شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵

وقتی ما بحث اضطراب وجودی را می کنیم . در ذهن این گونه متبادر می شود که موضوع ما در مورد دغدغه های بشری است. حالا در مکتب ونیگشتاین منطق چرایی روانی بشر از خود فلسفه ی آن با ساختاری روانشناختی کاویده شده است. که دقیقا اشاره ی ما به سرشت تجدد در جامعه متاخر است. پس هرکس و هر قشر طالب نوع خاص خود از امنیت است امنیت شغلی ، روانی، حرفه ای ، جانی، مالی و ... می باشد. نقش از خود بیگانگی و خود آگاهی های بشری در این زمینه تعیین کننده است . متقاضی امنیت کیست و نوع تقاضا چیست؟ میزان امنیت و کیفیت و کمیت آن مدنظر خواهد بود در جوامع متجدد متأجر (فرامدرن) دانشمندان علوم اجتماعی همچون ونیگشتاین معتقد اند عوامل نظارت و کنترل عامل استمرار و تداوم ترکیبات رنگارنگ زندگی بشری را مدیریت می کنند.

مانند بازار عرضه و تقاضای کالا، و کمی حرفه ای تر که به مقوله ی امنیت پایدار نظر بیافکنیم ، خواهیم یافت مانند بویر نسخه از طرف یک پزشک حاذق، امنیت پیچیده می شود.

مضطرب امنیتی، یعنی آن که از فقدان امنیت مورد نظرش در اضطراب است. در نگرانی قرار دارد. باید از او رفع درد و مرض بکنیم. باید ابتدا طرف ویزیت شود.

پزشک باید مطمئن شود که او واقعا محتاج امنیت است و اضطراب و نگرانی او واقعی است. زیرا برخی از بیماران هستند دل آشوبی های عاطفی بالا دارند و توهم عدم امنیت دارند، گاهی اوقات جامعه با صرف هزینه های هنگفت امنیت جمعی را برقرار می کند که اصلا جامعه بدان احتیاجی ندارد و خود دست اندرکاران تصورشان از امنیت بدون ویزیت شهروندان من درآوردی از آب در میآید.

بیشتر اسراف و هزینه کردهای امروزی در مورد مقوله های برقراری امنیت فیزیکی در جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه، واهی و صرفاً نتیجه ی برداشت یکجانبه گرایی خود مدیران دست اندرکار است.

افراد تامین کننده ی امنیت، یا طراحان اصلی امنیت در جامعه باید خود یک متخصص جامعه شناسی و در عین حال رواشناس فردی و جمعی باشد تا نوع تقاضای امنیت مورد نیاز فرد و اجتماع را تشخیص بدهد و سپس چون پزشکی حاذق اساس نسخه نویسی او مبتنی بر شناخت کافی از متقاضی خود باشد.

که در مورد کمی و کیفی و نوع امنیت واگذاری دقت شود که هزینه کردهای بی مورد صورت نپذیرد.

لاجرم ماچون در عصر ارتباطات یعنی عصر پسامدرنیسم بسر می بریم و بیماری پارانو یا چند شقه گی هویت فردی و جمعی در این عصر از حیث روانشناختی مورد تائید اساتید فن جامعه شناسی است . بنابراین ما به تبع از آن به عنوان یک کشور در حال توسعه، باید مدیران خود را از وجود این سیر در تجویز و نسخه نویسی در مورد تامین امنیت آگاه سازیم.

به نظر می رسد روانشناس ابتدا، به دنبال منشاء اضطراب های وجودی فرد و جمعی نوع بشر اند، و به توصیف و تشریح هویت شخص بر اساس ساختار روانشناختی ضرورتی کاربردی را دنبال می کنند. همان منطق بیان شده از بیان مدل چنیه ای است این مدل، در پی تعریف نوع بشری است که از آن به عنوان موجود انسانی یاد می کند بدین معنا که عملا این موجود در تمام حالات و زمان ها و به هر تفسیر و تعبیری که باشد در تکاپوی دانستن، چرائی هایی از اعمال و عملکرد خود است . اضطراب وجودی این موجود آنانی است عبارت است از هم بدانیم ها، چه می کنیم ها و چه بدانیم ها  و چرایی اعمال خود است.

اکنون دانشمندان جامعه شناسی که با رویکردی روانشناختی این منطق را پی می گیرند و این فلسفه را می کاوند در چشم اندازهای پدیده شناسی وجودی existantiondl – phenomenology پس با این منطق همه موجودات انسانی به طور مداوم بر وضع و حال فعالیت های خویش نظارت دارند و این در واقع نوعی نظارت و آگاهی یابی بر چه می کنم هاست.

پس برای این موضوع ، این گونه نظارت و آگاهی یابی ها، همواره از ویژگی های گفتاری و استدلالی برخوردارند، به عبارت دیگر عامل ها به طور معمول قادرند، در صورت تقاضا و تغییرهای استدلالی درباره ی ماهیت و دلایل رفتارهای خود ارائه دهند اینجا پای امثال فروید باز می شود بحث ناخودآگاه و خودآگاه روان انسانی و رابطه ی ان کنش های فعالیتی نوع بشر، که از این رشته به بعد جامعه شناسان نفتی روانشناختی به مسایل امنیت مورد درخواست بشر از حیث جمعی و فردی می زنند.

امنیت وجودی و اعتماد

احساس امنیت آیا خود امنیت است؟ خودآگاهی عملی لنگر عاطفی و شناختی احساس امنیت وجودی است که در تمام فرهنگ های شناخته شده ی بشری ملل و نحل، که خصلت های عمده ی بخش وسیعی از فعالیت های انسانی را تشکیل می دهد.

حالا احساس و اندیشه توامان در مقوله ی اندیشه از کدام قسمت به هم پیوند می خورند این فهمی است که اندیشمندان جامعه شناس باید بدان واقف شوند.

زندگی روزمره همان محل جوش خوردن اندیشه و احساس در مقوله ی امنیت است. این بحث اگر به مسایل ظریف رفتارشناسی یا زبان گفتاری درباب تفکرات فلسفی درباره ی مختصات عنصری، موجودیت انسانی بپردازد ممکن است، مخاطبان این مقاله را به سرگیجه بکشند. اما ساده تر اگر بیان منطقی خود را ارائه نمایم ممکن است تمام مراحل آشنایی امنیت وجودی و اعتماد روشن گردد.

جریان سیل آسای اضطراب و تشویش

از برهم زدن امنیت، برانگیختن جریان سیل آسای اضطراب و تشویش افکار، احساسات و عواطف بشر چه فردی و چه اجتماعی است وقتی که کسی را به دلیل نشر مطالب تشویق آمیز محکوم می کنند و او را محل نظم و امنیت معرفی می کنند در واقع در اثبات این معنا گام بر می دارند.

حساسیت و آسیب پذیری حالت طبیعی افراد بر هر کسی که تفاهم نامه ها و قراردادهای اجتماعی را پذیرفته است پرواضح است. که با تلنگری ممکن است فروپاشی صورت پذیرد. به مثابه ی مثال، یک سوزن به خودت بزن و یک جوالدوز به مردم.

تجربیات گارفنیکل یکی دیگر از اساتید این حرفه ، درباب زبان گفتاری معمولی از خیلی نزدیک با تفکرات فلسفی درباره مختصات عنصری موجودیت انسانی درهم می آمیزد.

به طوری که پاسخگویی به ساده ترین پرسش های که در زندگی روزمره پیش می آید و حتی جواب دادن به پیش پا افتاده ترین سوالات همواره مستلزم رو به رو شدن با تعدادی تقریبا نامحدود از امکانات بالقوه ای است که در برابر هر فرد قرار دارد. آنچه یک پاسخ معین را مناسب یا پذیرفتن می سازد سهیم بودن در واقعیتی است که در عین حال هم اثبات نشده است و هم اثبات نشدنی، احساس واقعیت مشترک اشیاء و مردم نیز در عین حال هم بستر و نیرومند است، هم ظریف و شکستنی .

نیرومندی آن معمولا از طریق سطح بالای اعتبار و روایی زمینه ی واکنش های متقابل مردم عادی در زندگی روزمره انتقال می یابد.

گارفینگل در آزمایش های خود قراردادهای اجتماعی جا افتاده را با چنان شرتی نقض می کرد که آنهایی که در معرض این تخلف ها قرار می گرفتند واکنش هایی کاملا آشکار و آنی از خود نشان می دادند.

گارفینکل و احساسات و عواطق ظریف و شکستنی

گارفینکل جامعه شناس، در تحقیقات خود، حساسیت و آسیب پذیری حالت طبیعی افراد چه در شکل فردی و جمعی مورد معامله قرار داده است و حتی فرد یا جمعی که ناشی از سردرگمی های شناختی و عاطفی می شوند.

اینجاست که گارفینکل مطالعاتش پاسخ می دهند. و اتفاقی که می افتد آن است که به مجرد تخطی از قراردادهای اجتماعی مرسوم نوعی جریان سیل آسای اضطراب و تشویش فرد یا جمع را در خود می گیرد. سیلی که در شرایط عادی زندگی روزمره به طرزی اطمینان بخش در پشت سدنیرومند قراردادهای اجتماعی رایج مهار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار