اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز: متاسفانه در گذشته مسائل و مشکلات زیادی در حوزه سلامت وجود داشت/ بیش از 60 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شد
با حمایت های های تمام ارکان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، در سال 1404 بالاترین سطح سلامت را در منطقه خاورمیانه خواهیم داشت...
 

در آستانه فرارسيدن اول شهريورماه روز پزشك و همچنين هفته دولت، دكتر اسماعيل ايدني رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه 29 مردادماه 95 اهواز بود.

دکتر ایدنی در ابتداي سخنان خود با ارسال درود به روح ملكوتي خميني كبير(ره) و شهداء انقلاب اسلامی و جنگ تحميلي و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و آرزوي سلامتي و طول عمر مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، اول شهریورماه، زادروز فیلسوف بزرگ، حکیم و طبیب ایرانی ابوعلی سینا و روز پزشک را به تمام پزشكان تلاشگر و خستگي ناپذير تبریک گفت و بیان داشت: صحت و سلامت اولویت اصلی هر فرد بوده که اگر در آن خدشه ای ایجاد شود، تمام ابعاد زندگی وی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و لازم است دولت ها برای جوامع، در كنار امنيت، سلامت را نيز تامین نمایند.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، خوشبختانه موضوع سلامت در اولویت اصلی كار قرار گرفت و در دو سال اخیر فعالیت های چشمگير و ارزنده ای در این خصوص انجام شده است.

ایدنی تصریح کرد: متاسفانه در گذشته مسائل و مشکلات زیادی در حوزه سلامت وجود داشت، بیش از 60 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شد و مردم در تامین داروهای بیماران صعب العلاج و سرطانی دچار مشکل شدیدی بوده و همچنین نیروهای تخصصی بصورت عادلانه و همگن توزیع نشده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: به دنبال ابلاغ سیاست های كلان نظام سلامت از جانب مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، طرح تحول نظام سلامت علیرغم همه محدودیت های دولت اعم از محدودیت های مالی در زمینه تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی و تحریم های اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفت و اين طرح از 15 اردیبهشت ماه 1393 در تمام بیمارستان های دولتی تابعه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اجرایی شد.

رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور اضافه کرد: در بسته خدمتي اول طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان، برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی به گونه ای برنامه ریزی شده بود که پرداخت هزینه های بستری تا سقف 10 درصد از کل صورتحساب برای بیماران محاسبه می شد، همچنین کلیه داروها، ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران بستری و تحت نظر در اورژانس، توسط خود بیمارستان های محل بستری تأمین شده و دیگر نیازی به خروج بیمار و همراهان وی جهت خرید دارو و وسایل و ملزومات مصرفی نبود و پس از آن در فاز بعدی مقرر شد  6 درصد از کل صورت حساب برای بیماران شهری و 3 درصد از کل صورت حساب برای بیماران روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر محاسبه گردد و بدین صورت با پرداخت یارانه های سلامت توسط دولت، بار پرداخت هزینه های درمانی از دوش مردم برداشته شد.

ایدنی بیان داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص افزایش جمعیت، مقرر گردید سیاست هایی در نظر گرفته شود که فرزندآوری در جامعه ترویج داده شود و لازمه این سیاست گذاری کاهش هزینه های تحمیلی به خانواده ها بود كه در اين خصوص يكي از اقدامات صورت گرفته در راستاي اجراي طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان، رايگان شدن كامل زایمان طبیعی در بیمارستان هاي تابعه بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: از ديگر برنامه های طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان که باعث افزایش رضایتمندی مردم شد، مساله توزیع نیروهای متخصص بود، چنانچه در برخی از مناطق محروم استان، نیروهای تخصصی اندکی مشغول خدمت رسانی به مردم عزیز استان در بخش دولتي نسبت به بخش خصوصي بودند.

اين مقام مسئول افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، 442 پزشك متخصص در استان خوزستان جذب و تمام وقت در اختیار بیمارستان های دولتی قرار گرفتند كه با تعرفه دولتی مشغول انجام فعالیت و خدمت شدند و دولت نیز مشوق هایی برای ماندگاری اين پزشکان در نظر گرفت.

رئیس شورای عالي نظام پزشکی كشور ادامه داد: با افزایش تعداد نیروهای متخصص و ماندگاری آنها در مناطق محروم، رضایت مندی مردم افزایش چشمگیری داشت و امروزه مردم از اين لحاظ در مناطق محروم همان خدماتی را دریافت می نمایند که در مرکز استان نیز ارائه می شود.

ایدنی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه سلامت در استان وجود داشت، بیمه روستایی بود و متاسفانه تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مناطق روستایی پوشش بیمه روستایی حدود 5 درصد بود، ولی خوشبختانه در حال حاضر در روستاهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پوشش بیمه روستایی و حضورپزشک عمومی و ماما در مراکز بهداشتی روستایی به حدود 95 درصد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: در زمینه تعمیر، ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی، اقدامات و فعالیت هایی خوبی صورت گرفته است، بطوری که در دو سال اخیر تعداد 94 خانه بهداشت جديد ساخته و به حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه شده است. همچنين با اجراي قاطع هر سه فاز طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت در دانشگاه، مراكز و پايگاه هاي سلامت متعددي در حاشيه شهرها براي ارائه خدمات بهداشتي فعال به جامعه هدف ايجاد و تأسيس گرديده است.

وی گفت: در زمینه تامين نیروهای پرستاري و پيراپزشكي در استان خوزستان و در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دچار مشکل زیادی هستیم و از قبل براي جذب و بكارگيري دانشجويان بومي شهرهاي استان برنامه ریزی لازم صورت نگرفته بود. بدين خاطر اقدام به راه اندازي مجتمع هاي آموزش عالی سلامت در سه شهر استان نموديم و در این مجتمع ها، فرزندان همان شهرها پذيرش شده اند تا آموزش های لازم را دیده تا در مراكز بهداشتي و درماني همان شهر استخدام شوند و ان شاء الله در آینده نزدیک در سایر شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نيز مجتمع هاي آموزش عالی سلامت تاسیس و راه اندازي خواهند شد.

ایدنی با اشاره به اینکه در خصوص تأمين نیروهای پزشک عمومی نیز همین مشکل وجود دارد، گفت: در همین راستا در سال گذشته، 30 درصد از سهميه دانشجویان پزشکی جذب شده، فرزندان شهرهاي مناطق محروم استان بوده اند که تعهد خدمت به همان مناطق را دارند به گونه اي كه پروانه طبابت آنها فقط براي همان شهرها صادر شده و اعتبار دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات درمانی استان، کمبود تخت های بیمارستانی است که خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده و پيگيري هاي صورت گرفته و حمايت هاي وزير بهداشت، پروژه احداث و تکمیل چندین بیمارستان در دست انجام است و ان شاء الله بیمارستان سوانح و سوختگی پادادشهر، پروژه جايگزين بیمارستان ابوذر، بیمارستان های 200 تختخوابی باغملک، دشت آزادگان و الوار گرمسیری اندیمشک تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ساخت بیمارستان 2000 تختخوابی در اهواز، این پروژه را نمادی از توانمندی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: احداث این بیمارستان با سرمایه گذاری شرکت های ایتالیایی در اهواز یکی از بزرگترین پروژه های عمراني-درماني كشور و استان است که ان شاء الله با تکمیل این بیمارستان، علاوه بر مرتفع نمودن کمبود تخت های بیمارستانی، سطح كمي و كيفي ارائه خدمان درماني در استان و اشتغال زایی افزایش چشمگيري خواهد یافت.

وی در پایان با بيان اينكه طرح تحول نظام سلامت در حوزه های درمان و بهداشت دستاوردهای خوب و ارزنده اي به دنبال داشته و در زمینه تحول آموزش نیز اقداماتی در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله با حمایت های های تمام ارکان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، در سال 1404 بالاترین سطح سلامت را در منطقه خاورمیانه خواهیم داشت.

گفتنی است در حاشیه برگزاری نماز جمعه، ایستگاه سنجش سلامت نیز از سوی مرکز بهداشت شرق اهواز در سالن اقامه نماز برپا شده بود که ضمن اندازه گیری فشار خون و BMIمراجعین، مشاوره های سلامتی را به مردم ارائه و بسته های فرهنگی سلامت را در بین آنها توزیع می نمود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار