلاتی وجود داشت و نگرانی‌هایی ایجاد شده بود؛ تعداد زیادی از کارمندان دانشگاه نیروهای ‌شرکتی هستند. باید به سمتی حرکت کنیم که برای دریافت خدمات مورد نیاز با شرکت‌ها قرارداد ببندیم و آن خدمات را خریداری کنیم. نباید کارمند از طریق این شرکت وارد سیستم شود و به بخش اداری وارد شود بلکه باید با بودجه‌ای که در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد دانشگاه پیام نور این خدمات را خریداری کند.
 
معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور با بیان این‌که در بخش خدمات نیازی به جذب نیرو نداریم، ادامه داد: نیروهایی که از گذشته مشغول به کار هستند، تبدیل وضعیت می‌شوند تا نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود؛ در خصوص نیروهای قراردادی نیز برخی از این نیروها به‌زودی بازنشسته می‌شوند.
 
حسنی خاطرنشان کرد: با مجوزی که اخذ شد وزارت علوم اعلام کرده است که همه نیروهای ادواری جذب شوند اما ما می‌خواهیم در این زمینه با نگاه بومی‌سازی کار کنیم و با توجه به امتیازاتی که نسبت به کارایی، سنوات، رشته و ... مسائل مختلف دریافت می‌کنند، این کار انجام شود. قسمتی از نیروهای ادواری نیز جذب می‌شوند. در حال حاضر یک هزار نیروی ادواری در دانشگاه مشغول فعالیت هستند و امیدوارم در سال آینده بخش زیادی از نیروهای قراردادی را نیز رسمی کنیم.
 
پایان تبدیل وضعیت اعضای هیأت‌علمی تا بهمن/کسی اخراج نمی‌شود
 
وی افزود: در بحث تبدیل وضعیت اعضای هیأت‌علمی دانشگاه نیز کارهایی انجام شد و تا بهمن‌ماه تبدیل وضعیت به اتمام می‌رسد؛ تحت هیچ شرایطی نگاه ما تعدیل نیرو نیست؛ تلاش می‌کنیم در صورت وجود مشکل بخشی از بهره‌وری و  ... را کم کنیم اما کسی اخراج نخواهد شد.
 
معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور با بیان این‌که دانشگاه پیام نور به دانشگاهی مصرف‌کننده تبدیل شده است، تصریح کرد: در پیام نور باید فضایی را ایجاد کنیم که دانشگاه‌ها درآمدزا باشند. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که تنها درآمد دانشگاه از شهریه دانشجو تأمین شود؛ ما نتوانسته‌ایم که کارگاه‌هایی احداث کنیم و از تخصص اعضای هیأت‌علمی و کارمندان در راستای درآمدزایی استفاده کنیم.
 
برآورد کاهش دانشجویان پیام نور از 620 به 400 هزار نفر در مهرماه
 
حسنی گفت: در حال حاضر 620 هزار دانشجوی فعال در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و پیش‌بینی ما این است که این تعداد در مهرماه به 400 هزار نفر برسد. این کاهش دانشجو بر تمام مسائل در دانشگاه پیام نور از جمله پرداخت‌ها تأثیر می‌گذارد.
 
وی تصریح کرد: در تمام استان‌هایی که کمتر از پنج هزار دانشجو دارند، ستادها در مراکز ادغام می‌شوند. در هفت استان ستاد و مرکز ادغام شده‌اند چراکه وجود یک ستاد با 70 نیرو که مشکلات جدا از دانشگاه داشته و با دانشجو برخورد نداشته باشد و مشکلات او را درک نکند، مناسب نیست.
 
تأسیس مرکز بین‌الملل پیام نور در آبادان و خرمشهر
 
معاون اداری، مالی عمرانی دانشگاه پیام نور گفت: می‌توانیم از پتانسیل شهرهای آبادان و خرمشهر برای تأسیس مراکز بین‌المللی استفاده کنیم. در آبادان و خرمشهر در کنار دانشگاه پیام نور یک مرکز بین‌الملل تأسیس خواهد شد. سه سال است که ساختمان مرکز بین‌المللی دانشگاه به اتمام رسیده است اما از آن استفاده نمی‌شود. این همان عدم استفاده از پتانسیل دانشگاه است که با وجود صرف وقت و هزینه از آن ساختمان استفاده‌ای نشد.
 
حسنی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 50 میلیارد تومان به‌عنوان بهره‌وری به کارکنان پرداخت شده است؛ بهره‌وری باید به کسی پرداخت شود که ایجاد بهره‌وری می‌کند نه همه افراد. مطابق آیین‌نامه‌ای که تنظیم خواهد شد 10 درصد از میزان بهره‌وری مرکز به خود آن مرکز اعطا می‌شود.
 
افت سطح علمی دانشجویان پیام نور/ کلاس‌های الکترونیکی حذف می‌شوند
 
وی با بیان این‌که سطح علمی دانشجویان دانشگاه پایین آمده است، تصریح کرد: این مسأله در قبولی‌های ارشد و دکترای دانشگاه مشخص است؛ علاوه بر آن دانشگاه از علم روز دنیا نیز عقب مانده است و باید در این زمینه تلاش‌ها بیشتر شود.
 
معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور با بیان این‌که کلاس‌های الکترونیکی حذف می‌شوند، افزود: بحث سیستم ITTV نیز به‌زودی اجرایی می‌شود که به‌صورت یک سیستم کمک‌درسی در دانشگاه مطرح می‌شود و به کیفیت درس دانشجو کمک می‌کند؛ البته تأکید بر این است که دانشجو در کلاس حضور یابد. همچنین استاد نیز باید در دانشگاه حضور پیدا کند تا دانشگاه به اهداف فرهنگی خود برسد. مبلغ 6.5 میلیارد تومان برای CDهای آموزشی صرف شد اما هیچ درآمدی از این CDها کسب نکردیم.
 
پیش‌بینی درآمد 900 میلیاردی دانشگاه پیام نور در سال آینده
 
حسنی خاطرنشان کرد: امسال درآمد دانشگاه 600 میلیارد تومان بود و در سال آینده پیش‌بینی ما این است که این رقم به 900 میلیارد تومان برسد. من اعلام می‌کنم که قطعاً به آن می‌رسیم. تصور ما این است که تعداد کارمندان و دانشجویان باید متناسب باشد به‌طوری که دانشگاهی با 2 تا پنج هزار دانشجو باید یک معاون داشته باشد و دانشگاهی که بیش از پنج هزار دانشجو دارد می‌تواند 2 معاون داشته باشد.
 
وی با بیان این‌که تاکنون ارتباط مسئولان چندان مناسب نبوده است، گفت: به‌منظور افزایش این ارتباط سامانه ارتباط همکار در دانشگاه راه‌اندازی شده است و همکاران می‌توانند مشکلات و مسائل خود را از طریق این سامانه با ما در میان بگذارند.
 
معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: دانشگاه پیام نور در بحث پژوهش در فهرست 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است. فکر می‌کنم ما در دانشگاه باید برای مراکزی که توسعه کمتری داشته‌اند امتیازات خاصی قائل شویم تا به مرور زمان این مراکز نیز توسعه پیدا کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار