شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
در قراردادهای دو جانبه میان تعاونی‌های مسکن مهر و سازندگان یا پیمانکاران ساختمان، این تعاونی‌ها کارفرمای پروژه هستند و قراردادهای سه‌جانبه نیز میان تعاونی‌های مسکن مهر، پیمانکاران یا سازندگان ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان منعقد می‌شود.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص تعاونی‌های مسکن مهر گفت: بزرگترین عامل نیمه‌فعال بودن تعاونی‌های مسکن مهر، نبود متقاضی مؤثر در قراردادهای سه جانبه این واحدها است.
 
عبدالکریم انصاری در خصوص تعاونی‌های مسکن مهر اظهار کرد: در سال 86 احداث واحدهای مسکن در 16 شهرستان استان هدف‌گذاری شد و به تبع آن 528 تعاونی مسکن در قراردادهای دو جانبه واحدهای مسکن مهر و 120 تعاونی مسکن، برای قرادادهای سه جانبه واحدهای مسکن مهر تشکیل شدند.
 
وی تصریح کرد: در قراردادهای دو جانبه میان تعاونی‌های مسکن مهر و سازندگان یا پیمانکاران ساختمان، این تعاونی‌ها کارفرمای پروژه هستند و قراردادهای سه‌جانبه نیز میان تعاونی‌های مسکن مهر، پیمانکاران یا سازندگان ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی خوزستان منعقد می‌شود.
 
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص قراردادهای سه‌جانبه مسکن مهر خاطرنشان‌کرد: در حقیقت تعاونی‌های مسکن مهر در این نوع از قراردادها هیچ اختیاری ندارند و تنها یک حساب بانکی مسدود را که از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان تعیین شده است، جهت واریز پول به اعضای خود معرفی می‌کنند؛‌ هیچ کس حق برداشت از این حساب را ندارد و تنها در زمان صدور مجوز توسط اداره کل راه و شهرسازی، پیمانکار قادر به برداشت از حساب بانکی مذکور است.
 
انصاری ادامه داد: مبلغ یک مترمکعب از واحدهای مسکن مهر در قراردادهای سه‌جانبه به شکلی است که در اولین قرارداد 280 هزار تومان، در دومین قرارداد 320 هزار تومان و در سومین قرارداد 340 هزار تومان باید  پرداخت شود.
 
وی عنوان کرد: در قراردادهای دو جانبه واحدهای مسکن مهر برای احداث 41 هزار واحد مسکونی هدف‌گذاری و در این راستا 528 تعاونی مسکن مهر تعریف کردیم. همچنین برای احداث 12 هزار واحد مسکونی در قراردادهای سه جانبه مسکن مهر هدف‌گذاری شد.
 
معاون تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر توانستیم 27 هزار واحد مسکن مهر در قراردادهای دو جانبه و چهار هزار و 500 واحد مسکن مهر در قراردادهای سه جانبه را به متقاضیان تحویل دهیم. برای سال جاری نیز اداره‌کل راه و شهرسازی، احداث و تکمیل 14 هزار واحد مسکن مهر را هدف‌گذاری کرده که 11 هزار واحد مربوط به قراردادهای دو جانبه و مابقی مربوط به قراردادهای سه جانبه هستند.
 
انصاری با اشاره به مشکلاتی که تعاونی‌های مسکن مهر درخصوص قراردادهای سه جانبه دارد، گفت: طبق قانون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجازه دارد تا با تعاونی‌های مسکن مهری که هر سه سال یک بار اقدام به تشکیل مجامع خود نمی‌کنند، برخورد کند. اکنون 48 تعاونی مسکن مهر در استان مشکلاتی دارند و نیمه فعال هستند که این تعاونی‌ها در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و بندرامام هستند.
 
وی ادامه داد: این 48 تعاونی مسکن مهر دارای قراردادهای سه جانبه و فاقد متقاضی مؤثر هستند؛ یعنی در همان روزهای آغازین ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر، متقاضیان به گمان اینکه با صرف هزینه بسیار کم می‌توانند صاحب مسکن شوند، ثبت‌نام خود را انجام دادند و سپس با آگاهی از شرایط واقعی برای برخورداری از واحدهای مسکن مهر، دیگر پیگیر تقاضای خود نشدند.
 
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نبود متقاضی مؤثر برای واحدهای مسکن دارای قرارداد سه جانبه را از مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر نیمه فعال دانست و تصریح کرد: نبود زیرساخت‌های لازم از دیگر مشکلات این تعاونی‌ها است، زیرا تا زمانی‌ که یک سایت واحد مسکن مهر دارای سیستم‌های آب و فاضلاب، معابر و جدول‌های لازم، کنتورهای آبرسانی و برق، مدرسه، نیروی انتظامی و ... نباشد، طبیعتاً هیچ فردی تقاضای خرید اینگونه واحدهای مسکن را ندارد.
 
انصاری خاطرنشان‌کرد: طبق قانون اگر یک تعاونی مسکن مهر به انجام وظایف خود نپردازد، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است تا از اداره کل راه و شهرسازی درخواست توقف در پروژه‌های آن تعاونی مسکن را کند و از بانک‌های عامل نیز بخواهد تا از ارائه تسهیلات به تعاونی مذکور خودداری کند.
 
وی عنوان کرد: تعاونی‌های مسکن مهر در قراردادهای سه جانبه نه تنها اکنون به خوبی فعالیت می کنند، بلکه مجامع به‌روزی نیز دارند؛ مشکل ما در حقیقت به واحدهای مسکن مهر دارای قرارداد سه جانبه بازمی‌گردد؛ زیرا در این نوع قراردادها سازندگان اصلاً تعاونی‌های مسکن مهر طرف قرارداد خود را نمی‌شناسند و متاسفانه در این نوع قراردادها احداث واحد مسکن مهر در مناطقی که فاقد متقاضی مؤثر هستند، هدف‌گذاری شده است.
 
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: برای واحدهای مسکن مهر در شهرستان‌های بندرامام، خرمشهر و آبادن هیچ متقاضی وجود ندارد و این واحدها همه دارای قراردادهای سه جانبه هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار